Ik moet voor mijn schoolproject werken met een thermistor, aansluiting lukt, maar ik zou dus willen dat er een lampje brand als de temperatuur te hoog is met "val" maar dit doet het niet.
Kan er iemand eens uitleggen met welke code je dit moet gebruiken? en die eventueel doorsturen.
Als de leraar je vertelt dat je hier eens kunt gaan kijken, wil dat niet zeggen dat je hier zomaar hapklare brokken aangereikt zult krijgen.
Want als we dat zouden doen, hoe ga jij er dan van leren ?
Je vertelde wel dat het aansluiten gelukt is.
Hoe weet je dat dat gelukt is ?
Want aansluiten is 1, maar correct aansluiten is weer iets heel anders.
Je hebt ook iets geleerd genaamd "val", maar wij hebben geen idee (nou ja,..) wat dat dan moge zijn.
Dus als je ons wat meer laat zien van wat je eigenlijk bedoelt, zou er wel eens iemand kunnen zijn die je op wat zaken wijst waar je eens naar zou moeten kijken.
Met andere woorden: je zult hier geen kant en klare oplossingen vinden, maar je kunt zeker waardevolle tips krijgen.
Laat eens zien wat je al gemaakt hebt, de code dus.
En wat je allemaal al weet over de sensor, welk type het is, en of het een losse sensor is, of eentje die op een printje zit met wat meer onderdelen erop bijvoorbeeld.
Dit verhaal gaat niet helemaal op. Je gaat er vanuit dat het verloop van een thermistor lineair (rechte lijn) is. En dat is hij niet. Bij thermistors (je zou eens kunnen googelen op "thermistor Arduino") is het een kromme lijn. Wat ze dan doen is deze lijn opbreken in kleine stukjes om zo de kromme te kunnen benaderen via een tabel.
Dus je map functie gaat hier niet op. map() is een lineaire omzetting van de ene reeks naar een andere.
Er zijn een aantal zaken die ik je wil vragen.
Ten eerste, je had het over "val" in je eerste post.
Maar ik zie nergens "val" in de code die je hierboven hebt neergezet.
Wat is er met "val" gebeurd ?
Verder zie ik ook geen commentaren staan bij de code die je hebt geplaatst.
Heb je die code zelf gemaakt, heeft iemand je er mee geholpen, of heb je 'm ergens gevonden ?
Ik raad je aan om er commentaren bij te zetten, waarin je vertelt wat (je denkt dat) er daar gebeurt.
Het zal je helpen na te denken over wat er daar gebeurt, en anderen die jij om hulp vraagt zal het wellicht helpen te herkennen wat je eigenlijk wil bereiken.
Bovendien kun je het volgend jaar nog eens bekijken en zul je dan dankzij de commentaren de code zelf sneller kunnen lezen.
Verder is er nog iets dat je kunt gebruiken om er achter te komen waar er wat mis gaat.
Je gebruikt namelijk de seriële verbinding om het resultaat te communiceren.
Das mooi als je de code helemaal klaar hebt, want je krijgt dan een lijst te zien met geregistreerde temperaturen.
Maar als je code nog niet klaar is, kun je de seriële verbinding ook nog je vriend laten zijn door bij elke stap die je doet, iets naar die verbinding te sturen.
Dus lees de waarde uit de analoge pin, zet die in een tijdelijke variabele, en stuur die via de seriële poort (samen met een stukje tekst zodat je ook kunt zien wat er daar binnen komt).
Als je dat bij elke stap doet, kun je zien of wat er binnen komt, ook overeenkomt met wat jij verwachtte.
Dat zal je helpen te zien op welk punt er iets fout gaat.
Je kunt zo zien of er überhaupt wel iets binnenkomt uit je thermistor.
We weten nog steeds niet hoe je de thermistor hebt aangesloten op je Arduino.
Daarom hebben we eerder ook gevraagd of je ons daarover meer kunt vertellen (middels een foto of een schets/tekening).
Want als je alleen de pootjes van de thermistor ergens op de Arduino hebt aangesloten en het dan met bovenstaande code probeert te gebruiken, dan zal het zeer zeker niet lukken.
Dus dan is dat je "huiswerk" voor de komende mooi weer dagen.