Vraagje toggleschakelaar

Hoi allen,

Ik ben nieuw op dit forum en ook nieuw met arduino, heb uiteraard al het een en ander getest maar nu probeer ik toch iets waar ik niet zo meteen een antwoord op weet te vinden.

Stel je hebt een toggleschakelaar met 2 standen Aan/Uit en je hebt een Arduino met ethernetshield.

Dan zou ik de toggleschakelaar naar de Aan stand willen schakelen zodat deze een input signaal geeft naar pin x en een output signaal over pin y.

Laten we op dit moment stellen dat de stand van de toggleschakelaar aan is en de LED brandt.

Dan wil ik graag d.m.v. programmatie de LED weer uit kunnen zetten, maar de toggleschakelaar blijft wel in de aan positie.

Mijn vraag is dus of het mogelijk is de LED aan/uit te schakelen via de toggleswitch alsook over ethernet?
Of gebruik ik hier beter een drukknop voor die dan programmatiegewijs de LED aan of uit zal schakelen?

Reden waarom ik dit als voorbeeld opgaf is omdat ik het 1 en ander aan het "uittesten" was met een LED lamp die op netstroom aangesloten is d.m.v. een relais te sturen, dit lukte allemaal wel maar ik vroeg me af, stel dat hier nu een toggleschakelaar (aan/uit) tussen zit zoals je die hebt aan de muur hebt kan dit dan nog wel?

Ik vermoed van niet, aangezien deze schakelaar in het voorbeeld gewoon op aan blijft staan maar ik kan ook verkeerd zijn?

Ik zie geen enkele reden warom dit niet zou kunnen.
Als je de togle schakelaar niet ziet als een “aan uit schakelaar” maar als een “verander stand schakelaar”.
Laat ook het concept de “output signaal over pin ydirect gekoppeld aan de toggle schakelaar” vallen.
Met vriendelijke groet
Jantje

Hoi Xemius, welkom.

Ik vind je vraag wat lastig te begrijpen omdat ik niet precies kan volgen wat je wil bereiken.
Jantjes antwoord helpt me daarbij wel.

Je kunt een schakelaar, afgezien van het verschil in de diverse types schakelaars, op een aantal manieren gebruiken (of verwerken).
Juist als je er een slim onderdeel aan hangt kun je er veel meer mee.

Maak eens een tabelletje (dat word een truth table genoemd) welke toestanden er allemaal kunnen zijn.
Ik kan je verklappen dat dat er meer zijn dan 2, dus ga daar maar eens naar op zoek.
Ik kan je ook vertellen dat tijd hierin een rol kan spelen en de tijd kun je heel goed gebruiken met je slimme component (de Arduino).