zelf balancerende robot

Hallo, Ik ben Ruud en ik heb zojuist mijn arduino kit binnen

helaas ontbreekt er een gebruiksaanwijzing , ik heb hier een gebruiksaanwijzing gevonden
maar deze is voor mij niet helemaal duidelijk.

http://www.instructables.com/id/InstaBots-Upright-Rover/

Wat mij niet duidelijk is hoe ik de 5volt van de L298N naar mijn arduino krijg.

op het blauwe blokje is een 5 volts aansluiting maar er zit ook een pinnetje op waar 5volt bij staat?

welke moet ik nu hebben? Ik heb weinig zin om meteen de boel te frituren.
Iemand een idee?

groetjes Ruud

L298N.jpg

Je hebt op die H-brug 2 voedingsaansluitingen:
a) 5V die gaat naar de 5V pin van de Arduino
b) VCC dit is de spanning voor de motoren en moet volgens de instructies aan de batterij. VCC in iedergeval NIET aan de 5V hangen omdat je anders de kans loopt dat eea kapot kan gaan. En het zal waarschijnlijk niet (of heel ff kort) werken.

bedankt nico, ik neem aan dat je het blauwe blok de H-brug noemt, links ervan zie je 8 pinnetjes (waar nu een jumper op zit (dus tussen ENA en ENB in) daar staat ook 5 volt bij. Wat is het verschil tussen die en de H-brug?

ENA en ENB zijn zgn. enable lijnen. Als je die aan GND zet, dan schakelt de HBRUG niet in. Door ze aan de 5V te hangen worden ze HOOG en doet de HBRUG zijn werk. Zie verder de datasheet van die chip.

Bedankt Nico,

Ik denk dat ik het begrijp.

de ENA en ENB (betekent enabled A en B?) staan standaard met een jumper op de 5 volt, dus de BRUG is dan actief.

Volgens het gevonden schema van de bot is de wiring als volgt:

IN1 -> D3

IN2 -> D4

IN3 -> D5

IN4 -> D6

ENA -> D9

ENB -> D10

de jumper moet er dus af.. Ik heb de software nog niet bekeken maar volgens jouw theorie, (die hoogst waarschijnlijk klopt als een bus) Moet ENA en ENB naar de 5 volt. Ik neem dus aan de de software D9 en D10 van 5 volt gaat voorzien om de brug te activeren? Of begrijp ik het nu niet echt?

Helemaal juist. Je kan die bruggen volledig besturen door de IN en ENABLE te sturen. Soms is het helemaal niet nodig om de EN pinnen te sturen en hang je ze gelijk aan de 5V. Je zou ze ook bijvoorbeeld als noodstop kunnen gebruiken door zo'n noodschakelaar met een weerstand naar de 5V te hangen. Als de schakelaar open is dan krijgt de EN 5V (= HOOG). Moet je ingrijpen worden de EN pinnen naar GND getrokken en schakelt de Brug gelijk uit ongeacht wat de software doet.