Ik ben van plan om arduino te leren om wat zaken uit te proberen om eens te kijken of elektronica iets voor mij is.
Zat te denken om kleine stapjes te maken.
Als einddoel zat ik te denken om een robot te maken die bijvoorbeeld een parkoers kan lopen en/of een rekenmachine die zich houdt aan de PEMDAS regels.
Zodat ik bijvoorbeeld "1 + 2 * 3" kan invoeren en alles geparsed wordt en er 7 uit komt.
Welke taal kan ik dan het best leren.Ik lees dat je c , c++ , python en de arduino language kan gebruiken.
Er is geen "Arduino language" hoewel Arduino je graag doet geloven dat het een taal is. Wat het is is C++ met een paar toegevoegde bibliotheken om je leven wat makkelijker to maken.
De meer universele taal in de embedded wereld is C/C++.
Wat is er gebeurd met 'Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord"
Ik doe geen youtubes maar het lijkt een Arduino specifieke cursus en dat is genoeg om je aan de gang te krijgen.
Een Arduino specifieke cursus heeft het voordeel dat je in eerste instantie niet het verschil hoeft te weten tussen het programmeren in C++ op een PC en op een Arduino; het is wel aan te bevelen om in ieder geval een Arduino te hebben en bij voorkeur wat extra onderdelen zoals wat LEDs, weerstanden en knoppen zodat je zaken die in die youtube worden behandeld kunt bouwen en uitproberen.
De youtube zal je waarschijnlijk de elementaire kennis geven die je nodig hebt. Daarna kun je eventueel een gewone C/C++ cursus pakken om wat te leren over meer geavanceerde zaken.
IK zit te kijken naar een "goedkope" arduino starter set.
De meeste die ik vindt , kosten tussen de 80 - 100 euro en dat vindt ik wel een hoop geld voor iets wat misschien niet bij me gaat passsen.
Heb je al enige ervaring met programmeren en/of "computeren" ?
Zo ja, welke ervaring ?
Ik ben een dikke 12 jaar geleden maar eens gaan kijken naar dat Arduino gedoe, na tientallen jaren eigenlijk niets meer gedaan te hebben qua programmeren.
In de jaren 80 heb ik best wel wat zitten spelen met basic en "machinetaal" op mijn Commodore 64 (die ik nog steeds heb), maar heb daar zeker 20 jaar niets meer mee gedaan.
Toch zag ik veel parallellen met C++ wat hier gebruikt wordt.
Sommige dingen zijn heel anders en je moet er natuurlijk voor open staan om dat te zien en te leren (en dat gaat veel gemakkelijker als je er veel plezier in hebt).
Elektronica is wel mijn werk, dus dat maakt een en ander wel gemakkelijker voor mij.
Het is goed om doelen te hebben waar je heen wil werken.
Maar we zien hier wel vaak dat men die doelen voor de zomervakantie wil halen, en dan wordt het ineens ietwat ambitieus.
Neem de tijd en bedenk allerlei leuke mini projectjes.
Het is heel leuk als je dan die mini projectjes voor mekaar krijgt, ze kan gaan combineren en zo uiteindelijk je zelflerende, rekenende parcours afleggende robot bouwt.
Voor je eerste stappen volstaat eigenlijk elke starterskit wel.
Heel uitgebreide kits hebben er vaak veel dingen inzitten die je nooit gebruikt en missen dan weer andere dingen omdat je er daar dan meer van zou kunnen gebruiken (LED's en diens weerstandjes bijvoorbeeld).
Dus dan kun je beter beginnen met een kleine set, zodat je wanneer je wat verder geraakt zelf kunt aanvullen wat je vaker wil gebruiken.
Mijn doel is om eerst te kijken of elektronica iets voor mij is.
Ervaring in programmeertalen is een beetje ruby, een beetje c#
Kennis heb ik echt niet, ben totaal administratief opgeleid dus wat jij al zei, moet ik heel kleine stapjes nemen. dus heb niet echt een einddoel qua tijd in gedachten.
Maar zon zelflerende rekende robot lijkt me wel leuk om ooit in de toekomst te maken.