Water beweging detectie

Ik ben opzoek naar een sensor die ik kan gebruiken om te detecteren wanneer ik de kraan aanzet er water uitloopt. Ik wil graag dat als de kraan aanstaat er een lampje aangaat en als de kraan weer uitstaat het lampje uitgaat. Iemand een idee welke sensor hier het beste voor werkt?

Lichtsluis? Flowmeter? Magneetje en Hall sensor (op de hendel/kraangedeelte), Geluid?

of op de watermeter, daar zit een vlagje op die beweegt

Doorstromingssensor is een goede oplossing voor je probleem je zet die na je kraan en je weet dan waneer de kraan open staat of toe is als het waterstroomt of niet.

https://www.google.com/search?q=Doorstromingssensor&sxsrf=ALeKk02YBb-RjeFdPs69g7KdXgnDzlarGg:1586807011670&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiExIfilOboAhWLyqQKHQuZAGYQ_AUoAXoECAwQAw&biw=1600&bih=757

Een zgn waterflow-switch schakelt bij voldoende doorstroming. Dat betekent wel dat bij een "druppelende" kraan onvoldoende flow zal zijn om die schakelaar te bekrachtigen.
Je kan 'm ook voor de kraan zetten, alleen als je een kraan hebt met warm en koud water, dan moet je er zowel een in de koudwaterleiding als in de warmwaterleiding opnemen en die contacten gewoon parallel zetten.
In die flowswitch zit meestal een vaantje dat een microschakelaar of reed-contact bekrachtigd.
Een flow"sensor" kan wat ingewikkelder zijn om aan te sluiten: soms zit er een schoepenwieltje in met een magneetje, dat aan een (hall) sensor pulsen afgeeft. De frequentie van die pulsen is dan een maat voor de hoeveelheid vloeistof die er door stroomt. Als je daarmee een eenvoudig timertje (bijv met een 555) start, dan zal de uitgand het lampje kunnen sturen zolang er pulsen (dus flow is) Als de flow te klein wordt zal het lampje gaan knipperen en als er geen flow is zal het lampje weer uitgaan..

Er zijn ook nog veel ingewikkelder systemen, maar voor deze toepassing is dat wel heel overdreven (en duur)

Kees