Als led1 aan moet , dan zou led 4 uit moeten gaan
Als led 2 aan moet, dan zou led 1 uit moeten gaan
Als led 3 aan moet, dan zou led 2 uit moeten gaan
Als led 4 aan moet, dan zou led 3 uit moeten gaan
Dit is wat je eerder zei.
"Zou moeten" mag je van maken "moet", het is niet iets wat eventueel zou kunnen gebeuren maar waar jij zeker van gaat maken dat het gebeurt.
Ik beschrijf hieronder wat ik begrijp dat jij wil laten gebeuren.
Er zijn X LEDs.
Als een LED aangaat, gaat ie even later uit, en is daarna de volgende aan de beurt.
Dan volgt er een pauze waarna het geheel nog een keer plaatsvindt.
Voor X mag je een willekeurig getal kiezen.
Dat kun je dan weer vertalen naar de volgende stappen in pseudo code:
Ga tellen totdat je X bereikt en maak met elke stap 1 hoger.
Zet LED X aan
Neem een korte pauze.
Zet LED X uit.
Zet de volgende teller stap.
Neem een langere pauze.
Begin van voor af aan.
Zoals je ziet is dit iets heel anders dan de eerder gegeven oplossing, en het is bewust geen echte code.
Want ik wil je graag helpen na te denken over hoe je dingen bereiken kunt, maar ook dat je meestal even goede resultaten kunt bereiken op verschillende wijzes.
Door je direct een werkende code te geven weet ik niet of je daarvan echt wat leert.
Wat ik zelf doe, is de vraagstukken die ik wil oplossen met code, opbreken in kleinere vraagstukken.
Uiteindelijk krijg je dan een lijst met vragen waarvan de oplossing heel eenvoudig is, en wanneer dat nog niet zo is dan is er nog meer op te breken.
Natuurlijk moet je daarbij ook een heel duidelijk beeld hebben van wat je uiteindelijk wil bereiken (de "opdracht").
Voor het begin is dit alles wat je nodig hebt.
Mijn eerste stapjes waren het standaard blink programma (wat meestal al in je Arduino zit wanneer je m krijgt) aanpassen zodat er om de beurt een 2e LED knipperde.
Dan naar 3, 4 LEDs.
Dan 6 LEDs in een cirkeltje.
Dan de LEDs laten "draaien" in een snelheid die met een potmeter geregeld kon worden.
Nogmaals hetzelfde maar dan met een middenstand van de potmeter, waarbij de LEDs linksom of rechtsom gingen draaien naar mate van de stand van die potmeter die dus ook de snelheid bepaalde.
Hier heb ik een weekend mee gevuld.
Het weekend daarna ging de potmeter nog de helderheid van de LEDs bepalen, en gingen de LEDs niet meteen uit, maar werd er nog een nagloeien van de LEDs gesimuleerd.
Daar had ik veel plezier van en heb er veel van geleerd, want natuurlijk ging dat niet allemaal goed en moest ik gaan uitzoeken hoe dat dan kwam.
Ik hoop je weer wat inspiratie gegeven te hebben.