Chinese Arduino?

Hallo allemaal

Ik ben recentelijk op het idee gekomen met een Arduino te gaan ‘spelen’ om te kijken wat er effectief allemaal mogelijk is met deze toestelletjes. Nu ben ik op 1 of andere Aziatische website op een chinese versie van de Arduino beland.

Iemand die kan bevestigen dat er eveneens Chinese versies bestaan? Zover ik kan zien van deze afbeeldingen is dit geen kloon.

Volgend artikel beschrijft een originele en namaak versie, maar deze is wel héél goed nagemaakt dan…

https://www.arduino.cc/en/Products/Counterfeit

Er is echt wel heel goed nagemaakt spul op de markt maar wat ji hier toont valt daar voor mij niet onder.
Het chinees op het bordje zegt al genoeg. Dit is geen echte Arduino.
Ook arduino.org.cn maakt het duidelijk
ik denk dat het voor chinezen niet zo duidelijk is wat mag en wat niet mag.

6728f2130d0dc14934a63a4f14fed2d3f0a5c48d.jpg
605e49fd1edbae05d80ccaf08855cb61346ca14c.jpg

Ik vind dit een grensgeval, maar wel aan de verkeerde kant van de grens.
Er wordt wel degelijk misbruik gemaakt van zeer op geregistreerde logo’s gelijkende afbeeldingen op de foto’s en dat toont aan dat er gepoogd word potentiële klanten te misleiden.
Verder mag het product ook geen Arduino, en geen Uno heten, maar er zou wel vermeld mogen worden dat het daarmee compatibel is.
Uiteraard is de contour van China in plaats van dat van Italië wel duidelijk en de Chinese karakters die er te vinden zijn ook.
Maar mensen kijken eerder naar logo’s en zien dat er een land (dat ze herkennen) is afgebeeld, dan dat ze zien dat het logo net iets afwijkt, en dat het een heel ander land is.
(Voor het geval je het verschil niet gezien hebt, het infinity logo met de - en + er in, is iets platter dan dat hier op de site.
Ik weet niet of het op de 100% originele producten ook zo is afgebeeld, en of de door jou geleverde plaatjes misschien iets vervormd (“platgedrukt”) zijn.)

Overigens betwijfel ik of het product slechter zou werken dan een origineel, maar ik ben er wel zeker van dat je nog een stuk goedkoper uit kunt zijn.
Want de beide Atmel chips die hier gebruikt zijn, zijn kostbaarder dan alternatieven die je op ander Chinese producten zult tegen komen.
De 328 chip is een SMD uitvoering goedkoper, ook al omdat dat ding niet in een voetje maar rechtstreeks op de print word gesoldeerd.
En de USB naar serieel converter is er middels de CH340G chip ook in een veel goedkoper alternatief.

Probeer de website eens te vinden :wink: Die bestaat niet (meer) maar is nog wel geregistreerd.

arduino.org.cn

Ik heb geen idee what arduino.org toestond voor het produceren van kloons; het is goed mogelijk dat dit een legale kloon is van een arduino.org bord.

Of arduino.org legaal was of niet is een ander verhaal; de ruzie tussen arduino.org en arduino.cc is bijgelegd en nu betsaat er alleen nog arduino.cc. En uiteraard de talloze fabrikanten van (hoofdzekelijk) illegale kloons.

Als je voor goedkoop gaat, koop wat van dat chinese spul en doneer een deel van het prijs verschil to arduino.cc.

Je weet wat ze hier kosten. Alles wat daar onderduikt is een kloon

Als je de definitie van kloon niet goed begrepen hebt, dan word het wat lastiger.
In het 1e bericht lees ik (na Nico's reactie), dat boullie het woord kloon gebruikt alsof dat zou betekenen dat het een illegale kopie is.
Maar dat is dus niet zo, met klonen is niets mis.
Waar wel wat mis mee is, is wanneer men probeert zo'n kloon als een origineel product aan te bieden en de uiteindelijke verkoper zou denken dat 'ie een origineel te pakken heeft.
En daarom ontstaat dan ook de vraag van boullie, die wil weten of ie een origineel koopt.

Nee dus, dat is geen origineel.
En mijn bezwaren heb ik hier boven al kenbaar gemaakt, aangevuld met hoe anderen een kloon kunnen aanbieden die heel veel goedkoper is dan originele Arduino's.
Uiteraard moeten deze site en andere activiteiten in het Arduino universum ook betaald worden, dus dat werkt ook prijsverhogend.
Behalve een (deel van) prijsverschil doneren aan Arduino, kun je ook een bijdrage leveren door hier actief deel te nemen aan de community en beste natuurlijk nog door beiden te doen.

Dit ding is als je het mij vraagt regelrechte namaak met brutaal misbruik van geregistreerde logo's en merknamen. Grappig (als je het zo wil noemen is dat opd e onderkant een geografische afbeelding staat van China. Op de echte Arduino staat op deze plaats een geografische afdruk van Italie.

Ze hebben gewoon veel aandacht besteed aan het uiterlijk, dat maakt het wel duurder, zeker met de betere komponenten.
En ja er bestaan zeker chinese printjes, bijna elke fabriek heeft wel een arduino UNO nagemaakt. Dat mag ook, behalve als het misleiding is. Ik denk niet dat iemand zich er druk over maakt.
Is gewon een prima product.