Voor automatische waterverversing zou ik graag een reservoir hebben onder het aquarium dat dagelijks met een Gardena beregeningscomputer wordt aangevuld met regenwater.
Om problemen met bacteriële infecties te voorkomen wil ik het water eerst naar dat reservoir laten komen vanwaar het na desinfectie in het aquarium kan worden gepompt.
Eerste idee is om in het reservoir een niveaumeter te instaleren die detecteert wanneer er water in het reservoir komt (bvb niveau > 20 cm).
Van dan af zou er een timer moeten starten die een pomp inschakelt na een vooraf ingesteld tijdsverloop zodat de UV lamp tijd heeft om het water te ontsmetten.
Als het niveau terug zakt (< 5 cm) kan de pomp worden uitgeschakeld.
Is dit betrouwbaar genoeg om met een arduino een relais aan te sturen dat een stopcontact schakelt waarop de pomp is aangesloten?
De UV lamp kan aan en uitschakelen met een niveaumeter van een wasmachine. De pomp mag echter pas aanslaan enige tijd na het aanvullen van het reservoir.
Ja in principe moet dat wel goed komen. Ik zou wel een analoge stortbak kraan gebruiken om in ieder geval zeker te zijn dat het reservoir niet kan overstromen.
Dat kan ook met een Attiny al wel, maar met alles wat met netspanning te maken heeft moet natuurlijk extra voorzichtig worden gedaan. Zeker als er ook nog eens water in de buurt is.
Het zou ook met een 555-timer denk ik wel lukken, maar een kleine microprocessor is waarschijnlijk eenvoudiger.
Reservoir zou ik sowieso van overloop richting riool voorzien. Afvoer richting riool is er sowieso al voor het aquarium dat overloopt wanneer er vers water wordt aangevoerd.
Ben aan het overwegen om het waterreservoir eventueel hoger dan het aquarium te plaatsen. In plaats van een pomp te schakelen kan ik dan een magneetklep schakelen zodat het reservoir gewoon gravitair leegloopt in het aquarium.
Druksensor moet dan enkel registreren dat er water in het reservoir is gekomen, timer starten en na x-aantal minuten de magneetklep voor een bepaalde tijd open zetten.
Als ik dan toch bezig ben met Arduino zou ik graag ook zo'n druksensor in de regenput plaatsen die daar het waterniveau meet en weergeeft op een LCD scherm.
Afstand tussen regenput en technische ruimte aquarium zal 15 a 20 meter zijn.
Is de weerstand van de kabel tussen de sensor en de technische ruimte een issue? Kan die afstand uiteraard overbruggen met 2,5mm² kabel.
Dat hangt van het soort sensor af. Als het een analoge sensor betreft zal testen dat uit moeten wijzen en kan een dikkere kabel uitkomst bieden. Als het een digitale sensor met een digitaal communicatie protocol betreft, kan het zijn dat er een andere oplossing gekozen moet worden om de afstand te overbruggen (of niet)
In dat geval is een UTP kabel het beste en heb je een transceiver nodig aan de kant van de Arduino (en een 120R terminator) Je hebt maar 1 paar van de 4 paren nodig voor de communicatie, en aangezien je maar weinig stroomsterkte nodig hebt, zou je zelfs via de UTP kabel kunnen voeden met 12v en blijft er vrijwel zeker genoeg over aan de kant van de sensor.
RS485 gebruikt een gedraaid paar(draden) voor de A & B lijnen. De A & B lijnen verwisselen van polariteit om een HOOG / LAAG signaal te zenden. Doordat er stroom door de gedraaide paren stroomt wordt er een magnetisch veld gecreeerd dat de capaciteit (in hoeverre een kabel werkt als een condensator) bijna opheft. Hierdoor kan een grotere afstand met hogere snelheid overbrugt worden. Voorwaarde is uiteraard dat er wel stroom door het paar heen stroomt. Hiervoor moet aan de zijde van een ontvanger een 120 Ohms weerstand tussen de A & B lijnen worden aangebracht. In geval van 2 richtingsverkeer dient er aan beide zijdes een 120 Ohms weerstand te worden aangebracht.
Voor lagere snelheden zal het allemaal niet zo veel uitmaken, maar voor hogere snelheden van een digitaal signaal wel. Modules met een transceiver erop hebben vaak al een terminator, maar te veel terminators op een lijn is ook niet goed.
Het datasheet van de gebruikte transceiver zal ook een tekening hebben met de aansluitingen en daar zal ook deze terminator worden weergegeven.
Suggesties voor een betrouwbare shop en of merken voor de componenten?
In het verleden heb ik mij wel eens bezondigd aan het kopen van componenten bij de vrienden van Ali of Temu.
Als ik de waterverversing van het aquarium zou gaan sturen is lange termijn betrouwbaarheid van de elektronica wel een issue en dan is Ali of Temu misschien niet de beste keuze...
Ondertussen reeds de componenten besteld voor niveau monitoring van de regenputten.
Dit weekend bleken de toiletten niet meer door te spoelen, regenput stond leeg. Als ik die regenputten op termijn voor aquarium wil gebruiken is het wel van belang de beschikbare hoeveelheid water in het oog te houden...
Het is niet duidelijk wat je precies wil bereiken, maar de beide mogelijkheden die ik meen te zien zijn niet juist.
De eerste mogelijkheid die ik meen te zien is dat je zowel 9 als 5 volt aanbiedt op je Arduino.
De 9 volt gaat dan naar de "barrel jack", en de 5 volt naar de 5 volt aansluiting op de header pins van je Arduino.
Dat moet je niet doen.
Dan ga je de 5 volt regelaar op je Arduino laten vechten tegen de 5 volt regelaar van de andere bron, en 1 daarvan gaat het verliezen, waarschijnlijk die op je Arduino.
Nu kun je denken 5 volt is 5 volt dus wat gaat dat uitmaken, maar 5,01 volt is niet gelijk aan 4,99 volt en dat zijn wel heel goed mogelijke afwijkingen die je kunt hebben en ook moeten worden geaccepteerd in elektronica.
Daarom moet je dit dus ook niet gaan opzoeken.
De tweede de mogelijkheid is dat je de Arduino voedt via de "barrel jack", en de overige modules dan weer voedt met de 5 volt van de Arduino header pins.
Het kan wel zijn dat dat werkt als je je beperkt tot alleen de getoonde modules.
Maar dit is niet helemaal de bedoeling.
De 5 volt regelaar op je Uno, is bedoeld voor die Uno.
Deze regelaar kan maar heel beperkt andere zaken voeden dan de Arduino zelf.
Een paar LEDjes gaat nog wel.
Een display module met achtergrond verlichting gaat ook nog wel.
Maar veel verder gaat 'm echt niet worden want dat kan die regelaar gewoon niet aan.
Daarom is het geen goede gewoonte om periferie te voeden uit de 5 volt lijn van je Arduino.
Ik zeg dit onder andere omdat je in je schets deze 5 volt lijn ook dusdanig hebt getekend dat je ruimte houdt voor uitbreiding naar volgende pagina's met de van links naar rechts doorlopende gele lijn bovenaan.
Dan de andere draden.
Bij de seriële poort heb je TX op TX aangesloten en RX op RX.
TX betekent Transmit oftewel zenden, en RX betekent Receive oftewel ontvangen.
Je laat nu de zender tegen de zender praten en de luisteraar naar de luisteraar luisteren.
Dat gaat niet werken en moet dus anders.
Ook heb je de I2C voor je display aangesloten op pins (D)4 en (D)5.
Maar I2c zit daar niet op, tenzij je voor een softwarematige variant daarvan gaat.
I2c zit op A4 en A5 maar ook op de laatste (in jouw plaatje de meest rechtse pins aan deze onderste header).
Deze laatst genoemde zijn toegevoegd aan het ontwerp in verband met nieuwere Arduino's waarvan de chips I2C niet delen met analoge pins.
Vanwege compatibiliteit voor aan te sluiten modules (shields) zitten die pins ook op de recentere Uno's (en dus niet op eerste versies).
Maar daar zijn het wel dezelfde aansluitingen, dus ze gaan allebei naar dezelfde pin op de Atmel chip.
Verder raad ik wel aan om niet dezelfde kleuren te gebruiken voor verschillende functies.
Serieel TX zou ik een andere kleur geven dan RX, en I2C SDA en SCL zou ik ook niet dezelfde kleur geven (ik zou wel kleuren kiezen die weer aangeven dat het een paar is, zoals groen en geel een paar is en grijs en rose een ander paar is (daar zijn ook weer normen voor trouwens)).
Plan is om bovenaan in de regenput een Ultrasoonsensor te hangen die de afstand tussen sensor en wateroppervlak meet
Bedoeling was hier inderdaad om de Arduino te voeden met 9V via de 'Barrel Jack' en dan de 5V van de Arduino gebruiken om de rest 5V te geven.
Ik heb het schema aangepast en een 5V step down module bijgevoegd.
Zo beter?
Kleurcodes voor bedrading moet ik eens bekijken...
Dat ziet er een stuk beter uit, het lijkt er op dat je alle belangrijke punten hebt opgepakt.
Alleen lijk je nu om pin 2 op je Arduino te hebben aangesloten in plaats van pin 1voor TX, maar helemaal lekker staat dat draadje daar ook niet op.
Wel verstandig om dat te verbeteren zodat je, wanneer je het aan de hand van deze schets gaat bouwen, niet verkeerd doet en daar dan lang moet gaan zoeken naar waarom het niet wil werken.