Drukknoppen op de arduino

Hallo allen,

Graag wil ik weten hoe ik drukknoppen signaal via comport in delphi krijg.

Ik wil deze drukknoppen gebruiken om bladmuziek op de monitor om te slaan.

de drukknoppen komen in een voet pedaal , zodat ik vooruit en achteruit kan bladeren.

Iemand die mij een beetje de goede richting op stuurt ?

Groeten,
Jan.

Hoi Jan, en welkom.

Het is niet handig je vraag op 2 plaatsen tegelijk te stellen.
Nu ga je antwoorden in het Engels en in het Nederlands krijgen, en die antwoorden gaan elkaar geheid overlappen, maar wie weet ook elkaar tegenspreken.

Bedoel je met Delphi de Pascal compiler ?
En gaat je vraag dan over die compiler, of gaat je vraag er over hoe je iets over de seriële poort stuurt dat jouw Pascal code dan kan gaan verwerken ?

Wanneer het laatste het geval is, zou je vermoedelijk voor 2 knoppen nog wel met iets veel eenvoudiger weg kunnen komen.
Maar als je dat eventueel wil uitbreiden, of gewoon voor het leren en spelen er mee, dan zijn er heel veel manieren waarop je dit kunt doen.
Want als je de software op de PC en die in je Arduino zelf maakt, kun je daar mee doen wat je zelf wil.

Zo kun je per situatie een enkel karakter sturen uit je Arduino.
Bijvoorbeeld een nul als er geen knopdruk gezien word, een 1 voor de 1e knop en een 2 voor de volgende enzovoorts.
Dit betekent dan dat er heel vaak, eigenlijk altijd wat word verstuurd.
Je kunt ook een pijltje naar links of een naar rechts sturen als je Arduino sketch gezien heeft dat er zojuist een toets is ingedrukt, en pas weer een volgend karakter als er eerst gezien is dat er geen toets werd ingedrukt.
Dan kun je nog eerst een teken sturen die waarschuwt dat er iets aan zit te komen, de data die je wil verwerken, en dan een checksum.
Op die manier weet je zeker dat data die je ontvangt, ook klopt.

Je kunt het dus helemaal naar jouw hand zetten.

Ik raad je aan om eens naar de voorbeelden in de Arduino IDE te kijken.
Daar staan voorbeelden bij hoe je knoppen kunt uitlezen, maar ook seriële communicatie komt ter sprake.
Als je dat gezien hebt, moet je nog uitzoeken hoe je dat kunt samenvoegen.

Maar ik heb eigenlijk geen idee of dit een beetje in de richting is waar jij op hoopte te gaan.

Hallo Mas3,

Hartelijk dank voor je reactie.

Ik kwam op het engelse forum terecht , en zag dat er ook een nederlandse was ,vandaar mijn vragen op twee plaatsen

het is precies zo als je beschrijft wat ik met de arduino wil maken,
ik heb uiteraard vele tutorials bekeken ,maar daar gaat het er meestal om ,om een led aan te sturen met delphi, wat trouwens ook bij mij lukt.
maar zoals ik het wil ,met een drukknop op de arduino een signaal versturen ,heb ik nog niet gevonden.

Het is inderdaad met delphi ,XE 7 , waar ik redelijk mee overweg kan.

delphi gebruik ik al sinds versie 5 ,maar heb nooit geleerd om te programeren ,maar alles uit boeken ,you tube en internet tutorials.

vroeger ging alles door de rs 232 op de ltp1 poort (wat mij trouwens nooit gelukt is) ,ja de computer opblazen ,was zo voorelkaar.

maar nu met de arduino ,zoals je schrijft (Want als je de software op de PC en die in je Arduino zelf maakt, kun je daar mee doen wat je zelf wil.)

Ik ben met de arduino nu een maand of 4 bezig en heb al aardig wat tutorials gevolgd,

Ik ga dan eerst maar de voorbeelden in de arduino IDE bekijken, en als ik wat verder gevorderd ben laat ik dat hier weten,als dat mag.

Groeten,
Jan.

niet moeilijk doen en een makey makey kopen, daar zit precies op wat je zoekt, geen moeilijk gedoe met delphi etc, gewoon een banaan pakken en de bladzijde omslaan.

Waarom als hij het met Delphi wil dan kan dat toch gewoon ?

Het is wel van belang dat je door de voorbeelden heen kan kijken en zo bijvoorbeeld ziet dat een LEDje ook elk ander onderdeel zou kunnen zijn.

Bij de voorbeelden, deel 4. Communication, staat als eerste de sketch "ASCII Table"
Daarin word dezelfde informatie een aantal malen verstuurd via de seriële poort.
Dat is een vrij eenvoudige code met veel uitleg er bij die dus laat zien hoe iets te zenden over die poort.

Deel 2.Digital, heeft Button er bij staan.
Als je die twee zou kunnen combineren ben je er al bijna.

shooter:
niet moeilijk doen en een makey makey kopen, daar zit precies op wat je zoekt, geen moeilijk gedoe met delphi etc, gewoon een banaan pakken en de bladzijde omslaan.

Beetje jammer dit ...

Ben je sinds 2011 lid van dit forum ,heb je al 1292 posts gedaan,

en dan zo`n antwoord ?

Ik heb op aanraden van mas3, eens gekeken in de arduino voorbeelden, en heb daar de sketch,
DigitalReadSerial gevonden en naar de arduino ge upload.
en vond op het forum hier een stuk delphi code in het spaans/Argentijns ?
en heb dat gebruikt.

dus nu heb ik in ieder geval data verzonden door arduino in een memo.

Nu moet ik zien dat ik die input omzet in true of False,

Integer of boolean.

Groeten jan

0.jpg

1.jpg

01.txt (221 Bytes)

Ik bedacht me vanmiddag dat het ook anders kan.
Dat omslaan van je blad, doe je dat nu met een toets op een toetsenbord of een muisklik ?
Als dat zo is dan kun je eens kijken naar een Arduino Leonardo of een pro micro.
Die hebben een ATmega32U4 aan boord.
Dat is dus een andere chip, en die doet ook de USB communicatie zelf (dat is dus bij een Uno niet zo).
Deze dingen kunnen zich daarom aan een aangesloten PC voorstellen als een HID (Human Interface Device), een muis of toetsenbord dus.

Zo kun je dan nog eenvoudiger bereiken wat je voor ogen hebt, omdat je dan helemaal geen extra's meer hoeft te (ver)bouwen aan je PC kant.
Of het maken van de code voor die variant ook eenvoudiger is weet ik niet.
Ik heb wel een boardje met zo'n chipje er op, maar ben er nog niet aan toe gekomen daar mee te spelen.

Hallo Mas3,

Dank voor het meedenken , maar ik wil toch voor delphi gaan.

Heb daar een Comport component ,en kreeg zoals ik schreef signalen binnen in de memo

en denk dat het geen ik wil wel gaat lukken.

Ik speel een Yamaha Tyros 5 en heb er drie beeldschermen op aan gesloten (zie tyros1.jpg)
en wil dus doormiddel van een voetschakelaar (2 dus) de pagina`s omslaan.(tyros2.jpg)

alle songs hebben een begeleidings style , en deze songs heb ik in een database (filemaker1.jpg) gestopt. (367 Stuks)

wanneer ik een keuze maak(filemaker2.jpg) ,komt de juiste bladmuziek in beeld op pagina 1
en doormiddel van een voetschakelaar zou ik dan de tweede/derde/ect/ect kunnen kiezen.

Met delphi heb ik de database voor 60% klaar (t`is even uitzoeken )

alle bladmuziek staan in een aparte map, en worden aan geroepen door de database

Dus wanneer ik deze zaken in een programma kan krijgen, hoor je mij niet klagen.

Ik zal wel de mogenlijkheden van de leonardo en pro micro bekijken.

Ook heb ik al MIDI en Arduino langs zien komen (is misschien ook wel een oplossing, Maar midi is een verhaal apart.

bedankt voor het mee denken.

groeten,
Jan.

De tyros5

Tyros1.jpg

Tyros2.jpg

Zo, fijn projectje..

C++ is een andere taal dan Pascal, maar als je dat al zover voor mekaar hebt, dan moet het niet al te lastig zijn om te maken wat je voor ogen hebt hoor.

Als je met je code begonnen bent en er vragen over hebt, zie ik je graag weer terug en zet dan de code die je tot dan toe hebt er ook bij (uiteraard binnen [code] [/code] tags).
Je moet je vooral niet schamen voor eventuele slechte code die je denkt te hebben gebouwd, want dat heeft iedereen al vaak zat gedaan (zowel bouwen als schamen voor die bouwsels).