Trilmotor op een motor shield? En aardingsvraag.

Hallo

Ik heb een trilmotortje van dit type: Klik
En een motorshield van Adafruit van dit type: Klik

Is het mogelijk om dat trilmotortje op dat type motorshield aan te sluiten? En hoe doe ik dat best?
Of is het beter dat ik het motortje onmiddellijk op een PIN aansluit? Gewoon de rode op een PIN en de blauw/grijze als aarding?

Dan heb ik nog een vraagje over de aarding. Ik zie maar een aarding op mijn Arduino, maar als ik nu meerdere motortjes aansluit, mag ik die aardingen van die motortjes dan gewoon samen solderen en die aansluiten op de aardingspin van de Arduino?

Sorry als ik een domme vragen stel, ben echt nog een beginner.

Hartelijk dank
Mathias

Waarschijnlijk wel al zou ik de PWM niet voluit zetten. Gezien de stroom (max 70mA) had je ook gewoon een transistor NPN (bijv. 2N3904 of BC547) kunnen gebruiken met de Emitter aand GND, een 470 ohm weerstand naar de Basis, en de motor tussen de 5V en de Collector. Over de motor gewoon een een 1N4148 diode zetten met het streepje naar de 5V. de 5V zelf kan je nog wel direct van de VCC van de Arduino aftakken. De andere kant van de 470 ohm weerstand kan dan rechtstreeks naar een Ppin van de Arduino. Door de transistor heb je gelijk de spaningsval van iets van 1V waardoor je wat beter op de specs van die motor komt.

nicoverduin:
Waarschijnlijk wel al zou ik de PWM niet voluit zetten. Gezien de stroom (max 70mA) had je ook gewoon een transistor NPN (bijv. 2N3904 of BC547) kunnen gebruiken met de Emitter aand GND, een 470 ohm weerstand naar de Basis, en de motor tussen de 5V en de Collector. Over de motor gewoon een een 1N4148 diode zetten met het streepje naar de 5V. de 5V zelf kan je nog wel direct van de VCC van de Arduino aftakken. De andere kant van de 470 ohm weerstand kan dan rechtstreeks naar een Ppin van de Arduino. Door de transistor heb je gelijk de spaningsval van iets van 1V waardoor je wat beter op de specs van die motor komt.

Nico, zoals je waarschijnlijk wel weet, ben ook ik een Newbe, net begonnen en boordevol vragen.
Nog niet aan (tril)motoren, stappen motoren of servo's toe maar wel heel nieuwsgierig naar;
wat de PWM =
wat de VCC =
wat de Ppin =

en waar ze voor gebruikt worden.

Frits1956:
Nico, zoals je waarschijnlijk wel weet, ben ook ik een Newbe, net begonnen en boordevol vragen.
Nog niet aan (tril)motoren, stappen motoren of servo's toe maar wel heel nieuwsgierig naar;
wat de PWM =
wat de VCC =
wat de Ppin =

en waar ze voor gebruikt worden.

PWM = Pulse Width modulation oftewel de breedte van de puls (die tussen de 0V en 5V zit) varieren waardoor de totale energie naar de motor kan variëren en er dus snelheid geregeld kan worden
VCC = de 5V aansluiting op de Arduino.
Ppin moet zijn Pin :slight_smile:

Maar als je nog niet zover bent voor dit zou ik eerst een zooi tutorials doen omdat je de kans loopt dat mensen afhaken omdat je de voor de hand liggende vragen stelt die ook gewoon op de Arduino (en heeeeeel veeeeeel andere sites) te vinden zijn. Er wordt ook eigen inzet gevraagd.

nicoverduin:
PWM = Pulse Width modulation oftewel de breedte van de puls (die tussen de 0V en 5V zit) varieren waardoor de totale energie naar de motor kan variëren en er dus snelheid geregeld kan worden
VCC = de 5V aansluiting op de Arduino.
Ppin moet zijn Pin :slight_smile:

Maar als je nog niet zover bent voor dit zou ik eerst een zooi tutorials doen omdat je de kans loopt dat mensen afhaken omdat je de voor de hand liggende vragen stelt die ook gewoon op de Arduino (en heeeeeel veeeeeel andere sites) te vinden zijn. Er wordt ook eigen inzet gevraagd.

Nico, als eerste bedankt voor je uitleg.

Eigen inzet heb ik genoeg.
Vervelend voor mij is echter dat ik de Engelse taal niet voldoende machtig ben om precies te begrijpen wat er staat.

Afkortingen zijn voor jou misschien heel duidelijk maar dat geldt niet voor iedereen. Voor mij was de verwarring compleet door een onfortuinlijk typefoutje.

Wat afhaken betreft: Op mij komt het over dat je op, voor jou zeer eenvoudige, vragen geen antwoord wil geven. Jouw reaktie voelt voor mij als een terechtwijzing. Ik kan me voorstellen dat een Newbe daardoor niets meer durft te vragen en dus afhaakt.

Maar nogmaals, ik ben heel blij met je uitleg. Bedankt

Frits1956:
Op mij komt het over dat je op, voor jou zeer eenvoudige, vragen geen antwoord wil geven. Jouw reaktie voelt voor mij als een terechtwijzing. Ik kan me voorstellen dat een Newbe daardoor niets meer durft te vragen en dus afhaakt.

Dat nico zijn reactie als een terechtwijzing voelt is volgens mij terecht. google maar eens PWM. De eerste link bij mij is naar Pulsbreedtemodulatie - Wikipedia
In het nederlands dus en volledig op topic

Elke newbie zou ook eerst de post met sticky (dus altijd bovenaan) en met titel "Hoe gebruik je het forum - LEES AANDACHTIG AUB !" eerst moeten lezen.

Daar staat dat iedereen die hier zit gratis en voor niks zijn tijd en kennis geeft. Eerst eens je term in google smijten is dan ook maar elementaire beleefheid.

Dus vragen die google zo voor jou kan antwoorden kan je best niet stellen. Je kan dus best eens je vraag gewoon in google intikken. Als je het dan niet begrijpt of vind wat je zoekt zeg je iets als: Ik heb gegoogeld en ik kom op die pagina en daar staat ... en ik snap niet ...."

Zoek maar eens op "wat de PWM =". Na de eerste hit hierboven reeds gegeven is de 2de hit PWM wat is het, hoe gebruik ik het met mijn fan en waterpomp - Overclocking, cooling en tweaking - GoT in het nederlands

Jantje

vraag 1 gebruik de shield!, sluit beide draden aan op een motoruitgang.
pak een stekkervoeding die aanpasbaar is in voltage, zet deze op 9 of 12 Volt (anders werkt de shield niet.)
sluit deze voeding aan op de Motorpower van de shield.

omdat het maar heel kleine motortjes zijn, die soms al flink belast zijn bij 3 volt, mag je de uitgang maar hooguit 25% dus zeg maar 60 pwm aanzetten, want anders worden ze te heet.

je kunt er natuurlijk wel 4 in serie aansluiten dan kom je ook aan de 12 volt.

en vooral gewoon spelen en leren.
wel uitzoeken of de motortjes 2 kanten op mogen draaien.

en je shield werkt met I2C, dat zal nog een leuke klus worden om je dat makkelijk uit te leggen, kijk eerst maar eens naar hun film, en de software.

Het is altijd zooooo jammer dat de jongens van Arduino zich de "pest pleuris" werken om allerlei voorbeelden te maken bij de IDE, elke beginner wordt geadviseerd om die voorbeelden te doorlopen om zo het "gereedschap" te leren kennen en gebruiken en dat dit eigenlijk zonde van de energie is. Ik heb nog nooit op en dit forum en het NL forum vragen gezien over de voorbeelden. Zo van ik ben hier mee bezig en ik snap het niet. De vraagsteller zou verbaasd zijn hoeveel antwoorden hij had gekregen.
Daar staan ook voorbeelden over PWM, zat toelichtingen over de verschillende aansluitingen. En als dat nog niet voldoende is, had men ook nog kunnen googelen op bijvoorbeeld "nederlandse handleiding arduino" en prompt... de aller eerste is een pdf die je kan binnen halen. GRATIS....
Als we op vakantie willen weten we als de beste waar we een mooie vakantie kunnen vinden..... waarom is het dan zo moeilijk om een paar andere woorden in te vullen.
En als de TS dit opvat als "belerend".... Moet je me meemaken als ik examens afneem .... Dan was je met dit verhaal niet weggekomen...
Maar kennelijk kunnen we niet meer tegen wat "tips" .... so be it.....

ik vond het WEL een goede vraag, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn als beginner, en NICO heeft natuurlijk ook wel een beetje gelijk, ben blij dat ik geen examen bij hem doe, en ja de examples zijn een mooi startmoment, maar om dan even te vragen of trilmotorkes zo kunnen, vindt ik eigenlijk prima, zeker als er geen docent is waar je het aan kan vragen.
IK zou heel erg blij zijn met die vraag als leraar, dan wordt er tenminste nagedacht, prima.

en ja ik zou best docent willen zijn ja.

Nou Nico, tijd dat het weer een beetje zomers weer word.
Kun je ff in de tuin gaan zitten en relaxen (lekker drankje erbij, beetje klooien met de BBQ).

De antwoorden die je gaf waren naar aanleiding van vragen van iemand anders als TS (Topic Starter, de initiatiefnemer voor dit onderwerp, voor daar vragen over komen... :stuck_out_tongue: ).
De vraag was rechtstreeks aan jou gesteld, dus dan is het niet vreemd om je aangesproken te voelen en min of meer de verplichting tot antwoorden te voelen.
Maar dat had je best over kunnen slaan en de antwoorden aan iemand anders over kunnen laten.
Dan was waarschijnlijk de toon iets anders geweest.

Want natuurlijk heb je gelijk met wat je vertelde.
En ik heb je ook al vaker zien schrijven dat je nooit eens vragen over de voorbeelden krijgt.
En dat is inderdaad jammer, het is heel duidelijk dat velen nooit in de gaten hebben gehad dat er volop voorbeelden worden meegeleverd bij de IDE.

En das dan gelijk een tip voor Carharttguy:
Loop eens die voorbeelden door.
Je vind ze in het menu "bestand".

En Frits1956:

Je zult hier (en overal eigenlijk wel) wel vaker op je nummer worden gezet.
Daar moet je dan maar tegen kunnen.
Soms steekt er wat frustratie de kop op en als je achteraf terugleest en door de toon heen kijkt, zie je eigenlijk meestal wel dat men dan gelijk had/heeft.
Die frustratie word vaak veroorzaakt doordat je bepaalde zaken maar kunt blijven herhalen, wat dus betekent dat ze al veel vaker behandeld zijn.
Daar werd hier ook op gewezen, eerst even zoeken voor je een vraag stelt.

"Inbreken" op een lopende thread is eigenlijk niet zo netjes en word ook wel het kapen van die topic genoemd.
Je vraag over genoemde afkortingen is niet helemaal off topic omdat die afkortingen hier ook voorkwamen, maar het is beter als je dan een eigen onderwerp start, en wellicht verwijst naar deze.
Het is ook wel duidelijk dat dit ook niet je bedoeling was om iets te kapen.
Zo zou je een topic kunnen starten waar je vraagt naar de gebruikelijke afkortingen en de betekenis daarvan.
Je kunt het ook omdraaien en beginnen met de afkortingen die je al geleerd hebt op te sommen.
En dan hopen dat anderen je lijstje wel zien zitten en hem gaan aanvullen.