Maar het probleem is nog steeds maar nu heb ik dit
avrdude: Version 6.3-20190619
Copyright (c) 2000-2005 Brian Dean, http://www.bdmicro.com/
Copyright (c) 2007-2014 Joerg Wunsch
System wide configuration file is "C:\Users\ravet\AppData\Local\Arduino15\packages\arduino\tools\avrdude\6.3.0-arduino17/etc/avrdude.conf"
Using Port : COM5
Using Programmer : wiring
Overriding Baud Rate : 115200
avrdude: ser_send(): write error: sorry no info avail
avrdude: stk500_send(): failed to send command to serial port
avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
avrdude: stk500v2_getsync(): timeout communicating with programmer
avrdude done. Thank you.
Failed uploading: uploading error: exit status 1
Wat ik ook gevonden heb als ik info vraag van het board krijg ik dit :
Dat is normaal. De echte Mega heeft een 8U2 (of 16U2) serial-to-usb adapter; die is intelligent en kan doorgeven dat het om een Mega gaat (net zoals met je Uno). Jouw Mega heeft een CH340 hetgeen een algemene omzetter is; deze wordt in allerlei apparaten gezet en identificeert zichzelf simpel als een USB-SERIAL.
Dus dat is het probleem niet.
Bijgevoegd een wat oudere driver; misschien dat die het wat beter doet. Gebruik even een virus scanner hoewel deze veilig zou moeten zijn. CH341SER.zip (583.1 KB)
Instructies:
Mega loskoppelen van je PC
ZIP uitpakken
Exe draaien
Als dat klaar is krijg je een melding dat de driver succesvol voor-geïnstalleerd is.
Daarna je Mega weer aansluiten. In Windows device manager kun je dan "Vorig stuurprogramma" klikken. Ik weet niet zeker hoe het precies zal werken op je PC, ik heb slechts twee drivers voor de CH340 op de PC en de vorige driver is degene die in mijn screenshot zit en die ik hierboven bijgesloten heb. Als je er meer hebt krijg je misschien een keuze.
En als dat ook niet werkt heb ik nog één procedure om te proberen het aan de gang te krijgen. Maar dat moet tot morgen wachten.
Wiring ?
Wil je eens kijken of je bij programmer kunt kiezen voor "AVRISP mkII" of voor "AVRISP".
Meest waarschijnlijk is de mkII versie dan de juiste.
Wanneer je niet de juiste programmer kiest, kan er dus ook niets geprogrammeerd worden.
Ik kan in mijn versies van de IDE helemaal die wiring niet terug vinden als programmer.
het maakt dus niet uit welke COM port je ziet in Windows apparaatbeheer, degene die je daar ziet verschijnen is voor jouw Uno en voor jouw MEGA2560 de juiste en kan niet zomaar veranderen.
Wanneer je je USB kabel in een andere USB poort steekt, dan kan de COM port anders zijn (hoeft niet per se kan aan drivers liggen)
Wanneer je een ander board met een ander USB naar serieel chip in dezelfde USB poort steekt, dan krijg je zeker een andere COM port toegewezen.
Het klopt dus dat je Uno een andere port nummer krijgt dan wat je MEGA2560 krijgt.
In je laatste post is dat dus COM 5.
Wanneer je een Leonardo of soortgelijke oplossing hebt, dan verandert die COM port wel na een paar seconden, dat is hoe die apparaten werken en dat kan niet anders maar voor jouw Arduino's is dat niet van toepassing.
Verbindt daarna je Mega en kijk of het werkt. Indien niet dan kun je de rollback ("vorige besturingsprogramma") gebruiken om terug te gaan naar een oudere versie; weer in het Engels: IDE not opening correctly - #16 by sterretje
Hallo Sterretje ;
Ik weet niet wat er overnacht is gebeurd maar nu werk de mega2560 zonder probleem.
Heb geen aanpassingen moeten doen, heb deze gewoon geconnecteerd met de PC en
heeft het programma kunnen uploaden.
Bij het starten heb ik wel 2 foutmeldingen (iets van een libary) maar is blijkbaar geen probleem voor te uploaden.
Hieronder het bewijs;
Sketch uses 1638 bytes (0%) of program storage space. Maximum is 253952 bytes.
Global variables use 9 bytes (0%) of dynamic memory, leaving 8183 bytes for local variables. Maximum is 8192 bytes.
avrdude: Version 6.3-20190619
Copyright (c) 2000-2005 Brian Dean, http://www.bdmicro.com/
Copyright (c) 2007-2014 Joerg Wunsch
System wide configuration file is "C:\Users\ravet\AppData\Local\Arduino15\packages\arduino\tools\avrdude\6.3.0-arduino17/etc/avrdude.conf"