Pololu Zumo

Hoi,

Voor informatica is het de bedoeling om een pololu zumo karretje te maken. Dit is een soort robot, ik denk dat jullie wel weten wat het is. Ik wil een karretje maken die accelereert wanneer er een ander karretje te zien is, maar die draait als er een wand of een obstakel in de weg staat. Een soort vecht-karretje, dus. Alleen ik weet niet echt hoe ik moet beginnen, heeft iemand hier verstand van Zumo wagentjes? Ik zou graag het begin weten, want zoals ik al zei: ik weet niet hoe ik moet beginnen.

fuqxkz

Zo te zien is dit een onderwijs vraagstuk... Is het niet de bedoeling dat je dat dan gaat onderzoeken? Je vraag opdelen in verschillende deelvragen? Waardoor je een goede probleemstelling gaat maken en uitwerken? Dan rolt de oplossing er vanzelf uit.

nicoverduin:
Zo te zien is dit een onderwijs vraagstuk... Is het niet de bedoeling dat je dat dan gaat onderzoeken? Je vraag opdelen in verschillende deelvragen? Waardoor je een goede probleemstelling gaat maken en uitwerken? Dan rolt de oplossing er vanzelf uit.

Het is geen project voor papier, we moeten iets via arduino maken. Een code om een wagentje te laten rijden, etc. Daarvoor moet je een begin hebben. Met een begin bedoel ik iets zoals het onderstaande voorbeeld, echter was dat bij een stoplicht.

int rood = 12;      //verkeerslicht op rood
  int oranje = 11;    //verkeerslicht op oranje
  int groen = 10;     //verkeerslicht op groen

int xred = 9;       //voetganger rood
  int xgreen = 8;     //voetganger groen

int tick = 6;       //tikker voor voetganger

int druk = 2;       //drukknop
  int val = 0;

int i = 0;          //variable for loop

Dat is een begin om componenten aan te wijzen, alleen mijn vraag is of er ook zo iets bestaat bij een polulo Zumo robot, waar en hoe je onderdelen moet aanwijzen.

Dit heeft niets te maken met papier, maar bepalen wat je zoekt Ik schat je kans in dat je een kant en klare oplossing gaat vinden op 0%. Dus moet je vermoedelijk je vraagstuk opbreken in verschillende delen die nodig zijn en daar verder op zoeken. Tenslotte het geheel in een sketch doen en het hardware gedeelte maken (aan elkaar verbinden). Ongetwijfeld zullen de delen wel te vinden zijn. En moet je nog wat uitzoek werk doen.
Welke school?

Euh, en wat is het probleem juist???

Je geeft me de indruk totaal geen probleem te hebben met de elektronica. Heb je dan zo een Zumo robotje aangekocht?

Hoe plan je de andere robot te detecteren? Met welke sensor? Met licht? Doe een voorstel hiervoor.

Ik begrijp totaal niet wat je met je code wilt bedoelen. Je lijst gewoon een aantal integers op. Wat wil je daarmee aanvangen? Een lijst van nummers doet helemaal niets. Logica wordt opgebouwd met fors, ifs, whens, etc ... Doe een poging, desnoods in gewone taal of pseudo code.

De oplossing voor je probleem is eigelijk heel eenvoudig als je het in grote lijnen bekijkt.

1. een afstandsensor, zoals een ping sensor, detecteert grote obstakels. De kleine kan je detecteren met bumper schakelaars. Als de sensors iets detecteren doe je 1 wiel draaien tot je niets detecteert.
  2. als je een andere robot detecteert ga je er gewoon met volle snelheid op af. Ik ga je nog geen oplossing geven over hoe je die detectie kan doen. Doe eerst zelf een voorstel.

P.S. er is meer dan 1 vraag in deze post. :wink:

BertVK:
Euh, en wat is het probleem juist???

Je geeft me de indruk totaal geen probleem te hebben met de elektronica. Heb je dan zo een Zumo robotje aangekocht?

Hoe plan je de andere robot te detecteren? Met welke sensor? Met licht? Doe een voorstel hiervoor.

Ik begrijp totaal niet wat je met je code wilt bedoelen. Je lijst gewoon een aantal integers op. Wat wil je daarmee aanvangen? Een lijst van nummers doet helemaal niets. Logica wordt opgebouwd met fors, ifs, whens, etc ... Doe een poging, desnoods in gewone taal of pseudo code.

De oplossing voor je probleem is eigelijk heel eenvoudig als je het in grote lijnen bekijkt.

1. een afstandsensor, zoals een ping sensor, detecteert grote obstakels. De kleine kan je detecteren met bumper schakelaars. Als de sensors iets detecteren doe je 1 wiel draaien tot je niets detecteert.
  2. als je een andere robot detecteert ga je er gewoon met volle snelheid op af. Ik ga je nog geen oplossing geven over hoe je die detectie kan doen. Doe eerst zelf een voorstel.

P.S. er is meer dan 1 vraag in deze post. :wink:

Het is een project voor school, we hebben twee karretjes tot onze beschikking waarbij gedetecteerd wordt met infrarood sensors. Ik moet dus uitvinden hoe ik detectie kan programmeren om daarna op volle snelheid op de tegenstander af te gaan, maar niet wanneer de tegenstander té ver weg is. Dit kan ik helaas nergens vinden, en daarom vraag ik hulp op dit forum.

Daarnaast staan op arduino twee voorbeelden: Collision detect en border detect. Ze staan echter los van elkaar, dus waar moet ik op letten als ik deze code's wil combineren? Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar er blijven errors komen, ik weet niet hoe ik ze kan combineren.

Ik heb me al met al wat meer hierin verdiept, maar het programmeren van de infrarood sensor is een probleem en het combineren van de code voor het detecteren van randen (zodat de robot niet uit de ring rijdt) en de 'aanvalscode'.

Errors? als compilatie fouten of in de uitvoering? Compilatie fouten worden meestal veroorzaakt door foutieve statements of ontbrekende libraries, tik fouten.. enz enz.
In de uitvoering betekent meestal dat je het ontwerp niet goed hebt. Dus het stappenplan wat je wilt uitvoeren. En dan moet je gewoon het probleem opdelen in kleinere stukjes. Net zoals op school.... ook al is het niet op papier.....

Als je sketches ("gefundenes Fressen") gaat combineren, dan kan zo'n foutmelding ook op dubbel gebruik van van alles (variabelen, pins, noem maar op) duiden.
Wanneer je een antwoord op een vraag wil, moet je die vraag wel stellen en niet een vage hint geven naar je probleem.
Met andere woorden: kopieer de foutmeldingen naar je vraag.
IDE doet toch best wel zijn best om je te vertellen wat er mis gaat, ook als je dat zelf niet herkent.

Verder moet je toch maar eens kijken of je ergens nog wat papier kan vinden.
Dat duizenden jaren oude spul zal toch nog handig blijken in deze moderne tijden (tip voor als je ff je hoofd leeg moet maken, google naar 'modern times' en kijk een filmpje).
Op dat papier kun je bijvoorbeeld wat notities bijhouden, met dingen die ineens bij je opkomen (ik hoop dat dat wel eens gebeurt bij je) of een aanpak die je bedenkt maar die natuurlijk nog uitgewerkt moet worden.
Gebruik van een stukkie papier is echt geen doodzonde hoor.