Ik probeer een Arduino Mega te koppelen aan een SI570 op het bordje van WB6DHW WB6DHW. Het lukt me echter niet om een stabiele I2C verbinding te krijgen.
mooi, dat jullie problem opgelost is en dat de Si570 bij jullie werkt.
Ik heb 1 jaar geleden weken zitten prutsen en het is me niet gelukt de Si570 (CMOS) ook maar een keer tot een ACK te bewegen. Ik had beste meetapparatuur beschikbar en alle signalen zagen er prachtig uit. En ik heb een testcircuit met een doorgaande koper ground vlakte . Alle ground pins zijn op kortste weg met de ground verbonden en de Vcc-pin is direct met en keramische condensator tegen ground verboden. Andere chips kon ik wel per I2C bereiken. Het circuit leverde ca. 50MHz aan de output.
Enige weken geleden vond ik een opmerking in een handleiding van de FA-SY bouwset. "Het is allgemeen bekend, dat de I2C communicatie van de Si570 (speciaal de CMOS versie) gestoord wordt, waneer de chip aan de output niet met een afsluit weerstand werkt". Ik had er noch nooit van gehoord en het staat niet in de datasheet, noch in de application note AN291 van de Si570. Verdere recherche in het internet leverde 2 verdere resultaten in dezelfde richting op.
De output pin van de Si570 was nergens aangesloten. Gisteren soldeerde ik een 100 Ohm weerstand direct van de output-pin tegen ground. Vanaf dit moment werkten de I2C programmas ! Dus de chip stoorde zichzelf ook al via interne koppeling. Dat kan je nergens verder aan zien (of meeten).
Nu werkt het uitstekend. De eenvoudigste software om te beginnen met de SI570 heb ik van WA5BDU (ham electronic homebrewer: Si570 Synthesizer). Hij zond mij arduino sketches naar een mail request.
axman:
...De output pin van de Si570 was nergens aangesloten. Gisteren soldeerde ik een 100 Ohm weerstand direct van de output-pin tegen ground. Vanaf dit moment werkten de I2C programmas ! Dus de chip stoorde zichzelf ook al via interne koppeling. Dat kan je nergens verder aan zien (of meeten)...
de groeten,
Axel, DK4AQ
Hoi Axel.
Met de output pin, bedoel je daarmee de HF output? Zou het ook werken voor de inverted HF output dan? Zoals bij de Lima-sdr is alleen de HF output belast. En de inverted HF output is niet aangesloten.
Hi Roelf,
sorry, ik heb lang niet in mij mails gekeken . Ik hoop je hebt het al geprobeerd. Ik heb alleen maar single ended Si570-Chips. Het ging inderdaad om de RF-output. Er word in het chip behoorlijk RF-vermoogen met hooge frequency-aandeelen opgewekt. Dus kunnen koppelingen op de korte afstand binnen het chip naar alle deelen van de schakeling gebeuren. Als de load resistor is angesloten, word de spanning aan de output vermindert.