165 was reeds geinstaleerd en de preference txt serial. databits=8 en serial. debug_rate=9600 was ook correct.
dus dat is het probleem niet, en de observatie dat win 8 de com port niet kan vinden zou een mogelijkheid kunnen zijn.
win 8 heeft op de een of andere manier mijn instelling van com port 6 naar comport 7 verandert. de mega heeft dat ook aangegeven.
terug zetten naar een lagere com port werkt niet deze geven aan dat die in gebruik zijn.
Je moet er voor zorgen dat je de Arduino telkens met dezelfde USB aansluiting verbindt.
Zo krijg je dan meest waarschijnlijk ook dezelfde poort toegewezen.
Windows word met elke nieuwe versie eigenwijzer en neemt de gebruiker alle controle uit handen.
Zo is er ook een stroombesparing instelling (met een niet meetbaar effect), die je niet erg eenvoudig kunt terug vinden.
Die zet de USB gewoon uit als er een tijdje niets gebeurt naar oordeel van windows.
Dus als je dan een tijd naar het resultaat van je noeste arbeid zit te kijken, kan het zijn dat dat ineens afgelopen is.
Je kunt dat uitzetten, maar het zit vrij ver weggewerkt.
Misschien is er wel een eenvoudiger weg om er te komen maar die heb ik dan nog niet gevonden.
Klik met rechts op je buroblad, en kies dan onderaan voor "aan persoonlijke voorkeur aanpassen".
Ga naar de schermbeveiliging, ook als je die hebt uitgezet.
Ga dan naar "Energie-instellingen wijzigen", onderaan dat venster.
Klik in het volgende venster op "De schema-instellingen wijzigen".
En nu op "geavanceerde energie-instelling wijzigen".
Klik nu in de lijst die verschijnt op het plusje voor "USB-instellingen", dan nog een keer op het plusje dat dan verschijnt, en zet vervolgens de instelling op "Uitgeschakeld".
Helemaal zo moeilijk niet toch, slechts tien keer klikken om die onzin uit te zetten.
Link is een link naar de site van een eventuele clone.
En kun je ook vertellen waar je 'm gehaald hebt ?
Als je de mogelijkheid hebt om een duidelijke foto van de bovenkant (waar je de chips ziet zitten) van je Arduino te maken, kun je die uploaden naar tinypic.com.
Daarvoor hoef je je niet in te schijven of zo.
Je kunt dan de link hier in een antwoord plakken.
Tinypic helpt je om dat op de juiste manier te doen, doordat ze de kant en klare forum code ter kopiëren aanbieden.
Je hebt de verkeerde code gekopieerd, niet die voor forums, maar die voor een willekeurige website;
Dit is wat de code voor forums doet:
Hier op het forum word ie dan iets verkleind weergegeven, maar met rechtsklikken op het plaatje kun je m dan meestal wel groter weergeven (ligt aan de browser).
Op het eerste gezicht lijkt het een originele te zijn, of een clone die er veel op lijkt.
Er zit een Atmel chip bij de USB poort, maar ik kan niet zien welke.
Maar dat suggereert dan wel dat je niet een andere driver hoeft te installeren,ik neem aan dat Nico daarom om die informatie vroeg (want de goedkopere clones gebruiken een andere chip om van USB naar serieel om te zetten, en hebben dan dus een andere driver nodig).
't is gewoon, zo te zien een echte Mega2560. Al eens een lagere versie geprobeert? Ik werk zelf nog steeds (bewust) met 1.5.2. De 1.6.x is leuk als je een ESP8266 wilt programmeren, maar verder heb ik nog geen toegevoegde waarde gezien met de recente versies. Behoudens wat kleine toeters en bellen.
Maar om het ff te testen heb ik:
a) al mijn UNO/Mega drivers verwijderd
b) onder 1.5.2 de drivers opnieuw geïnstalleerd. Bij mij is dat in folder : D:\arduino-1.5.2-windows\arduino-1.5.2\drivers en dan arduino.inf via de rechter muisknop geinstalleerd.
c) de Mega ingeplugd en de driver wordt keurig geinstalleerd.
d) simpele sketch gemaakt onder 1.5.2. Compileert en wordt keurig geupload
e) zelfde verhaal maar nu met 1.6.4. En zelfde succesvolle verhaal.
Dus wat het bij jou is? geen idee. Ik draai overigens met Windows7 professional.
In eerdere topics vond ik die aanwijzing over de goud kleurige chip, die van mijn mega is dus goudkleurig en opschrift Jh05 bij benadering.
Het idee bestond bij mij dat als ik het juiste board en sensoren aanschaf het bij sketch programmeren zou blijven.
Ik moet bekennen dat de ongerustheid inslaat over deze zijtak van mijn nieuwe hobby uitbreiding.
In eens is een study electronica vereist.
Ik heb nog nooit van een goudkleurige chip gehoord. Maar begrijp ik dat jij niet het bordje hebt op de foto of wel? Of heb je een kloon uit China gekocht? Want dan is iedereen voor jan met de korte bezig voor jouw. En waar die study elektronica vandaan komt is mij nog niet duidelijk
Die goudkleurige chip in verband met een "echte" of niet echte Arduino, slaat op de zekering die je op de foto tussen de power jack en de USB aansluiting kunt vinden.
Maar als je iets anders ziet is dat een aanwijzing voor een clone, als je een goudkleurige hebt, is dat geen garantie op een origineel.
Nou ik heb een oude Mega2560 met een groen/blauwe zekering en waar ik mee getest had heeft een goud kleurige. En dat was een mooie "made in China" kloon