Växel indikator till gixern

Hej alla proffs.

Jag är en noob in programmering.. men jag har googlat mycket och får inte ihop det ändå...

Projektet är detta:

En växel sensor gör en analog signal till en arduino nano (A0)

Data:
1: 51
Neutral : 1023
2: 82
3: 135
4: 217
5: 410
6: 614

Och ut skall arduinon sen ge en puls på ca 300ms på 2 utgångar beroende på om du växlar upp eller ned.. och sen skall en 3:e utgång pulsas också i ca 300ms när du har neutral , pulsen måste bara bli en gång annars räknar växel indikatorn upp... = inte bra..

Problem 1: jag får inte till det hur den skall känna av om jag växlar från neutral till 1.. ( värdet går från 1023 till 51...)

Problem 2: det verkar som jag inte får till pulsen bra... bara en utgång får vara aktiv åt gången...

Problem 3: det vore bra om jag inte vore så gammal... :slight_smile:

Ursäkta stavfel ... blev osams med svenska läraren för 40 år sen...

Hoppas någon kan iallafall få mig på rätt väg...

Jag skickar med min kod.. som egentligen inte funkar alls... det finns en del som jag provat med in den också.... :slight_smile:

// Jocke

// these constant won't change:

 int sensorValue = A0;    // Gear sensor voltage in   
 int neutral = 4;            // Neutral indication
 int geardown = 5;           // Gear move down
 int gearup = 6;           // Gear move Up
 
 byte hysteresis = 4;

 boolean enableFlag = true; //when true allow for checking
 boolean timingFlag = false;

 unsigned long toggleMillis;
 unsigned long toggleTime = 300UL;
 int period = 200;
 unsigned long time_now = 0;

 



// Variables will change:
//int currentVoltage ;         // current voltage value
//int previousVoltage ;     // previous voltage value  


void setup()

{ 
 
 pinMode(sensorValue, INPUT); // initialize gear sensor pin as a input:
 pinMode(4, OUTPUT);        // initialize Neutral pin out
 pinMode(5, OUTPUT);        // initialize the Gear Down pin
 pinMode(6, OUTPUT);        // initialize the Gear UP pin