zwembad verwarming

hallo,

ik heb zins kort een zwembad. daar heb ik een filter pomp en een zon mat eraan. als de zon erop schijnt dan wordt die mat warm, en als dan water rond pompt komt er warmer water in bad. hand matig lukt dit goed.

nu zou ik graag willen om dit te automatiseren.

ik dacht zelf: temp. sensor in aanvoer pomp. temp. sensor in retour pomp. en temp sensor zonnen mat.

als de mat warmer woord dan 6 graden bad water, dat dan pomp gaat lopen. om warm water te krijgen. zolang er positief verschil blijft, blijft de pomp aan. zodra er gene verschil is gaat die gelijk uit. anders verlies je sneller warmte.

maar in deel tijd van 24 uur moet de pomp 4 uur lopen voor goede circulatie in het bad. en water schoon te houden.

zodra pomp aan is geweest. dan is er vanaf dan 24 uur tijd om weer aan te gaan. dus dat kan opschuiven kwaar tijden.

en het liefst als de pomp draai dat het in hoogst mogelijkst temperatuur is in die tijd bestek. dus denk op een manier aan het weer verbonden staan gelijk?

hoop dat dit zo duidelijk is. kan dit met arduino? en kan dit wel wat ik hier wil??

mvg,

timmie

Textueel snap ik er geen hout van (maar dat zal wel mijn Nederlands zijn) maar als jij een Arduino een relais + 3 temp sensors wil laten regelenl, dan kan dat.

sorry voor de nederlands. daar ben ik gewoon slecht in.

ZOals Nico aangeeft, het kan prima met een Arduino.

Je programma gaat er globaal als volgt uitzien

void loop() {
  tempBad = leesSensor(BAD);
  tempMat = leesSensor(MAT);

als (tempMat > tempBad + 6) 
     start pomp 
     start tijd teller
  anders
     stop pomp 
     stop tijd teller

als (nog niet genoeg gelopen dit uur)  // schoonmaak
     start pomp
     start tijd teller

als (tempBad >= MaxTemp) 
     stop pomp (veiligheid)
}

ja dat gaat prima, trouwens ook wel zonder arduino, met een simpele opamp.

Dat simpeler met een opamp is misschien voor jou waar, maar of dat ook zo is voor iemand die net met elektronica begint waag ik wel te betwijfelen. En met alleen een opamp gaan bijhouden of je al 4 uur gedraaid hebt, er al 24 uur verstreken zijn en dergelijke, nou dan heb je wel wat meer nodig dan een opampje.

timmie22 zou het best eerst eens op een flink stuk papier of een whiteboard (als ie die heeft) gaan opschrijven wat ie wil doen. Daarbij moet ie dat zo doen, dat ie ook nog kan aangeven welke dingen dan met elkaar te maken hebben. Ook hier weer dus de minimale looptijd van 4 uur per 24, en de diverse temperaturen.

Overigens lijkt het me ook wel een goed idee om te kijken of de temperatuur wel aangenaam blijft. Want stel dat je water tegen de 30 graden zou gaan komen.. Lijkt me niet echt aangenaam meer.

Je kunt dit met zo'n Arduino oplossing nog gaan uitbreiden met van alles en nog wat. Zoals diverse displays of een variabele pompsnelheid. Maar eerst maar eens het principe uitwerken, dan kun je er na kijken of je dat kunt gaan uitbreiden.

bedankt voor jullie reacties.

ik denk wel dat je er ook een maximale temperatuur kan instellen. ik heb al een ruwe schets op paint van hoe het eruit zou moeten zien. maar ik weet niet hoe ik de schets moet maken met alle bij behoorden dingen die Arduino heeft. heeft iemand toevallig al een voorbeeldje liggen? met benodiggen spullen die ik ervoor moet kopen?

van welke Arduino bord moet ik uitgaan?

zijn zo veel verschillende.

Als je begint met het leren omgaan met "gereedschap" (lees Arduino) moet je er tijd in steken om die kennis en ervaring op te bouwen. Een bovenfrees is een mooi instrument maak kan je werkstuk binnen de kortste keer naar de knoppen brengen. Daar ga je ook eerst ff oefenen op een plankje. Bij de Arduino is het niet anders. Er zijn mega veel voorbeelden in de IDE met individuele onderwerpen waarin jouw vragen in opgeslagen zijn. Ga die tutorials doen en leer ze te begrijpen (dit laatste vergeten er veel). De meer je investeerd in kennis en ervaring des te gemakkelijker wordt het om jouw project uit te voeren.

Hardware - een Arduino UNO - een Relais print met optische koppeling - een voeding adapter 5V-8V 2A (heb je ruim voldoende) - In de categorie temperatuur sensoren heb je veel keuzes. Google eerst naar het model wat je zoekt (houd rekening dat je er meerdere wil gebruiken). Zoek eerst welke je wilt en bespreek deze desnoods hier. Ervaring te over. - draadjes (beste soort is het type op ebay met VIERKANTE connectoren (ook wel Dupont connector genoemd). Er zijn ook van die ronde connectoren maar flikker die gelijk in de vuilnisbak - breadbordje om eerst te bedraden (maakt experimenteren gemakkelijker) - potmeter (10K linear) om straks te gebruiken om de temperatuur met een draaiknop in te stellen) - LCD schermpje (als je dat wilt) 16x2 of 4x20. Meestal zijn dat parallel aangedreven displays. Echter met een I2C interface adapter (zoek maar eens op ebay voor "16x2 I2C interface"

En voor dat het geld in je hand brand :grin: zou je het geduld op kunnen brengen om eerst te denken/vragen en dan pas te doen. Maar dat is bij sommigen wel heel erg uitdagend. :grin:

LOL Nico.

Helemaal mee eens. De voorbeelden kun je al gaan doen voor je de Uno in huis hebt. Maar het is veel leuker en leert ook echt een stuk beter als je het resultaat ook kunt zien. Begrijpen van wat een sketch doet, kan door er aanpassingen in te doen, en dan te zien of dat brengt wat je ervan verwachtte. Leuk als dat wel zo is, soms heel interessant als het niet zo is. (en soms ook frustrerend). Als je je verwarming deze zomer nog werkend wil hebben, moet je dat maar vergeten. Dat klinkt hard om te zeggen, maar er moet eerst nog een berg geleerd worden voor je een zinnig projectje zoals dit kunt gaan uitvoeren. En we zitten al weer een eind in deze zomer. Ik bedoel dus niet dat je er niet aan moet beginnen, maar dat je mag verwachten dat het voor de volgende zomer zal zijn.

tekenprogramma heet fritzing.

koop een nano, met een klemmenstrookbordje eronder. een paar temperatuursensoren onewire is simpelst. een relaisbordje op 5 volt een stekkervoeding ook 5 volt en klaar, de software is wel op te bouwen, vrgen kun jehier altijd stellen.

dankje voor jullie reacties. ik denk dat ik doe wat shooter zegt. beetje in het klein oefenen, en dan langs opbouwen. ik moet egt vanuit praktijk leren. want ik sla niet alles op wat ik lees, dat duurt voor mij dan veel langer.

ieder geval tot nu toe bedankt.

Hoi timmie22.

Dat is nou juist het mooie van de Arduino. Zeker als je daarmee begint met een starterkit. Dan heb je naast de Arduino dus ook een breadboardje en wat eenvoudige componenten. Hiermee kun je dan al veel van de voorbeelden uitvoeren. Je geeft aan dat je het beste leert door te doen. Nou, als je de voorbeelden neemt en die een heel klein beetje aanpast en of uitbreidt, dan leer je al heel snel.

Daarna kun je naar wat ingewikkelder spul kijken, zoals sensoren.

Ik vrees dat de zomer voorbij is als Timmie klaar is... Maar het project is altijd leuk en zeer leerzaam...

Sorry heb niets beters toe te voegen..

Benno

mmm
Als je een rpi koopt daar domoticz op zet.
Kun je met een arduino icm mysensors…
Heel simpel een of meerdere tijdschakeling maken.

Want met dit weer hoeft de pomp niet lopen.

En als je moet filteren hoe zet je pomp dan aan?

My sensors

Domoticz