Hoe een juiste waarde verkrijgen met de MQ 135 (luchtkwaliteitssensor)?

Hey,

Ik heb problemen met de luchtkwaliteitssensor MQ 135.
Deze sensor geeft een analoge waarde van 9 en deze waarde veranderd niet.
Wil dat zeggen dat hij niet meer werkt?

Is hier een mogelijkheid om CO2 én NH3 uit te krijgen?
Kan dit met bepaalde formules?

Hoi.

Je moet vertellen wat je allemaal gedaan hebt.
Als je het niet laat zien, hoe kan iemand dan weten dat je 'm wel goed hebt aangesloten ?
Als je je code niet laat zien, hoe kan iemand dan vertellen waar je je vergissing hebt gemaakt ?

Als je de datasheet leest, kun je er mogelijk achter komen hoe je de verschillende gassen uit elkaar kunt halen.

de weerstand moet 20kiloohm zijn, en dan loopt de weerstand van de unit op van 30 kohm tot 200 kohm
dus zo een 2 volt is het maximum.
de lijntjes geven aan welke concentratie er nodig is om een bepaalde R te krijgen.

het is niet mogelijk om te differentieren, dus je kunt er niet de concentratie van een bepaald gas mee te meten in een mengsel van gassen.
het is gewoon een optelsom van een aantal gassen die 'vervuilend'zijn.
zit er toevallig ook nog een ic op het bordje? als versterker

Ik heb de sensor aangesloten op een analoge poort, GND en 5V
De code is simpel, ik print gewoon de analoge output van de sensor met analogRead.
Daar zou ik eigenlijk al een verschil in waarde moeten kunnen vaststellen.

Heb ik nog een extra weerstand nodig van 20Kohm dan?

Er zit een ic op. De sensor is al gesoldeerd op zo'n bordje (FC-22).

Dacht misschien met een bepaalde formule er een bepaalde gas uit te bereken, maar dat gaat dus niet. ?

void setup() {
 Serial.begin(9600);
}

void loop() {
 float vol;
 int sensorValue = analogRead(A0);
 vol=(float)sensorValue/1024*5.0;
 Serial.println(vol,1);
}

gewoon aansluiten op een A0.
Nee je kunt niet een bepaald gas filteren.
wat wel kan:
je meet een nulwaarde, met gewone buitenlucht.
dan heb je eigenlijk calibratiegas nodig wat je wilt detecteren bijv, butaan.
als je een aansteker eronder houd (zonder vlam) dan verandert de ionisatie van de cel, en dus verandert de weerstand en dus de analoge waarde aan de uitgang.
je kunt dus NIET deze sensor gebruiken om de concentratie van een gas te meten, (behalve als dat de enigste component is)
als de analoge waarde omhoog gaat dan komt dat door dat van een gas waar deze cel gevoelig voor is (en dat zijn er veel) omhoog gaat.
Zo heb je eigenlijk voor elk gas een bepaalde detector nodig en (zeker bij deze iondingen zijn ze vaak ook gevoelig voor andere gassen.

Ik gebruik nogal eens CO2 sensoren maar die werken allemaal met een laserstraal, die kijkt naar de kleur van het gas, dus roet is hij ook gevoelig voor, (maar dat is bij mij toevallig zelden aan de orde, behalve als ze met diesel,gas door de loods rijden.

Inderdaad, die weerstand heb je nodig.
Zonder de weerstand ga je niet correct zien wat er gebeurt.
Dat kun je ook uit de datasheet halen.
Behalve in het schemaatje, staat dit er ook in:

datasheet:
RL=20kΩ

Dat komt dus exact overeen met wat shooter al zei.

ja want als de verbinding open is of verbonden met een pin dan is de weerstand zo hoog dat de sensor altijd 5 Volt is.

Dus ik heb ook nog een weerstand nodig met zo'n bordje(FC-22)?
Is de weerstand er dan nog niet bij ingebouwd?

Ik heb de weerstand tussen de grond gezet, kan dit?
De sensor geeft nu een constante waarde van 0.1 :confused:

(Heb wel een weerstand van 10Kohm gebruikt want eentje van 20Kohm heb ik hier niet liggen)

Als ik de tutorials bekijk dan zie ik nergens iets over een weerstand hoor. Maar dat had je natuurlijk zelf al onderzocht toch?

ja, daarmee dat ik het raar vond dat er nog een weerstand tussen moest.

Maar zonder weerstand doet hij ook niets hoor..

Ik heb geen idee met die dingen. Dus kan je er weinig over vertellen

als je het printje gebruikt dan kan dat zonder weerstand, alleen de 5V en gnd en natuurlijk de uitgang aansluiten op een analoge ingang.
De discussie was door elkaar, want bij de gassensor mq moet wel een weerstand maar die zit bij jou op het printje, voor de opamp.

Zo heb ik de sensor ook aangesloten op arduino.

Ik heb de sensor opnieuw besteld, vrees toch dat deze niet meer werkt.

aansluiten op de voeding, voltmeter op uitgang en kijken of er iets gebeurt als je erin blaast.
zo ja dan is dat dik in orde.

De nieuwe sensor is toegekomen en deze werkt wel! :wink:

dan zou je de defecte nog even kunnen nazien, of het de sensor of de opamp is die kapot is.