Normaal een weerstand meten dat snap ik wel.
Maar nu ben ik digitale meters aan het maken voor water en brandstof tank van mijn bootje.
Dit zijn variabele weerstanden.
Masr waar ik tegen aan loop is dat deze dus mechanisch aan een zijde aan de massa van de 12volt van de boot hangen.
Dus kan deze niet in een standaard spaningsdeler meten.
Hoe kan ik dit aanpakken?
Wat is de weerstands waarde van die variabele weerstanden?
Je kunt in principe een spannings deler maken tussen de loper van de variabele weerstand en GND. De totale waarde van die spannings deler moet 10x of meer hoger zijn dan de weerstands waarde van die variabele weerstand, anders beinvloedt de spannings deler de gemeten spanning teveel). Maar je moet onder de ingangs impedantie van de processor blijven (geen datasheet bij de hand maar voor een 328P zou het onder de 100k moeten zijn als ik me niet vergis).
Uit mijn hoogd van 30 tot 330 ohm
Maak R1 + R2 minimaal 3k3.
Net even de datasheet geraadpleegd, uitgangs weerstand van bovenstaand circuit moet kleiner zijn dan 10k. Je kunt R1 en R2 iets groter maken (bv verdubbelen, totaal 6k of 8k).
Speel er een beetje mee; gebruik in eerste instantie een voltmeter.
Ja alleen heeft die vlotter dus geen middenpunt. massa via het huis (dus aan massa van 12volt) en een weerstand van 30 tot 240 ohm naar de uitgang zag ik net dus.
Als ik ff de simpele spaningsdeler pak met r1 op 500 ohm en r2 30 tot 280.
R1 dus aan de 12volt.
Zou ik een uit van 0,679 tot 4.307volt krijgen.
Zou dat in de praktijk werken?
Dat zul je even moeten tekenen.
Ja oke.
Weer wat jaartjes geleden dat ik echt schema's getekend heb. En dat was hoofdzakelijk sterkstroom:rofl:![]()
Dit werkt hetzelfde als wanneer je bijvoorbeeld een LDR wil gebruiken, en daar zijn veel voorbeelden van te vinden.
Je moet je er wel van bewust zijn dat je hiermee je Arduino en alles dat daarmee verbonden is, ook aan de scheepsmassa legt.
Verder is ook dat geen probleem.
De spanningsdeler die je maakt hoeft niet per se aan 12 volt gehangen te worden.
Wanneer je 'm aan de 5 volt van de Arduino hangt, zal het ook werken.
Maar dan heb je maar het halve meetbereik van je Arduino.
Aangezien je 12 volt een accuspanning is, welke geladen en ontladen zal worden, is het wel het best wanneer je de spanning stabiliseert.
Een volle en gezonde 12 volt accu, heeft een spanning van 14,7 als ik me niet vergis.
Een accu die nagenoeg leeg is, heeft een spanning van ergens rond de 11 volt.
Dat is een fors verschil en zal tot onnauwkeurigheid van je metingen leiden.
Daarom zou ik aanraden om een 8 volt stabilisator zoals een 7808 te nemen, deze kan tussen de genoemde spanningen werken (bij een volle accu krijgt ie het wel wat warm).
Je hebt dan ook 2 condensatoren van 100µF en 2 van 100 nF nodig.
Nog beter is dan een geschakeld voedinkje te nemen, die ik dan zou instellen op 10 Volt.
Die dingen kosten 3 euro (plus verzendkosten) wanneer je 'm in Nederland bestelt (en meestal vrij snel in huis zult hebben), of minder dan 1 euro wanneer je langer wacht op de levering vanuit China (let op dat je niet meer verzendkosten betaalt dan het dingetje zelf kost).
Dit type converters is efficiënter dan de lineaire 7808 (die zet het overschot aan energie om in warmte waar je dan weer vanaf moet zien te komen), en ze hebben de benodigde condensatoren al aan boord.
De converters kunnen niet alleen een hogere spanning naar een lagere omzetten, maar (met limieten) ook een lagere naar hoger waardoor je hier dus een stabiele 10 volt kunt maken uit een bijna lege accu (dat kan dus niet met een 78xx, en daarom had ik het over 8 volt).
Je 500 Ohm dan dus even opnieuw berekenen, maar wel dusdanig dat je ruim onder het maximum van 5 volt blijft zodat je Arduino er niet zal onder lijden.
Verder is het waarschijnlijk niet eenvoudig een 500 Ohm weerstand te scoren.
De meest daarop lijkende standaard waarden zijn 470 Ohm en 560 Ohm.
Reken ook meteen uit welke stroom en dus vermogen je gaat genereren door de beide weerstanden.
Jouw voorbeeld (onnauwkeurige) 12 volt en opgetelde laagste weerstand van 530 Ohm, komt uit op 0,023 Ampère en dat komt dan weer uit op 0,27 Watt.
Dat past dan weer niet bij de meest gebruikelijke weerstand die 0,25 Watt kan hebben (want 10 % teveel).
Wel is het zo dat dat vermogen nog gedeeld zal worden door de 2 weerstanden, mogelijk dat je dan alsnog goed kan uitkomen.
Maar wel even narekenen.
Dat is alles bij elkaar toch nog wel wat om rekening mee te houden.
This topic was automatically closed 180 days after the last reply. New replies are no longer allowed.