Ik vraag mij af of er een goedkope zoutgehalte meter is die nauwkeurig meet en werkt met arduino. Ik heb al onderzoek gedaan maar ik kan niets vinden. Help me a.u.b.
Dankje,
Nicky
Ik vraag mij af of er een goedkope zoutgehalte meter is die nauwkeurig meet en werkt met arduino. Ik heb al onderzoek gedaan maar ik kan niets vinden. Help me a.u.b.
Dankje,
Nicky
Hoi Nicky,
Kun je vertellen welke sensoren je al bekeken hebt?
Wat is het doel dat je wilt bereiken?
Typisch kun je het zoutgehalte meten door de geleiding te bepalen.
De geleidbaarheid is 1/weerstand, dus eigenlijk moet je een weerstands-meter maken.
Dit kan vrij nauwkeurig met een zg wheatstone bridge.
Zie bv - Wheatstone bridge - General Electronics - Arduino Forum
Bedenk wel dat de geleiding van het water door verschillende stoffen (typisch zouten) kan worden veroorzaakt.
zoals rob ook al zegt:
een geleidingsmeter is dus een inonenteller, en is zeker niet specifiek op NaCl en dus zeker niet nauwkeurig, het ligt maar aan de toepassing en geld.
robtillaart:
Hoi Nicky,Kun je vertellen welke sensoren je al bekeken hebt?
Wat is het doel dat je wilt bereiken?
Typisch kun je het zoutgehalte meten door de geleiding te bepalen.
De geleidbaarheid is 1/weerstand, dus eigenlijk moet je een weerstands-meter maken.
Dit kan vrij nauwkeurig met een zg wheatstone bridge.Zie bv - Wheatstone bridge - General Electronics - Arduino Forum
Bedenk wel dat de geleiding van het water door verschillende stoffen (typisch zouten) kan worden veroorzaakt.
Dankjewel! Mijn woordenschat is nog niet zo groot, dus ik snap het niet helemaal. Maar ik denk dat ik nu op zoek moet gaan naar een weerstandsmeter. Weet u er misschien eentje?
ItzNicky:
Ik vraag mij af of er een goedkope zoutgehalte meter is die nauwkeurig meet en werkt met arduino. Ik heb al onderzoek gedaan maar ik kan niets vinden. Help me a.u.b.Dankje,
Nicky
Sorry als ik gemeen klink... maar heb je nu echt gezocht?
Je post in't nederlandse forum, dus 'k kan begrijpen dat je een engelse thread op dit forum over exact dat niet direct zou vinden.
Maar als ik gewoon google op "zoutgehalte meten arduino" zoek, is na jouw thread het 2e resultaat: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=573881
waar iemand een gelijkaardig project begint, en het al heeft over een TDM meter wat blijkbaar is wat ze daar normaal voor gebruiken. (en voor je deze thread begon was dat dus wss het 1e resultaat)
(of heb je dit al gevonden, en is het niet goed, in dat geval zeg het dan in jouw openingspost zodat we niet al jouw werk gewoon herhalen!)
Hallo,
Een TDS-meter is een turbiditeitsmeter.
Die meet de troebelheid van het water.
Dus zeg maar de vervuiling.
Zal natuurlijk ook verband houden met de weerstand.
Het zoutgehalte kun je meten met een weerstandsmeter van bijvoorbeeld een universeelmeter.
Natuurlijk kan dat ook met een Arduino.
Zoek maar eens goed op Google. Voorbeelden te over.
Als je met een Ohm-meter de weerstand van een bak met water met het juiste zoutgehalte meet heb je een standaard.
Alle andere metingen kun je daar dan mee vergelijken.
Hoop dat je hier iets aan hebt.
Groet,
Henk Siewert
http://www.swtcomp.com
Nou Henk,
Je geeft in het eerste deel van je antwoord al aan dat het tweede deel niet geheel juist is.
Het is alleen juist als het zoute water verder onvervuild is.
Of dat werkelijk zo is, is maar de vraag en ik durf dat best te betwijfelen.