Ws2812b ledscherm aansturen

Ik ben op zoek naar iemand die voor mij software kan schrijven om een ledscherm van 5400 leds aan te sturen.

Het liefste screen mirroring of als 2e scherm aansturen vanaf een laptop.

Wie zou mij hier bij kunnen helpen?

Kun je wat meer details geven?

Heb je al een compleet hardware ontwerp? Indien ja, kun je dat hier geven?

Indien nee, heb je al nagedacht over de vereisten?

1. 5400 WS2812B leds heeft in theorie 16.200 bytes geheugen nodig.
  2. En het verversen van het scherm zal 162 milliseconden nemen; dus een maximale verversing van 6 Hz.

Houdt dat in dat je het wilt aansluiten op een van de video uitgangen van je laptop? Indien ja, wat heb je daarvoor in gedachte?

Zie verder antwoorden in je andere draadje; Ws2812b screen mirroring.

Ik heb ledstrips liggen met 30 leds per meter, deze wil ik op een doek van 2 x 3 meter monteren.
Ik heb al voldoende voedingen liggen en wil ze achter elkaar solderen, om en om rij 1 van links naar rechts en de 2e rij van rechts naar links

Ik zou hem graag via hdmi of ethernet willen aansluiten

Een beamer zal veel goedkoper zijn en veel beter werken. Je moet eerst je videosignaal gaan decoderen en daarna omzetten naar een bruikbaar WS2812 signaal. Zoals sterretje al beschrijft ga je maximaal een refresh hebben van 6Hz. Een normaal beeldscherm heeft 50Hz of meer. 100Hz is zowat een standaard.

Hoe heb je de voedingen berekend? Worst case scenario heb je 60mA nodig per chip. Wit volle vermogen. Dan kom je aan 324W of 65A bij 5V. Elke transformator moet de max kunnen leveren voor zijn deel. Een doek is ook niet het ideale medium om de warmte af te voeren.

Het zal sowieso niet eenvoudig zijn om je beeld te decoderen. Laat staan dat je er een mooi beeld mee kan vormen met WS2812 leds. 30 per meter is ook maar alle 3,3cm een led. Je zal al ver moeten weg staan om een behoorlijk beeld te krijgen.

Denk nog eens goed na of dit wel realistisch is.

Het idee is om er geen gedetailleerde afbeeldingen op te zetten maar vooral kleuren. En wil de optie open houden om er bijvoorbeeld de tijd op te zetten of een aftelklok en dergelijke beelden. Vandaar dat ik hem graag op een video uitgang wil. Of zijn hier andere mogelijkheden voor.

De voeding heb ik inderdaad berekend. En geef iedere paar lijnen een eigen voeding via een multikabel.

Ben zelf elektricien. Dus dat gedeelte zit wel goed.

Alleen de software nog. Ben hier zelf nog niet heel erg bekend mee.

Om een mooi en duidelijk beeld te krijgen ga je leds moeten hebben die veel korter bij elkaar staan. Kijk maar na in alle voorbeelden op het internet waar aftelklokken of andere zaken worden getoond. Maar dan ga je ook veel meer leds krijgen, nog grotere stromen, nog kleinere refresh en nog meer warmte. Er zijn strips verkrijgbaar met 120 leds/meter. Dan staan ze bij 5050 leds nog steeds 3,3mm uit elkaar (hart-hart 8,33mm). Bij 2020 leds staan ze 6,3mm uit elkaar.

Afbeeldingen kan je beter op SD kaart in een bruikbaar formaat aanbieden.

Een grote resolutie ga je sowieso niet bekomen. 30 leds/m of 90 in 3m. Je gaat dan 60 rijen maken. Neem een foto bewerkingsprogramma en sla een foto op in een 90px/60px verhouding. Dat is het zowat wat je resolutie betreft. En dan staan de pixels nog naast elkaar.

Dat klink ook zeker als geen goed plan. Echter zit ik dan nog met het probleem dat ik de software nog niet goed genoeg kan schrijven en zoek ik dus nog iemand die me daar bij kan helpen.

Is er iemand op dit forum die dot zou kunnen / willen doen. Eventueel tegen vergoeding

Probeer hier eens: Jobs and Paid Consultancy - Arduino Forum

Het helpt vast als je een beetje nadenkt over functionele eisen en randvoorwaarden (bv. looptijd van het project).

This topic was automatically closed 180 days after the last reply. New replies are no longer allowed.