Ik ben bezig een rc boot te bouwen. Nu wil ik met de Arduino Nano en de Adafruit VS1053B motorgeluid laten afspelen wat verbonden is met mijn gaskanaal. Wat er dan zou moeten gebeuren, is dat zodra ik gas geeft het motorgeluid gaat afspelen en wordt versneld naarmate ik gas bij geeft. Nu heb ik al van alles geprobeerd via chatgpt om het voor elkaar te krijgen. Maar krijg het niet werkend. Zou iemand mij kunnen helpen? Ben nog maar een beginner wat betreft het werken met arduino.
Als eerst wil ik je adviseren om even de handleiding (klik!) te lezen, en ook de verwijzingen die daarin staan.
Je hebt deze vraag namelijk ook in het internationale deel gesteld, en dat is niet de bedoeling.
Ik snap heel goed waarom je dat gedaan hebt, maar nu moeten er 2 onderwerpen bekeken worden om je te kunnen helpen zonder dat er tegenstrijdige antwoorden op jouw vragen gaan kom,en (want nu gaat dat geheid gebeuren).
VS1053 is volgens mij een MP3 speler-chipje, dus ik snap dat je dat hiervoor wil gaan gebruiken.
Je vertelt ook dat het niet werkt.
Maar dat is een zwakke beschrijving (staat ook iets over in de handleiding).
Je hebt enigszins verteld wat je verwacht (of wat uiteindelijk de bedoeling is).
Kun je ook vertellen wat je daarvoor in de plaats gekregen hebt, dus wat er wel en wat er niet werkt ?
Wat zie je in de serial monitor van het debug gedeelte voorbij komen ?
Het is goed dat je je sketch hebt bijgevoegd.
Maar het is niet zo goed dat je die sketch niet zelf hebt gebouwd, maar dat hebt laten doen.
Want hierdoor zul je grote problemen hebben om te begrijpen wat de sketch doet, en waarom.
Je geeft aan dat je een Arduino beginner bent, wat zijn de raakvlakken die je hebt met Arduino en jouw ervaringen ?
Heb je al wat programmeer ervaring ?
Of met elektronica ?
Dit is zeer zeker niet als vervelende reactie bedoeld, maar als je deze vragen nog kunt beantwoorden, gaat dat helpen om jouw vragen goed te kunnen beantwoorden.
Ik heb inmiddels het bericht op de internationale community laten verwijderen. Wat er op dit moment gebeurt is dat ik wel het dieselgeluid hoort, maar zodra ik gas geeft het geluid niet versneld wordt. Ik zie in de serial monitor wel dat de waardes van mijn gaskanaal veranderen. Dus hij leest wel het inkomende signaal. De arduino wordt via de VIN connector gevoed met 9 V. Op de 5V pin zijn de VS1053 en de PAM8403 aangesloten.
Ik heb de sketch laten maken omdat ik nog maar net begonnen ben met arduino en programmeren. Ik ben mezelf continu aan het inlezen via het boek Arduino voor dummies en begin inmiddels redelijk te begrijpen wat de codes inhouden en doen. Qua elektronica heb ik ruime ervaring. Aangezien ik normale desktop pc's bouwt en repareert en ook op mijn werk veel met elektronica te maken heeft.
Je ziet dat de waardes van de snelheidsregelaar binnenkomen.
Zie je ook dat de clock verandert ?
Dus de laatste waarde in de serial monitor.
Door de klok te veranderen, verander je dus ook de afspeelsnelheid.
De vraag is dan of je VS1053 dat commando ook goed doorkrijgt en juist verwerkt.
Dit is waar dat versnellen naar de chip wordt gestuurd: musicPlayer.sciWrite(VS1053_REG_CLOCKF, newClock);
Ik weet niet of VS1053_REG_CLOCKF wel herkend wordt, maar dat zou een foutmelding moeten geven als dat niet zo is.
Dit is iets wat in de library afgehandeld moet worden, maar ik weet niet hoe goed de library dat ondersteunt.
In de datasheet (klik!) staan daar verschillende opmerkingen en voorwaarden over vermeld, van de kant van de chip dus.