Ik heb een aantal trein seinen met drie led's welke in de behuizing een gezamelijke plus hebben en niet gescheiden kunnen worden. Wel is van iedere led de min pool apart bedraad, kan ik deze ook aansturen met bv een Arduino nano?
Ja. Iedere aparte draad (min pool) via een weerstand aansluiten op een pin van de Nano.
Als je de uitgang hoog maakt gat de LED uit, als je deze laag maakt gaat de LED aan.
Wel bekijken dat je de maximaal toegelaten stroom door het ic niet overschrijdt. Een transistor gebruiken voor elke led is de fraaiere oplossing.
En dan denk ik de plus op de 3,3 volt? Of 5V?
Heb je daar een schema van of zijn er kant en klare prints voor (aliexpres)
Wat heb je aanwezig op je treinencomplex? Is je baan analoog of digitaal?
Hoe handig ben je met electronica? Waarschijnlijk geen dagdagelijkse bezigheid. Dan zou je de basis wel kennen. Een ULN2803 lijkt me dan het handigst.
Ik heb hier 5V genomen maar dat kan net zo goed 12V zijn. Weerstanden aan te passen aan gebruikte leds en gebruikte spanning. Er staan ook wat meer leds op dan 3. Dit is nog te bouwen op gaatjesbord.
Baan is digitaal, dat vond ik wel zo handig als je met meerdere treinen tegelijk wilt rijden.
Het gaat mij te ver om volledig geautomatiseerd te gaan rijden. Met blokken etc. Vind de charme van een regelaar in de hand wel iets hebben. Basis is Roco.
Heb seinen van NSparts en Digikeijs en mijn voorkeur gaat naar die laatste uit. Zien er net even mooier uit. Nu heeft NSparts een seinbesturing print welke ik met reed kontakten in de baan wil gaan schakelen. De bedrading van de Digikeijs seinen zijn met een gezamelijke plus uitgevoerd en mijns inzien niet met de NSparts seinbesturing te gebruiken, vandaar mijn uitwijk naar een Arduino. Dit met de gedachte dat ik eea hier wel mee kan schakelen.
Ik kan goed met een soldeerbout overweg en krijg de leds ook wel aangesloten maar weet niet welke onderdelen etc ik daar voor moet gebruiken.
Ook het maken van een scetch heb ik nog niet eerder gedaan maar heb nu de hardware op een breadboard zitten en heb de eerste led kunnen laten knipperen en kan de interval ook wijzigen. Hiermee stoeien vind ik wel leuk en vind het ook leuk om dit uit te zoeken.
Je hebt van de 2803 een smd versie die op een print zit. Hier kun je, voor mij dan, wat eenvoudiger draden op aansluiten.
Zou mijn voorkeur hebben.
Spreekt zichzelf tegen. Er is verschil tussen website en handleiding. Neem ik DR711 dan zeggen ze op de website 5-19V en 1mA. Kijk ik in de handleiding dan is het plots 3,3V-22V en 0,0011mA @3,3V (=1,1µA) en 0,014mA @22V. Zelfs met de beste leds heb ik een vermoeden dat 1,1µA geen zichtbaar licht meer gaat opleveren. Voor zo een grote range is het ook heel moeilijk een waarde kiezen. De 0Ω heb je alleszins niet nodig. Sluit die draad maar direct aan. Waarom de groene led een waarde krijgt >6x groter is me ook duister. Een 2mA groene led is zeldzamer als een rode of gele.
Voor leds korte pootje is kathode lange pootje is anode (+). Ze zijn stroom geregeld dus nooit zonder weerstand aansluiten tenzij je een stroombron gebruikt.
Indien je wenst kan je de nsparts sein besturing wel gebruiken. ULN2803 tussen uitgangen en sein. GND van beiden aan elkaar verbinden. De common anode van spanning voorzien. Ook hier de GND aan de ULN2803.
Ok, dank.
Ik denk dat ze het probleem dat je schetst hebben opgelost door aan het uiteinde van elk draadje een weerstand te solderen en af te leveren. Zo lossen ze het verschil in benodigde weerstand op. Over het stroom verbruik kan ik je nog niks zeggen.
Je uitleg over de ULN2803 met de Digikeijs seinen ga ik nog eens overwegen. Zie nog niet helemaal hoe de aansluiting moet geschieden maar ga het schema er eens naast leggen.
Kom ik er niet uit dan hoop ik nog een beroep op je te mogen doen.
This topic was automatically closed 180 days after the last reply. New replies are no longer allowed.