Wil mij iemand helpen om een sketch op te zetten voor een water niveau regeling.
Ik ben nieuw op dit platform, en tracht het programma C++ te leren. Alle begin is moeilijk, en ik verlies zo een beetje de moed nu. Op zich gaat het om een eenvoudige instructie, en ik heb reeds een sketch kunnen vinden die doet wat ik wil, maar om elektrolyse van de sensorstaven tegen te gaan zou ik graag hebben dat er maar om het halfuur een meetspanning op komt. Ik gebruik voor de metingen twee comparatoren om de digitale ingangen te gebruiken. Er moet een relais aanstuurt worden als het water onder het niveau van de laagste 2 staven komt en stoppen als de derde staaf in het water komt. Er zijn verschillende sketches met ultrasoon meting, maar die kan ik niet gebruiken omdat er buiten in een natte omgeving gemeten wordt.
Alvast bedankt
Je hebt al aardig wat verteld over wat je wil en je overwegingen daaromtrent (het komt mij een beetje over als een spraakwaterval).
Maar wat we niet (precies) weten, is hoe je hardware er nu uitziet, en ook niet welke code je dan gevonden hebt die wel doet wat je wil, maar enige aanpassingen behoeft (als ik je goed begrepen heb).
Wanneer dit je eerste project is, dan is het niet heel geschikt daarvoor.
Want je zou beter eerst de voorbeelden die in de IDE meegeleverd zijn eens doornemen.
Daar kun je van leren doordat je met die voorbeelden gaat spelen door ze eens aan te passen en te zien wat dat doet.
OK, alvast bedankt om te antwoorden MAS3.
Ik heb ondertussen een en ander proberen leren, en een bestaande scetch voor een vochtigheidssensor aangepast, maar het werkt niet zoals gehoopt. Ik wil dus graag de waterniveau regeling van een zwembad automatiseren. Daarvoor heb ik bedacht om een uno te gebruiken met twee vochtsensoren met compartor, (zoals die aangeboden worden op a.o chineese sites, met een printplaatje met twee pinnen). Dan kan je de digitale ingangen gebruiken, en de gevoeligheid regelen met de potmeter op het printje. Het is de bedoeling dat de het zwembad begint te vullen als de eerste sensor droog staat, en dat het stopt als de tweede sensor (die hogerop staat) nat wordt. De interne led gaat echter aan als ik sensor 1 in het water doop, terwijl hij aan zou moeten gaan als hij droog wordt. Wil iemand eens kijken wat er mis is met deze scetch.
Ik wou eigenlijk ook graag dat de meetspanning maar eenmaal om het halfuur op de sensors komt, om elektrolyse tegen te gaan. Ik zie echter niet waar ik dit met een delay in te voegen dit kan realiseren, of stel ik de oplossing voor dit probleem te simpel voor.
Kun je een schema maken wat je allemaal hebt en hoe het is aangesloten (hand getekend en vervolgens een foto/scan daarvan is OK).
Links naar (bij voorkeur de datasheet van) de sensoren kan ook handig zijn.
De interne led gaat echter aan als ik sensor 1 in het water doop, terwijl hij aan zou moeten gaan als hij droog wordt. Wil iemand eens kijken wat er mis is met deze scetch.
even herdenken: als ze beide droog zijn dus high (als je de interne pull up gebruikt) dan pomp aan.
als ze beiden nat zijn dus aan Gnd hangen dan pomp uit.
dan hoef je alleen maar een gnddraad aan aarde te hangen. moet toch.
dus het word IF ((sen1== HIGH) && (sen2==HIGH)){digitaWrite(IND_OP,HIGH);}
jij mag zelf de andere doen, het is tenslotte een leeromgeving.