Waar kan ik het beste een arduino of arduino clone kopen ?

Ik zit er over na te denken om zelf een beginners doos te kopen.

Waar kan ik dt het beste doen en koop ik dan de orginele of misschien een elagoo clone ?

Ik zou er geen probleem mee hebben om een clone te kopen.
Of dat een Elegoo zou zijn of iets anders maakt dan even niet uit.
Het is natuurlijk heel aardig als je het Arduino initiatief wil steunen en daarom een "echte" Arduino zou kopen (al dan niet in een starterspakket), maar dan ben je naar mijn mening wel een beetje een dief van je eigen portemonnee.
Hetzelfde geldt dan natuurlijk ook voor de locale leverancier; heel nobel om die te steunen, maar die koopt het spul zelf ook in China in.

Het voordeel van de lokale leverancier is dat je het in 2 dagen in huis hebt.
Maar uit China duurt dat een weekje en zijn de douane en vooral PostNL de grootste vertragingen.

De enige nadelen die mij bekend zijn, zijn dat je soms (dus niet altijd) een USB naar serieel driver moet installeren die niet met de Arduino IDE wordt meegeleverd (dan zit er meestal een WCH chip op de Arduino), maar dat is niet echt een probleem, en heel af en toe tref je een verouderde bootloader aan op je Arduino.
Dat zijn wel allemaal dingen die op te lossen zijn.

Even een beeld: als je naar "Elegoo Arduino starter kit" zoekt op de bekendste zoekmachine, krijg je als 2e een link naar de bekendste Chinese shop waar een starter kit wordt aangeboden voor een prijs waar je elders alleen een Arduino Uno voor kunt kopen (en voor die prijs moet je 'm dan ook nog zelf komen ophalen, want de verzendkosten komen er dan nog bij, maar uit China is dat inclusief levering).

Ik heb geen idee of de starter kit die je bij de ene shop koopt, dezelfde inhoud heeft als die bij de volgende shop, dus dat is wel iets waar je dan zelf nog even goed naar zou moeten kijken.
Als het niet duidelijk is wat je gaat krijgen, dan gewoon links laten liggen en het volgende aanbod eens bekijken.
Als je referentie is een officiële starterkit, moet je de inhoud daarvan vergelijken met wat er elders wordt aangeboden.
Misschien een uurtje werk, maar dan weet je wel waar je aan toe gaat zijn.

Ik zou oppassen met te goedkope aanbiedingen...
Als het te mooi is om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo...
En het is natuurlijk ook mooi om Arduino te steunen voor al hun werk.
Ergens tussen de allerallerlaagste prijs en de prijs bij Arduino zal vast een goede optie liggen. Maar daar kan ik je niet over adviseren.

Koop lokaal en kijk goed naar de garantie die de lokale leverancier geeft.

Ik woon niet in Nederland maar ik koop alleen van lokale leveranciers (online, echte winkels te ver weg) zodat ik bij garantie op hun kan terug vallen. Ik heb daar één keer gebruik van moeten maken, ze kwamen het ophalen en de volgende dag had ik een nieuwe.

Koop geen goedkope chinese zooi; er zijn genoeg problemen op het forum te vinden die het gevolg zijn van nagemaakte ICs of van ICs die de kwaliteitseisen van de officiële fabrikant niet hebben overleefd en toch ergens in de productie lijnen van een goedkope producent terecht komen.

Totdat je ervaring hebt met de hardware zou ik in ieder geval één echte Arduino kopen. Dat hoeft niet een starter kit te zijn, je kunt een relatief goedkope starter kit kopen en daarnaast een echte Uno.

Dit zijn mijn gedachten.

oke

Ben aan het zoeken geweest maar kan geen winkel vinden in Twente die een arduino starter set of een alegoo starter kit te koop heeft

Lokaal is ook relatief en betekent niet per ze dat het bij jou in de buurt zit.
Zelf ga ik al snel bij Otronic kijken als ik een Nederlandse shop zoek.
Die hebben ook een starterkit met Uno R3 (klik !), maar ik zie er bij staan dat het een door hen zelf samengestelde kit is.
Daarmee weet ik niet of en in hoeverre die overeen komt met een starterkit die je op de site van Arduino zelf zou vinden.

Ik heb hier wel eens wat besteld

De officiele arduino starter kit is 96 euro. Best pittig. Maar voor de ultieme beginner heb je er dan wel een boek bij dat je helemaal aan de hand neemt ...

Dank je

Vraag me alleen af of het een orginele Arduino is of een heel goedkope clone ?
Kan dat uit het plaatje niet helemaal halen.

De Uno in de kit die MAS3 noemde is een clone. Je kunt dat zien aan het IC naast de USB plug.

Misschien dan eerder kijken naar bijvoorbeeld deze :

iets duurder maar dan wel een clone die ik op mijn werk ook gebruik en nooit problemen mee heb gehad

Klinkt als een goed idee. Je bent er bekend mee en als je problemen hebt kun je een vergelijking doen.