Volgende probleem waar ik niet uitkom na wat zoeken.
Ik heb een teller die op een gegeven moment stopt.
Het getal moet door 4 gedeeld worden en er mag geen rest overblijven, uitkomst moet een geheel getal zijn.
Een voorbeeld van wat ik niet wil: 122 delen door 4 = 30 rest 2
In dit geval zou ik er handmatig 2 bij de teller moeten optellen om door 4 deelbaar te zijn zonder rest.
Dit kan via de software geregeld worden middels bv een mededeling dat er bij geteld dient te worden.
Je probleem is niet duidelijk, en daarom komen er dus veel verschillende antwoorden.
Wat is je probleem met de rest die je over gaat houden ?
Want als je wel door 4 moet delen, maar nooit een rest kan overhouden, dan is de oplossing van ArdLab het enige dat "overblijft".
Als je wil dat uit 122 alleen 30 overblijft en de rest spontaan verdwenen is dan kun je aan Jantjes integere oplossing denken.
in een for loop wordt dit telkens verminderd min 4 tot 0
er blijft uiteindelijk 3 over
dat kan ik handmatig met een verhogen met een zodat er weer een door 4 deelbaar getal ontstaat wat gedeeld door 4 op 0 eindigt
Het blijkt dus dat je het naar boven moet afronden naar een door 4 deelbaar getal.
Dat kan op de manier die jij bedacht hebt.
Maar GijKieken's oplossing met modulo lijkt me een stuk efficiƫnter, want dan weet je in 1 stap wat de rest zal zijn.
En kun je daar dus weer uit berekenen wat je er bij moet tellen, of nog slimmer, als het geen nul oplevert sowieso 1 bij de de uitkomst van de deling door 4 optellen.