Welke PCB software/leverancier duo neem ik het best voor men pcb design

Hallo Zoals besproken in een ander topic heb ik besloten om men pcb productie uit te besteden. Daarom zoek ik nu een pcb design software en PCB leverancier die compatibel zijn.

Dus concreet vraag ik: Welke PCB leverancier raad je me aan en welke software kan ik best bij die leverancier gebruiken. Ik zie me niet direct grote batches maken en als het even kan zou ik dit forum graag gebruiken ter evaluatie van de pcb('s?). Wat ik nu wil maken is een mega shield voor marvin men maairobot. Het shield dient ongeveer 3 maal zo breed is als een mega tezijn waarop onder ander 2 uno headers komen één voor een yun shield en één ander voor andere shields. Dit moet me toelaten om de bouwhoogte te beperken en pinnen door te routen. Ik gebruik ook heel wat breakout boards dus connectoren ondersteunen is een groot pluspunt.

Advies is welkom. Met vriendelijke groet Jantje

PS Ik werk normaal op linux dus het liefst een linux pakket maar het mag ook windows zijn.

http://www.eurocircuits.com/ schijnt de goed koospte te zijn,of je zou in china moeten zoeken. ik hoop dat je er wat aan hebt

En welke software?

Eurocircuits is een merk dat je heel vaak tegenkomt als je Elektor leest. Zij adverteren er vaak en als ik me niet vergis haalt Elektor daar ook de printen vandaan. Sterker nog, ik zie nu dat de Elektor PCB service ook niets anders is als Eurocircuits. Of die betaalbaar zijn durf ik wel te betwijfelen, maar ik heb nog nooit een print elders laten maken dus kan ik er ook geen ervaring over delen.

Ook adverteert KCS in elke uitgave van Elektor, vaak pagina groot op de achterpagina. KCS ken ik nog van de tijd dat het Kolffs Computer Supplies heette en voor onder andere de Commodore64 de Power cartridge bracht. De website voor deze tak van KCS is elektronica-assemblage.nl en de club zit in Dordrecht.

Voor de software heb ik wel een beetje ervaring. Ik heb ooit een pakket gekocht dat EDWin heette en in het tijdperk van Windows 95 en 98 goed werkte. Maar dat is nooit echt populair geworden, en natuurlijk had dat zo z'n eigen eigenaardigheden.

Heel populair was destijds het Nederlandse UltiBoard en de daarbij behorende varianten. Dat was wel duur, maar er waren gunstige varianten voor studenten verkrijgbaar waardoor die studenten na de opleiding eigenlijk alleen maar met dat pakket overweg konden. De makers werden overgenomen door National Instruments en NI biedt het nu nog steeds aan als Ultiboard en als ik het goed begrepen heb werkt een en ander op een cloud achtige manier. Ik heb het verder allang uit het oog verloren omdat de pakketten onbetaalbaar zijn voor een hobbyist, maar weet daardoor ook niet of dat nog steeds zo is.

Zelf gebruik ik nu een half jaartje ofzo ExpressSCH en ExpressPCB, na eerst een beetje met KiCAD geëxperimenteerd te hebben (beviel niet heel erg). Daarmee kan ik al best aardig uit de voeten en ik zal er dus ook nog wel even mee verder gaan. Die laatste 2 zijn gratis, dus zit er een haakje en of oogje aan. KiCAD is GNU maar daarvoor moet je je er echt in verdiepen en er veel mee bezig zijn om er goed mee uit de voeten te kunnen. ExpressPCB is niet in staat een Gerber file te maken, want dat is niet nodig. Het programma is gratis, maar als er een print gemaakt moet worden, dien je bij het bedrijf achter het programma aan te kloppen. Natuurlijk kun je kijken of dat gunstig is, zijn menen zelf van wel. Maar ik denk dat het wel gunstiger moet kunnen.

Ik verwacht dat Nico je hier over ook nog wel wat tips kan geven. Hij heeft al vaker laten zien dat hij printen heeft laten maken, en ik ga er van uit dat hij een product gekocht heeft en regelmatig gebruikt. Hij zal ongetwijfeld ook bestudeerd hebben waar hij gunstig en tegen goede kwaliteit en levertijden printen kan laten maken.

Dag MAS Bedankt voor de input. ExpressPCB ziet er wel goed uit maar ik vrees een beetje voor meneer tax in Belgie. De evaluatie versie van Ultiboard laat geen export van gember toe dus is ook niet echt handig. Ondertussen weet ik dat eaglle light ook geen optie is (ik moet groter dan 10 op 8 :-( Ik bekijk KiCAD morgen. Met vriendelijke groet Jantje

Ik ga altijd naar ITeadstudio.com voor de goedkope printen. Er zijn goedkopere maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik gebruik Altium DXP voor mijn PCB's.

Eagle werkt mooier ,als ik een video bekijk van Altium DXP is dat een gepriegel.

download designspark en fritzing beide gratis en zeker de moeite waard om te bekijken.

printjes uit china zijn prima hoor zeker voor de simpele ziel tweezijdig enzo.

@nico ITeadstudio.com ziet er zeker goed uit want ik kan open sourcen dus als ik het goed begrepen heb 1 bestellen +opensource = 3 krijgen. Leuk Altium DXP ziet er mij te business oriented uit. Ik vrees dat ik daar teveel tijd en geld ga moeten insteken om er relatief weinig uit te krijgen als hobbyist.

@shooter designspark heb ik al gebruikt. Vond ik vrij goed (er is wel geen linux versie maar daar kan ik wel mee leven) en is inderdaad helemaal gratis. heb jij ervaring om van daaruit pcb's te maken? Ik heb namelijk nog nooit een pcb gemaakt (of laten maken) en ik ben er niet echt gerust in.

Met vriendelijke groet Jantje

Nou die 2 extra pcbs is meestal een willekeurige print die ze toevallig open hebben en dat is tot op heden bagger. Maar ik blijf het proberen :). Altium heeft inderdaad een vrij steile leercurve. Maar als je het beheerst...... Wel hebben ze inmiddels ook een open source versie. Nadeel is wel dat je PCB's ook open source zijn (alleen cloud opslag). Schijnt wel dezelfde functionaliteit te hebben als de desktop versie.

Ach ik dacht 2 pcbs van hetzelfde. Gezien hoe tevreden ik ben van onshape (3D cad in de cloud) ga ik die Altium cloud toch eens nader bekijken. Jan

zie www.circuitmaker.com