Använda Arduino i en kommersiell produkt?

Hej!

Jag vet att informationen finns här på engelska, men på grund av att jag själv inte lyckas utläsa exakt det jag söker efter i den engelska texten och eftersom jag absolut inte vill stöta mig på något sätt med någon del av Arduino-världen, så ber jag nu om hjälp för att inte göra några missar :

Jag hade tänkt framställa ett antal produkter som går att tjäna lite pengar på. Produkterna kommer innehålla mikrokontrollers med Arduino-mjukvara ocv bibliotek som jag laddat ner. Resten av koden samt layouten på kretsarna står jag för själv. Hur mycket av "mitt arbete" måste jag lägga ut till allmänheten?

Jag förstår inte frågan. Varför skulle du behöva lägga ut någonting alls för allmännheten?

Om jag bygger en produkt med mjukvara (Arduino) och stor del av koden (bibliotek) som jag inte gjort själv så drar jag ju nytta av andras alster utan att de får nån del av kakan. Eller räcker det med att jag har gjort en del av koden själv? Jag har svårt att tänka mig det. Av vad jag tror mig kunna utläsa från Arduino-teamets engelska text i frågan så behöver jag tillhandahålla både kod och kretskortsritningar om de efterfrågas. Men jag är som sagt väldigt osäker, därav min fråga!

Aha då kanske jag också borde läsa på...
Jag tänker mig att biblioteken som finns nedladdningsbara är fria att använda. Det andra har skrivit är fritt att använda så länge man modifierat det till viss del så man kan se det som att man använd annans kod som idébank eller som hjälp. Jag har ju svårt att se att någon lägger fram kod, ritning och allt till en idé som är så bra/färdig att man kan sno hela konceptet rakt av utan att personen själv tjänat en hacka på idén först.

Det er et spørgsmål der jævnligt dukker op her på forum.
Jeg har ikke læst det særligt grundigt, men har indtrykket af at det kan være lidt vanskeligt at sige hvad man må eller ikke må, og det afhænger også af hvilket land du tænker på (tror jeg)
Jeg tror du vil få et mere uddybende svar ved at spørge i den intern. del

Det er en FAQ der siger noget om hvad man må:

http://arduino.cc/en/Main/FAQ

Specielt punktet:

Can I build a commercial product based on Arduino?

Genom att fråga i den internationella delen så förväntar jag mig nästan enbart en hänvisning till den länk du just gav. Men eftersom jag inte kan utläsa allt därifrån (på grund av mina språk-kunskaper och kunskaper kring de olika begreppen som ombenämns) så hade jag hoppats på att någon här kunde ge mig en svensk översättning som tydliggjorde det hela lite bättre. Produkten är avsedd för den svenska marknaden, men kan även användas utomlands.

Om jag istället som KUND hade köpt en vara som visade sig vara producerad med hjälp av Arduino-mjukvara och bibliotek, vilka rättigheter har jag att begära ut ritningar/kod med hänvisning till den öppna källkoden etc.?

Med hensyn til din egen kode eller sketch så har Mellis (en af grundlæggerne af Arduino) givet følgende svar, google oversat

För att ge lite mer information om någon är nyfiken: IDE självt är licensierat under GPL, medan de Arduino bibliotek som din skiss är länkade mot är licensierade under LGPL. Det betyder att om du gör och distribuerar ändringar i IDE eller biblioteken, måste du också dela källkoden till dessa förändringar. Du behöver inte dela källkoden för dina program.

Tack Erni! Det klargjorde en hel del! :smiley: