UART

Kun je met de UART aansluitingen op bijvoorbeeld de Arduino Mega dit bord vanaf een computer aansturen? Zo ja, hoe moet ik dit dan doen? Heb ik dan een apart programma nodig die ik dan op de computer moet plaatsen.

Ik bedoel met het aansturen dat er, wanneer vanaf een touchscreen of iets vergelijkbaars op een commando gedrukt wordt, die de Arduino dan moet uitvoeren.

Ik heb nauwelijks ervaring met Arduino, en via dit forum wil ik erachter komen wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn met het werken met deze bordjes. Dankzij de open source kan ik wel in ieder geval aan een hoop sketches komen, waaruit ik al diverse ideetjes heb kunnen gebruiken.

Hoi.

Ik heb een beetje een probleem met de gebruiker "Arduinoclub". De naam en een eerdere beschrijving van wie Arduinoclub is, doet vermoeden dat het om een aantal verschillende personen gaat. Is dat zo ? Want in dat geval ben ik bang dat er straks via 1 gebruikersnaam, verschillende vragen gaan komen met dezelfde lading, en/of dat andere leden van het forum denken te maken te hebben met iemand die een bepaalde kennis heeft, terwijl het die keer iemand anders is die die kennis wellicht niet zou hebben. Dat maakt het werk dat je met ze doet, bijzonder ondankbaar. Daarom wil ik graag weten of het zo is dat "Arduinoclub" meerdere mensen met 1 account betreft.

Ja hoor je kunt zoiets wel doen. Wat je dan doet, is commando's en eventueel waardes versturen per seriële verbinding. Uiteraard heb je dan een programma nodig op die computer om dat voor mekaar te krijgen. Ik heb van horen zeggen dat je daarvoor 'processing' kunt gebruiken, maar ik ken het zelf niet.

Als je verder al gespeeld hebt met de Arduino en er aardig mee overweg kunt, dan kun je best eens gaan uitzoeken hoe je gegevens uit de seriële poort kunt ontvangen en daar iets mee gaan doen. Zelf heb ik erg veel gehad aan onze grote Australische vriend Nick Gammon, die op zijn site een uitstekende uitleg (klik !) heeft staan hoe je dit kunt doen. Uiteraard is dat in de Engelse taal, en hij biedt je een drietal mogelijkheden aan. Ik wilde graag meekijken met een apparaat dat continu data staat te zenden op een bepaalde soort seriële poort, en dankzij Nick's uitleg lukte me dat meteen.

Binnenhalen van de seriële data en het verwerken ervan zijn 2 verschillende zaken, en zo moet je dat ook behandelen.

We hebben ons Arduinoclub genoemd omdat wij 3 collega's zijn die met onze beperkte kennis toch onze opdrachten willen proberen uit te voeren. Ik ben de woordvoerder van ons, en stel namens ons drieen de vragen en zet ook namens ons drieen de problemen op het forum. Dus zijn er niet meerdere mensen die de verschillende vragen stellen, maar 1 namens ons drieen.

Alvast bedankt voor het antwoord, ik ga kijken of wij hiermee aan de slag kunnen.

er bestaat ook een touchscreen dat je op de arduino direct aansluit met een tft scherm eronder, wellicht is dat een oplossing?

en op een PC is processing (dat dezelfde look en feel heeft als de arduino IDE een mogelijkheid. met de monitor kun je al commandos naar de arduino sturen door Serial.lib te gebruiken.

Paul heeft het over die Nextion schermen van Iteadstudio.com. Het is een volledig zelfstandige HMI (human machine Interface). Daar kun je met een PC editor (gratis te downloaden), het hele scherm opbouwen met allerlei controls. Door het gebruik van images (oa. BMP, PNG, JPEG) kun je hele fancy buttons etc maken. (ik gebruik zelf inkscape hiervoor). Vanuit de editor kun je het scherm flashen (met een TTL-232R kabel) en klaar. Daarmee is het hele scherm opbouw afgewikkeld. In de Arduino heb je een speciale library (what's new) die je gebruikt. En dan: Op het moment dat er een button bijv. ingedrukt wordt dan krijg de Arduino een aanroep (automatisch) dat die button is ingedrukt en kun je daarop reageren (event driven programmeren heet dat). Daar kun je geen TFT scherm zelf voor programmeren. Naast dat je TFT library best nog wel groot is. Zeker met nog eens touch. Maar wel opletten Er zijn twee series van die schermen op de ebays en aliexpressen in deze wereld. scherm typen die beginnen met "NX" en schermen die beginnen met "TJC". Het eerste is de zgn. internationale serie en die werkt met de Nextion Editor. MAar die is ook duurder. En daar wij Nederlanders voor het goedkoopste gaan....... zou je wel eens van een koude kermis kunnen komen.

Er is wel een oplossing voor (2 zelfs) en nog een derde in outwikkeling. Zie : http://support.iteadstudio.com/support/discussions/topics/1000062718/page/5