Vraagje over 9V adapter.

Hallo,

Sorry voor weer een beetje een domme vraag, maar ik wil toch even zekerheid hierover.
https://www.aliexpress.com/item/AC-100V-240V-Converter-Adapter-DC-9V-1A-Power-Supply-EU-Plug-DC-5-5mm-x/32434407706.html?spm=2114.13010208.99999999.264.j967n9
Er staat bij dat deze voor de Arduino Mega is, maar mij lijkt dat omdat het 1A is, en vaak gebruikt de Arduino Mega meer LED's enzo, maar hij werkt toch ook gewoon op de Arduino Uno?

En stel ik zou die adapter gebruiken en ik heb maar 1 LED op mijn Arduino aangesloten, dan is het toch niet zo dat er teveel stroom doorheen gaat en dat er iets doorbrandt?

Alvast bedankt!

Hoi.

Als je ergens ziet staan dat een voeding een bepaalde spanning en stroom levert, dan moet je dat niet lezen als dat die stroom per se geleverd zal worden.
De spanning zal vast wel gestabiliseerd zijn en op die waarde blijven zolang de maximale stroom niet wordt overschreden.
De stroom die die voeding aankan is dus wat er word vermeld, niet de stroom die er door een verbruiker gejaagd zal worden.
Een verbruiker zal zoveel stroom trekken als die nodig heeft, maar niet meer.
Dan is het zaak ervoor te zorgen dat je voeding dat kan leveren.
En dat is dus het geval met je Arduino.
Die kan geen 1 Ampère afnemen, en daarmee is deze voeding voldoende.
Als je wel meer stroom dan 1 Ampère door je Arduino en de daarop aangesloten onderdelen wil laten gaan, dan zal de interne spanningsregelaar van de Arduino in de problemen komen.

Je zal de stroom door de LED (s) dus moeten begrenzen, maar dat moet je sowieso altijd doen.
Daarvoor gebruik je dus een weerstand.

Deze voeding is dus inderdaad geschikt voor jouw Arduino.

Ik zeg altijd maar "Spanning krijg je, stroom vraag je".

Ah oke bedankt, dan weet ik genoeg!

Trouwens, wat gebeurt er dan als ik er teveel LCD's op aan sluit (en schermen etc.)? Gaan ze dan gewoon half branden? Of gaat er dan iets kapot in de Arduino?

Wat gebeurt er met de stop in je huis als je er teveel aan hangt?

Dan springt de stop..
Wist niet dat het ook zo met Arduino zou gebeuren, mij leek eerder dat de lampjes dan maar op halve kracht gingen branden of zo iets

Je adapter wordt dan gewoon te warm, en zal of kapot gaan, maar de arduino zal niet kapotgaan, zolang je uit de arduino tenminste niet meer als toegestaan wordt gebruikt. dus max 40 mA/pin etc.
dus wel een beetje nadenken voor je van alles aansluit.

Of de regulator raakt oververhit. En ondanls thermosche beveiliging zal je niet de eerste zijn....