Aansturen 24VDC motor met Arduino

Voor een project op school moet ik een Arduino inbouwen in een doosje. Deze moet dan ook beveiligd zijn.
Medestudenten hebben mij verteld dat ik best de motor aanstuur via een MOSFET. (5V - 24V). Maar is de arduino dan ook beveiligd? Mijn kennis van electronica is nu ook weer niet zo groot dus je mag altijd een componentje voorstellen. + ik heb een foto gevonden die een aansluitschema weergeeft. Klopt dit helemaal of zou ik best iets veranderen?

Ligt er een beetje aan wat voor motor je gaat gebruiken. Aansluitingen van de mosfet heb ik niet gecontroleerd. Je zou nog kunnen overwegen om er een optokoppelaar tussen te gooien.
Zie: microcontroller - How to drive a MOSFET with an optocoupler? - Electrical Engineering Stack Exchange

Motor 910 ga ik gebruiken. Deze heb ik dan ook al liggen.

Ik zou voor de veiligheid gewoon een koelelementje aan de mosfet hangen en een optokoppelaar eraan hangen. Nadeel is wel dat je op 24V en de opto zou ik niet hoger zetten dan 5-6V. Dus je zult ook nog van die 24V een regelaartje moeten maken dan voor die optokoppelaar. De maximale spanning op de Gate is 10V. Dus je kan het ook zonder proberen. Worst case...... de mosfet slaat door..... Eventeel een Schotky diode in geleiding zetten van de Arduino pin naar de Gate. Slaat de mosfet door naar de gate dan houdt de diode de stroom tegen die anders door je arduino zou kunnen lopen.... Al moet ik toegeven dat ik nog nooit een mosfet heb meegemaakt die doorslaat naar de gate.... Maar resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst :grin:

gwen dat gaat prima werken hoor, en nico heeft wel gelujk, maar ach dan komen er wel erg veel componenten bij.
wel een aparte voeding van 9Volt op Vin zetten.
iedere keer als eerste de 24 Voeding uitzetten want daar kortsluiting en je hebt gelijk een nieuw uno nodig.

Als dat zo is, en je hebt pinnen over op je Arduino, kun je ook kijken of de Arduino die voeding kan uit en aan zetten.
Of een opstart en afsluit procedure kan afhandelen.