TFT Led in- en uitschakelen via Arduino pin

Hoi allen,

Ik heb een TFT schermpje waarvan ik de 3.3V LED pin in en uit wil kunnen schakelen. Op dit moment is de 3.3V pin van de Arduino rechtstreeks gekoppeld met de LED pin van het TFT schermpje.

Ik wil een soort timeout functionaliteit toevoegen waarbij het scherm na x aantal seconden automatisch 'uit' gaat, d.w.z. zwart scherm, zonder backlight.

Om dit te realiseren zie ik op veel plekken dat de oplossing hiervoor het gebruik van een transistor is. Ik kom hier alleen niet helemaal uit. Heb nog nooit eerder gewerkt met transistors.

Hoe kan ik een transistor gebruiken om de LED pin van het TFT scherm te schakelen zonder externe voeding etc. Ik wil dus eigenlijk met pinMode(pinToTransitor, LOW/HIGH) kunnen regelen dat de backlight LED van het TFT schermpje uit/aan gaat.

Kan iemand mij concreet aangeven hoe ik dit kan regelen met een transistor? Welk type transistor heb ik dan nodig? Moet ik weerstanden plaatsen voor de base van de transistor?

Alvast bedankt!

Weet je hoeveel stroom die LED gebruikt? als het minder dan 20 mA is kan je die direct met een digitale uitgang verbinden en PWM gebruiken om te dimmen. Verbruikt die meer dan heb je inderdaad een transistor nodig.

Ik wil hem misschien ook koppelen aan een NodeMCU. Die kan max 12mA aan per pin.

Kan je uitleggen welke transistor ik nodig zou hebben? Ik lees dat de base aansluiting van de transistor een minimale stroom input moet hebben. Moet ik dan een weerstand plaatsen voor de base aansluiting van de transistor?

Kan ik ook PWM gebruiken in combinatie met een transistor?

PWM zal werken

kijk even hier http://forum.arduino.cc/index.php?topic=292369.0

In dat voorbeeld schakelen ze een hogere spanning (15V) met met behulp van een Arduino pin.

Bij mij gaat het niet om een externe voedingsbron, maar om dezelfde 3.3V uitgang van de Arduino die ik wil kunnen schakelen, oftwel de 3.3V pin is zowel aangesloten op de base als op de collector pin van de transistor.

Ik weet niet of dat van belang is? Kan ik bijv. een 2N2222 transistor gebruiken?

gaat niet met een 2n2222, je hebt een PNP nodig , eerste schema in die post is ok, jij verbindt met 3v3 ipv 15 volt

Hoi.

Die 3.3 volt van de Arduino is helemaal niet bedoeld als stroombron voor stevige LEDs. Daarom is het raadzaam eerst eens te kijken welke stroom de backlight wil verbruiken, en wat de 3.3 volt regelaar kan leveren. Want ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat een andere oplossing gezocht moet worden.

Nu werkt het display met de LED verbonden met 3V3 van de UNO. De 3V3 kan max 50 mA leveren, blijkbaar is dat voldoende voor de LED. Dus LED via PNP-transistor voeden uit 3V3 zal ook wel werken als Vce-sat niet te hoog is en de LED nog voldoende spanning krijgt.

Ik heb het display inderdaad zonder problemen werken met zowel de 3V3 van de Arduino Uno als van de NodeMCU.

Als ik het goed begrijp zou het schema dus als volgt moeten zijn:

|311x500

Welk type PNP transistor heb ik nodig en welke waarde voor de weerstand? Zijn de BC237 transistor en de 2.2k Ohm weerstand uit het voorbeeld geschikt?

je hebt het schema verkeerd aangepast en een NPN transistor getekend ipv een PNP

emitter moet aan de 3v3, collector aan de LED aansluiting van het display

Om de weerstand te berekenen moet je de stroomversterking hfe van de transistor kennen en de stroom die de LED verbruikt, maar om te beginnen kan je proberen met 2K2 zoals in het schema. Als er onvoldoende licht uit het display komt kan je de weerstand nog verlagen naar bvb 1K.

Indien je geen noties hebt hoe een transistor werkt kan dit ingewikkeld lijken maar dit is basiselektronica.
Als je allerhande hardware aan je Arduino verbindt en je wil iets aanpassen zonder noties van basiselektronica dan kan het een rough ride worden.
Ik raad je aan je te verdiepen in elektronica als je meer van dit soort dingen wil doen.

Ik zie inderdaad dat ik per ongeluk het symbool van een NPN heb gebruikt.

Ik zal mij zeker gaan verdiepen in hoe transistors werken. Het lastige momenteel is dat alleen het uitschakelen van het schermpje via de transistor nog het niet werkende onderdeel is in mijn project (DIY smart thermostat). Electronica is nieuw voor mij, programmeren niet. Veel onderdelen vallen relatief eenvoudig te koppelen aan een Arduino, alleen met dit soort zaken is net wat meer electronicakennis vereist kom ik achter.

Wanneer je zoekt op het forum dan zie je ook veel vragen van mensen hier over, waardoor het lastig is de juiste informatie te verkrijgen. Het plaatje wat je in je laatste antwoord hebt gepost is onderdeel van een vraag van iemand waarin dit niet werkt. Later lijkt dit te komen door een verkeerde weerstand o.i.d.

Ik kan dus eerst het beste proberen met een BC327 en 2.2K weerstand te starten?

Zoals het 1e schema uit die vermelde post, de reden dat het daar niet werkt was net omdat er 15V gebruikt wordt. De basis-emitter junctie zal steeds voorwaarts gepolariseerd zijn omdat zowel 15 - 0 Volt of 15 - 5 Volt beiden hoog genoeg zijn om de transistor te doen geleiden. Als je voedt op 3V3 dan verwacht ik dat je de transistor wel kan doen geleiden of sperren (= LED aan of LED uit).