Hoi,
IK ben aan het oefenen met de 74hc595
Maar de wires zijn nu al een puinhoop.
Hoe kan ik dit beter aansluiten zodat ik later misschien de oefening met een lcd scherm , drie buttons kan doen ?
Hoi,
IK ben aan het oefenen met de 74hc595
Maar de wires zijn nu al een puinhoop.
Hoe kan ik dit beter aansluiten zodat ik later misschien de oefening met een lcd scherm , drie buttons kan doen ?
Ik vind het geen puinhoop.
Aangezien je nog wat andere aansluitingen nodig hebt tussen de Uno en de 74HC595 kun je overwegen de Uno te verplaatsen; aan de linkerkant van het breadboard of erboven of ... Gewoon een beetje creatief denken.
Er staan onderaan de wokwi 74HC595 help pagina wat links met voorbeelden.
Geen van hen gebruiken een breadboard en ze hebben overlappende verbindingen (GND en Vcc) zoals ik dat in het verleden al eens heb laten zien. Dat laatste is niet de netste manier en juctions zijn waarschijnlijk een betere oplossing.
Dan denk ik dat ik voor deze ga :
Lijkt er meer en meer op dat ik in mijn hoofd blijf vastzitten aan een breadboard voor de layout.
Misschien voor complexe layouts "moet" ik dat loslaten
oke, dit werkt makkelijk
Misschien een idee om wat we gedaan hebben met 8 leds eerder na te maken met deze chip ?
Je zult mijn geheugen wat moeten opfrissen; ik kan me (meen ik) 6 leds herinneren voordat je overstapte op een neopixel ring.
Je kunt doen wat je wilt
Ik kan je daar niet in adviseren.
Als je verlegen zit om ideeën kun je misschien iets maken met drie knoppen, 7 LEDs en de 74HC595. De combinatie van de drie knoppen bepaalt welke uitgang hoog van de 74HC595 moet worden.
Waarheidstabel
| Knop 2 | Knop 1 | Knop 0 | LED |
|---|---|---|---|
| 0 | 0 | 0 | allemaal uit |
| 0 | 0 | 1 | eerste led aan, alle anderen uit |
| 0 | 1 | 0 | tweede led aan, alle anderen uit |
| 0 | 1 | 1 | derde led aan, alle anderen uit |
| 1 | 0 | 0 | vierde led aan, alle anderen uit |
| 1 | 0 | 1 | vijfde led aan, alle anderen uit |
| 1 | 1 | 0 | zesde led aan, alle anderen uit |
| 1 | 1 | 1 | zevende led aan, alle anderen uit |
Je moet in wokwi even uitvogelen (als je dat nog niet weet) hoe je een knop ingedrukt kunt houden zodat je meerdere knoppen kunt indrukken.
Je zult ook een soort timeout mechanisme moeten implementeren dat je de tijd geeft om meerder knoppen in te drukken.
Een andere oefening kan zijn om een LED die verbonden is met de 74HC595 te laten faden.
klopt, ik heb het ook over dit project : https://wokwi.com/projects/438563016818274305
misschien eerst jouw idee van de knoppen en daarna het faden proberen.
Chips.
Kom alweer niet uit met mijn verbindingen
frusterend dat ik dit nog steeds niet zie
Dat moet je uitleggen.
als ik nu de + van de buttons wil aansluiten op een van de digitale poorten van de arduino is er volgens mij geen ruimte zodat de wires niet over elkaar komen.
Sleep de Arduino naar beneden.
Verplaats de bovenste junction ern beetje naar rechts. Het is nu niet te zien of geel daarmee verbonden is of niet; dat kan alleen gezien worden in wokwi zelf, niet in een screenshot.
Een klein beetje meer commentaar morgen.
De bovenste junction moet helemaal geen junction zijn, en zijn maar 2 mogelijke junctions in die zwarte lijn, de 3e sectie gaat rechtstreeks naar de button.
Daarmee is nog helemaal niet gezegd dat de gele en de zwarte lijn verbonden zijn, maar dat is ook niet uit te sluiten.
Verder moet de langere horizontale lijn in de zwarte draad ook lager gelegd worden omdat deze nu over 8 of 9 pins van de Arduino header gaat.
En nu we het toch over junctions hebben, waarom is dat niet toegepast in de bovenste zwarte verbinding, waarmee onder andere de kathodes van de LEDs zijn verbonden ?
Nu zijn het tot 9 lijnen over elkaar, plus een grijze lijn uit Arduino D3 die er ook overheen loopt.
De grijze lijn kun je oplossen door de array van LEDs 1 LED positie naar links te verplaatsen.
Snap even niet helemaal wat je bedoeld.
en deze ook niet helemaal
Deze heb ik letterlijk overgenomen van het voorbeeld.
IK kan dat proberen aan te passen.
Dan moet ik even goed kijken hoe dat aangepast kan worden.
Ik denk dat het voorbeeld komt uit een tijd dat er geen junctions bestonden in wokwi.; vandaar de over elkaar getekende lijnen zodat het een beetje netjes lijkt.
Een beetje slordig in het voorbeeld dat je als basis genomen hebt is het feit dat er geen stroom beperkende weerstanden in zitten. Voor de simulatie zal het waarschijnlijk wel werken maar in het echte leven zul je je 74HC595 opblazen.
Weet je hoe je die weerstanden moet berekenen?
Als laatste zou ik de (gele) bedrading tussen de Arduino en de knoppen wat veranderen. Die draden kruisen elkaar en als je ooit van een schema naar print gaat maakt dat je leven wat lastiger.
Bovenste knop naar pin 12, middelste knop naar pin 11 en onderste knop naar pin 10.
oke
Een weerstand voor de 74HC595 ?
in alle voorbeelden die ik zie op het internet, heeft niemand dat.
Wat ik wel zie, is dat er weerstanden van zon 300 ohm tussen de "lees" draden en de arduino moeten.
Ik weet hoe je weerstanden moet berekenen.
weerstand = Volt / Amperes.
ik weet dat de arduino 5V is dus wordt het weerstand = 5 / amperes
Voor de weerstanden tussen de leds en de 74hc595 moet ik ook even goed nadenken.
Zoals de draden nu liggen , komt wel alles heel dicht bij elkaar te liggen.
Edit 1: alle aarde draden zijn nu joins geworden.
Hopelijk zijn die nu goed.
Volgend probleem: de draden van de leds naar de chip met weerstanden.
Dan de sommige pinnen van de chip opnieuw aansluiten.
En dan is hopelijk alles klaar
Voor de LEDs.
Dacht ik al
Daar moet ik even goed nadenken hoe ik dan de wires neerleg
heb het gevoel dat ik als ik het zo laat alles heel dicht bij elkaar komt
5V niet helemaal juist voor dit verhaal; het gaat om de spanningsval over de weerstand en er staat en dat is geen 5V maar 5V - Vf waar Vf staat voor "forward voltage" (de spanningsval over de LED als deze geleidt (aan is)) hetgeen één van de parameters is van een LED; deze varieert voor de verschillende kleuren, voor een rode LED is de waarde ergens tussen de 2V en 2.5V (enigszins afhangend van de stroom door de LED); voor de berekening kun je de laagste waarde gebruiken.
Dus is de spanningsval over de weerstand 5V - 2V = 3V.
En dan moeten we nu weten hoeveel de stroom is die je mag gebruiken. Vertel het me maar ![]()
Volgens wat ik kan vinden is dat de arduino max 30 amp mag leveren per pin
Kan even niet vinden hoeveel amp een led mag hebben omdat ik geen idee heb welke leds gebruikt worden.
IK heb de aansluitingen klaar.
Ben er nog niet helemaal klaar mee maar kan even niks beters bedenken.