Wemos en Thingspeak

Hallo iedereen,

ben nieuw hier, dus alvast mijn excuses voor domme vragen of vragen die al 10x zijn gesteld, zal proberen om het antwoord op mijn vraag eerst in de bestaande posts te vinden. Maar goed, sinds een maandje ben ik bezig met Arduino, ondertussen van alles verzameld en dan wil je natuurlijk ook gelijk alles weten. En was ik een maand geleden al blij dat er een LED'je ging knipperen, nu wil ik meer, veel meer, en misschien moet ik dat ook nog niet willen maar goed.... Het probleem : ik wil data, in dit geval de temp in mijn woonplaats vanuit Wetteronline op een display krijgen. Met Thingspeak heb ik de gewenste data al te pakken, maar hoe krijg ik deze data in mijn Wemos ? Genoeg tutorials te vinden, maar die gaan allemaal over hoe data vanuit de Arduina naar Thingspeak te krijgen, en ik wil graag andersom.. Wie kan mij de goede richting heensturen ? Alvast bedankt

kan je niet gewoon ergens een webserverke updaten? arduino->pc(of internetshield)->web server updaten overal ter wereld ->webserver lezen

Als je geen pc hebt die constant aanstaat zou ik voor een esp gaan dan een yun en dan een pi (kwestie van kostprijs). Als je een van de 4 hebt ben je er al bijna Aan een pi zou ik hiervoor een IC2 temp meter hangen hangen en geen arduino (misschien is dat goedkoper dan een yun; maar je verbruikt wel meer stroom).

Met vriendelijke groet Jantje

De Wemos is een kleinere variant (board size) als de nodeMcu. Beide zijn gewoon een ESP8266-E12. Als ik hem goed begrijp dan wil hij dat de Wemos als een client gaat gedragen. Dus conceptueel: a) connect to local Wifi b) connect to de Things speak server en haal de data op c) display op lokale LCD.

@edit: Ik weet niet of Thingspeak websockets ondersteunen? de Wemos wel dan heb je een vrij stabiele verbinding en kan je een lijntje open waarin je continu de data binnen krijg zonder allerlei Http overhead.

Een oud collega doet iets vergelijkbaars met een raspberry. Die acteert als een server (lees thingspeak) en stuurt via websockets meerdere nodeMCU's (lees Wemos) aan. En heeft naar buiten toe een poort open staan om een webservertje te benaderen op zijn smartphone. De nodeMCU's acteren hier als clients van de Raspberry. Een beetje vergelijkbaar verhaal

Dat klopt helemaal,dat is de bedoeling.

Als ik de examples ,behorende bij thingspeak library, laad in de Wemos dan werkt deze prima, dus "technisch" werkt het. Probleem is dat er heel duidelijk wordt uitgelegd hoe je je eigen data in een thingspeak channel kan zetten en ook hoe je data kan halen uit een thingspeak channel, maar het probleem is dat ik geen channel heb aangemaakt , maar een ThingHTTP app. De gewenste info weghalen is geen probleem , krijg keurig netjes een API, en als ik het controleer dan zie ik ook de gewenste data op mijn scherm. Dit is de temperatuur in mijn woonplaats :

https://api.thingspeak.com/apps/thinghttp/send_request?api_key=ARM8R6WNNS05TUOX

En nu wil ik dit stukje info dus in mijn arduino krijgen, lijkt me niet al te moeilijk, maar ik zie het gewoon niet.... :-[

zoiets : https://github.com/RWSDev/HTTPClientWiFi

Zijn ondertussen weer stap verder. Op de site van Thingspeak kan je met MATLAB data van een webpage halen en deze vervolgens weer in je eigen channel zetten.

Als je dan in de IDE naar de examples gaat van Thingspeak, dan zie je : ReadPrivateChannel

En daarmee lukt het mij zowaar om de data via de seriele poort uit te lezen. En dan is het nog maar een kleine stap naar een LCD.

Nu eerst even ReadPrivateChannel beetje aanpassen.