Hai,
Kan ik een bluetooth en arduino gebruiken om te communiceren met een smartphone
Bluetooth en arduino in de rov , dus onderwater en smartphone bovenwater
Wie kan mij helpen
Hai,
Kan ik een bluetooth en arduino gebruiken om te communiceren met een smartphone
Bluetooth en arduino in de rov , dus onderwater en smartphone bovenwater
Wie kan mij helpen
Ja
Volgens mij niet; HF signalen gaan niet echt lekker door water. Aanhaling van Onderwater datacommunicatie via akoestiek | TNO
Andere aanhaling (https://news.mit.edu/2018/wireless-communication-through-water-air-0822)
dank u voor de snelle reactie , dan maar met dunne flexibele kabels
mvg
Erwin
Nu weet je ook waarom de meeste ROV's voor serieuze toepassingen een umbilical cord (navelstreng) hebben.
Een andere mogelijke oplossing is een boei (dus een drijvend object dat een gedeelte onder en een gedeelte boven het water heeft) die sonardata kan omzetten naar een draadloze verbinding en andersom.
Maar dat maakt het nogal gecompliceerd.
Niets is onmogelijk. Meer dan 20 jaar geleden had er 1 merk de mogelijkheid om de druk in de duikfles draadloos door te geven naar de duikcomputer. Ik denk dat het suunto was. Hoe ze het deden weet ik niet maar het werkte wel. Ik heb het wereldje lang niet meer gevolgd maar het bestaat nog steeds Suunto Tank Pod - Zender voor EON / D5 | bol.com
Met draad gaat het niet veel eenvoudiger zijn. Waterdicht zijn en houden is niet evident.
This topic was automatically closed 180 days after the last reply. New replies are no longer allowed.