Vragen voordat ik start

Ik ben helemaal nieuw in de Arduino wereld maar heb, voordat ik ga starten, wel een aantal vraagjes.
Programmeren op zich zal wel lukken aan de hand van de vele voorbeelden maar zou graag het volgende willen weten:
(Ik heb thuis 2 stuks Arduino Uno liggen + een motorshield (ben nu nog 2 weken op vakantie en heb alleen een gsm bij me dus kan nog niets testen)).
Ik heb een n-spoorbaan (Minitrix gelijkstroom) met daarop een aantal locjes rondrijden.
Ik zou 1 locje rustig op willen laten trekken naar een vaste snelheid en vóór een station rustig willen afremmen tot stilstand bij het station.
Na een aantal seconden moet dit zich weer herhalen.
De spanning om de loc te laten rijden is variabel tussen 0 en 16V= mbv een regeltrafo
Om de loc te starten is even 4V nodig, daarna terug naar 3V (= langzaamste snelheid). De maximum snelheid (realistisch) wordt bereikt bij 10V, de stroom komt niet boven de 0,5A.
Is dit te regelen met de motorshield en hoe detecteer het beste/handigste het startpunt van afremmen?

Mvg, Willem

Als je PWM (pulse width modulation) gebruikt zal het optrekken en afremmen geen problemen opleveren. PWM zet de volle spanning voor een (door jou gedefinieerde) ‘tijd’ op de rails; dat is de puls in PWM. Het varieren van de breedte van de puls staat je toe de effectieve spanning te varieren en daarmee de snelheid van je trein.

Standaard in de Arduino wereld druk je de puls breedte uit in nummers van 0…255 (8 bits).

Voor het detecteren kun je bv IR sensors gebruiken die onderbroken worden (zender aan een kant van de rails, ontvanger aan de andere kant) of read contacten tussen de bielsen en een magneetje onder de locomotief.

@Sterretje,

Bedankt voor je geruststellende bericht. Als ik thuis ben ga ik eens eea testen. Met reedcontacten lijkt me een mooie oplossing maar ben dan wel bang voor "denderen" van de contacten. Hier is vast softwarematig iets aan te doen.

Mvg, Willem

Denderen zal niet echt een problem zijn, vermoed ik.

Je wilt detecteten of het contact gesloten wordt, niet of het gesloten is; zie state change detection voorbeeld in de IDE. verder zal het afremmen een aantal seconden in beslag nemem; gedurende die tijd ben je niet geïnteresseerd in de status van het contact.

De UNO kan als voeding prima op 10 Volt werken dus je kunt met 1 voeding lekker spelen. zet je trafo op halve kracht en kijk hoeveel spanning er uit komt. De motorshield kun je dan aan een kant aansluiten op 10 Volt, maar de logic moet je voeden vanuit de arduino 5 Volt.