Hi All,
Ben ook begonnen met het uitlezen van een slimme meter via Arduino!
Het gaat om een Sagemcom digitale meter (België) - type T211.
Ik heb volgende handleiding gevolgd: http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-uitlezen-hardware/
Via een SN74AS04N IC heb ik de datalijn van de slimme meter aangesloten en via altSerial (gekoppeld op pin 48 van een Arduino Mega) kreeg ik data.
Deze data was initieel vrij onleesbaar, af en toe een karakter, maar meer onleesbare tekens dan wat anders.
Na wat zoeken op o.a. dit forum kwam ik te weten dat ik met een open collector te maken heb bij mijn digitale meter, en werd aangeraden een 2kohm weerstand tussen de datalijn en de +5V toe te voegen. Eens ik dit deed werd het resultaat beter, maar er de data bleef grotendeels onleesbaar. Wat verder experimenteren met weerstanden hielp, van 1kohm tot 15 kohm merkte ik dat het beste resultaat 4.7kohm was. Daar zit ik nu.
De data is af en toe vrij leesbaar voor de helft van het telegram. Daarna lijkt ie weer de mist in te gaan. Zie afbeelding hieronder.
Qua code heb ik volgend stukje:
#include <AltSoftSerial.h>
// AltSoftSerial always uses these pins:
//
// Board Transmit Receive PWM Unusable
// ----- -------- ------- ------------
// Teensy 2.0 9 10 (none)
// Teensy++ 2.0 25 4 26, 27
// Arduino Uno 9 8 10
// Arduino Mega 46 48 44, 45
// Wiring-S 5 6 4
// Sanguino 13 14 12
AltSoftSerial altSerial;
char input; // inkomende seriele data (byte)
void setup() {
Serial.begin(9600);
altSerial.begin(115200);
}
void loop() {
if (altSerial.available()) {
input = altSerial.read();
// --- 7 bits instelling ---
input &= ~(1 << 7);
char inChar = (char)input;
// --- 7 bits instelling ---
Serial.print(input); //Debug
}
}
Ik durf niet te zeggen of het probleem harware of software matig is, maar naar mijn gevoel zit het meer aan de hardware kant...
Tips of suggesties om het telegram correct te kunnen ontvangen? Erg welkom!
Bedankt alvast