Voeding voor servo en/of stepper

Beste mensen, ik ben een nieuwe Arduino-gebruiker. Ik heb een programmeer-achtergrond, dus het programmeren is voor mij geen probleem. Van elektronica heb ik minder verstand :wink:
Ik ben begonnen met een starterskit. Hierin zit ook een servomotor en een stepper. Nu lees ik echter dat je hiervoor eigenlijk een externe voeding moet gebruiken. Die zit niet in de kit. Wat voor externe voeding heb je dan nodig en hoe sluit je die aan op de Arduino en/of het breadboard?
Vriendelijke groet, Wim.

Hallo Wim

Ik heb je vraag afgesplitst.

Welke voeding je nodig hebt hangt af van de specificaties van de servo en stepper. Je junt ook een multimeter aansluiten om een gevoel te krijgen voor de hoeveelheid stroom die de servo of stepper trekt.

De hobby servo die in mijn beginners pakket zat draait prima met de 5V USB van de SparkFun Redboard (een afgeleidde van de Uno).

De specificaties van de stepper zouden handig zijn. Servo's zijn minder mijn ding.

Voor een stepper heb je een goede stepper driver nodig. Mogelijk zit die in het pakket. Een link naar de kit is dan ook handig.

Ik heb even een willekeurige veel gebruikt type NEMA 17 stepper genomen. Zonder bijbedoelingen. De specificaties

• 1,8°/step is zowat een standaard dus 200 stappen voor 1 volledige omwenteling.
  • 1,7A max stroom
  • 1,5 Ohm weerstand
  • 2,8 mH als inductie maar in deze minder belangrijk

Passen we nu de wet van Ohm toe (U = I * R of spanning in volt = stroom in Ampère * weerstand in Ohm) , 1,7A * 1,5R = 2,55V. Dat is wat er in principe over de stepper spoelen mag staan. Maar op die spanning gaat het echt niet werken. Een stepper driver maakt van een veel hogere spanning de correcte maximale stroom. Spanningen van 12V tot 60V zijn niet abnormaal. Voor een NEMA 17 wordt vaak 12V of 24V gebruikt. De voeding moet ook MINIMAAL 2 spoelen van stroom voorzien. 1,7A * 2 = 3,4A. Reken daar wat reserve bij. 5A zou in de regel voldoende moeten zijn.

Stel de stepperdriver correct in. Liever net te weinig stroom dan net teveel. Hoe dit moet hangt van de driver af. De ene met DIP switches, de andere met een regelbare weerstand, ....

een goede stepper kan je ook nog instellen op 1/2 step, 1/4 step, 1/8 step, 1/16 step of nog meer. Dat wil zeggen dat de stepper tussenstapjes gaat maken. 1,8°/step * 1/16 step = 0,1125°/step. Je stepper wordt dus nauwkeuriger maar moet ook meer stappen maken. Of 360° / 0,1125°/step = 3200 step.

Dit alles er van uitgaande dat je een echte stepperdriver zoals A4988 ter beschikking hebt. PS er zijn ook goedkopere klonen beschikbaar.

Hallo sterretje,
bedankt voor het antwoord. Ik heb een UNO R4. Eén servo aansluiten (zonder externe voeding) durfde ik nog wel aan. Ging goed. Ik vraag me wel af of ik meerdere kan aansluiten zonder externe voeding.

Hoi buckfast_beekeeper,
ook bedankt voor je antwoord.
Ik heb alleen nog maar met de servo geëxperimenteerd. Ik heb ook een stepper in de kit (type 28BYJ-48). Hier zit een driver bij ULN2003 (5-12V).
Jouw verhaal is verder voor mij te technisch. Ik heb daarvoor te weinig elektronica-kennis :wink:

Een ULN2003 is sowieso nooit een stepper driver. Het is gewoon een veel gebruikt driver IC bestaande uit 7 darlington transistoren. Deze schakelt naar GND (low side driver) maximum 50V. 40 jaar geleden gebruikten we die al. Een enkele uitgang mag maximaal 0,5A schakelen en het ganse IC 1A. De ULN2008 met 8 uitgangen is de opvolger met quasi dezelfde specs. De UDN2981 of MIC2981 is de tegenhanger als high side driver.

Er is 0,0 stroom begrenzing. Ik zou toch opteren een echte driver aan te schaffen. Een A4988 kost echt geen vermogen. Wel maximaal 2A met koelplaatje.

De stepper die je hebt is er 1 met een overbrenging 1/64. Dus 1 stap (wel groot 5,625°) moet je delen door 64. 0,08789° een ongewone verhouding. Als je wat zoekt kan je een 'normale' stepper vinden voor rond 10€ of zelfs minder. Samen met een goede driver kan je dan naar hartenlust experimenteren.

edit: weinig elektronica kennis is uiteraard wel een nadeel maar hoeft geen obstakel te zijn. Met het volgen van goede raad en de juiste uitleg kan je ver komen.

This topic was automatically closed 180 days after the last reply. New replies are no longer allowed.