vier DC motoren aansturen met arduino, Motoren (10V) en zoon (1,2A)

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over het aansturen van motors met een arduino. Ik wil dus voor een robot project vier motoren aansturen van zoon 10 Volt . Voor het aansturen van de motors heb ik iets van een enginschield nodig. Dit wil ik alleen eigenlijk niet gebruiken. Want als ik een enginschield op de arduino plaats vallen er vele pins weg die eigenlijk nodig zijn voor onder anderen sensoren+dat het vaak maar twee motortjes max is. Ik zoek eigenlijk een printplaatje wat je naast je arduino kan leggen. Waar je een stroom bron van bijvoorbeeld 10 Volt op kan aansluiten, de motors en de arduino. Zodat je dus zo motors kan aansturen zonder dat het te veel plaats inneemt op de arduino.

Wat zou ik dan het beste kunnen gebruiken? Of Zou ik nu eigenlijk het beste kunnen werken met transistors of relais?

Alvast bedank voor de reacties.

Gr, Rick.

.

dag Rick.
Als je iets wilt doen heb je pinnen nodig. De manier waarop je het doet bepaald natuurlijk hoeveel pinnen je kwijt bent maar er is toch minimaal pinnen nodig voor een schakeling.
Of dat nu via een shield is of een breakout maakt eigenlijk niks uit.
Een arduino project is dus steeds pinnen tellen rekening houdend met de mogelijkheden van de pinnen (pwm, interrupt)
Je kan dus best eerst uitgaan van wat je op je arduino wilt aansluiten en daar heel duidelijk in te zijn. BV heb je snelheidsregeling nodig voor de motor? Moet de motor enkel vooruit of vooruit en achteruit?
Welke sensors wil je gebruiken en welke pinnnen hebt je er voor nodig.
Als je die vragen beantwoord kom je er vanzelf wel uit.
Met vriendelijke groet.
Jantje

Hoi Rick.

Zoals Jantje al vertelde is het het beste als je een overzicht maakt van wat je wil doen en wat je daarvoor nodig denkt te hebben.
Als je daarvoor een groot stuk papier en een potlood pakt, is dat helemaal zo'n slecht plan niet.
Want niet alles is altijd handiger als je het op de computer doet.
Met zo'n groot stuk papier kun je wellicht het overzicht gemakkelijker behouden.
Deel je project in stukjes op.
Steeds meer stukjes totdat je elk stukje (gemakkelijk) op kunt lossen.
Na het oplossen kun je ze dan weer samenvoegen.

Wist je trouwens dat veel sensoren hun meetwaardes via I2C en/of SPI kunnen communiceren naar je Arduino ?
Met I2C kun je heel veel dingen aansluiten op maar 2 pins van je Arduino.
Misschien dat dat wel een oplossing voor je is.

Shields zijn print plaatjes met daarop een combinatie van onderdelen die je eigenlijk altijd los kan kopen, als je deze dus niet wilt gebruiken kan je hem altijd na maken op een breadboard oid.

MAS3:
Met I2C kun je heel veel dingen aansluiten op maar 2 pins van je Arduino.

Misschien handig om er bij te vermelden dat het hier om je analoge pinnen gaat.

Een serie van I2C bus expanders kan je tientallen extra pinnen opleveren. Het vergt alleen wel wat uitzoeken.