Tips om compileren ESP32 te versnellen (RTOS uitschakelen?)

Ik heb een Atom Matrix gehaald, superleuk ding, maar wat een draak van een bord-bibliotheek levert Espressif toch mee. Alsof er een complete CIA-achtige backdoor wordt meegecompileerd waardoor iedere ESP32 de Chinese overheid extra ogen geeft.
Als ik voor de microbit compileer, met borddefinities Sandeep Mistry, dan is het klik-en-klaar, 2-3 seconde tot dat de code draait, daar kan je zelfs met python niet tegenop.
Probeer ik hetzelfde op de ESP32 te zetten, kan ik koffie zetten en een kop opdrinken. 3 minuten ben je zo verder.
Nou las ik ergens dat het compileren van ESP32 schetsen ook betekent dat er een compleet RTOS (soort besturingssysteem) wordt meegebakken, vandaar ook de flinke omvang van gecompileerde code: +/- 500kB.

Mijn vraag is, wie weet hoe ik dit RTOS uitschakel? Ik hoef geen OS te draaien, of een Python compiler klaar te zetten als ik enkel de lampjes in de Atom wil aanzetten.
Of is er een alternatieve bord-definitie voor de ESP32?

Heb je een 10 jaar oude laptop met 2GB geheugen en een harde schijf met slechte sectoren ? Of gebruik je misschien een externe harde schijf ? Maar zelfs dan is 3 minuten nog erg veel. Kun je het eens op een andere computer proberen ?

Een ESP32 sketch met Wifi en een webserver en van alles er op en er aan duurt bij mij 12 seconden om te compileren. Dat duurt een aantal malen langer dan voor een Arduino Uno.

De ESP32 bevat de basis-libraries van Espressif, en de Arduino code komt daar bovenop. Dat moet dus allemaal gecompileerd worden. Het voordeel is dat bij het uploaden van een sketch meteen de allernieuwste basis-libraries van Espressif ook mee gaan.

Omdat de Arduino code gebruik maakt van al die basis-libraries en van FreeRTOS, is het niet mogelijk om daar een deel van weg te laten. Er is geen alternatief.
Volgens mij is de veiligheid van de ESP32 aardig bekend.

Anti-virus scanner afzetten voor de map waar de compiler allerhande files creƫert kan een wereld van verschil betekenen, zelf al ondervonden.

Anti Virus scanner? Sorry, maar die bestaat niet op een Mac.
En het is echt een ESP ding, alle andere borden vliegen er doorheen.
AVR borden, M0/M4 Adafruit, Nordic spul, allemaal supersnel met compileren. Ik gebruik een i7 quad core mac met 1GB/s R/W SSD.

This topic was automatically closed 120 days after the last reply. New replies are no longer allowed.