hulp gevraagd voor arduino regelunit voor distilleer apparaat

Hoi Rolf.

Ik heb zoals je vroeg nog even naar je countdown sketch gekeken.
Daarvoor heb ik de instellingen voor het scherm aangepast aan mijn 1602 schermpje.
En de plaats waar afgedrukt word naar de tweede regel en alles min 4 gedaan, omdat ik anders buiten het schermpje aan het printen ben.

Ik heb een paar dingen aan te merken op die sketch;
Ten eerste is het altijd beter als je niet meer dan noodzakelijk naar je LCD print.
In jouw code kun je er op uitkomen dat je per rondje 3 keer naar het scherm print.
Om dat te voorkomen, kun je het volgende doen:
Je controleert of je onder de 10 minuten uitkomt, en als dat zo is dan print je eerst een nul.
Je controleert gelijk hierna of je onder de tien seconden was uitgekomen, en in dat geval print je eerst een nul, en dan de secondes (op de juiste plaats).
Daardoor print je eerst een waarde naar het scherm, en als je onder de negen uitgekomen blijkt te zijn, print je alles gelijk nog een keer maar dan met een nul er voor.

Wat je overslaat, is controleren of je boven de negen minuten zit.
Wanneer je dus eerst controleert of je boven de negen minuten zit, en dan pas de eerste print doet, dan voorkom je al een eerste nodeloze print als je NIET boven de negen minuten zit.

Verder heb je wanneer je onder de tien minuten zit geen controle of je onder de tien seconden zit.
Hierdoor krijg je een wel heel interessant gezicht.

Wanneer je nou eerst kijkt of je boven 9 minuten zit, en uitsluitend in dat geval de minuten en seconden zonder verdere bewerkingen afdrukt;
Dan kijkt of je onder de tien minuten zit en allen dan eerst een nul afdrukt en dan de hele rest;
En dan pas kijkt of je onder de tien seconden zit en ook alleen dan eerst nul seconden en daar achter de seconden afdrukt.
Dan druk je wel dubbel af, maar lang niet zo veel meer.
Je doet de dingen dan dus net ff in een andere volgorde, maar daardoor wel efficiënter.

En als laatste telt je countdown gewoon door als je onder nul bent uitgekomen.

Ik ben hier op uitgekomen:

void loop() {                                         // Begin LOOP.

unsigned long currentMillis = millis();
 if(currentMillis - previousMillis > interval) {
    previousMillis  = currentMillis;
    Sec = Sec-1;
 if((Sec)== 00) Min=Min-1;
 if((Sec)== -1) Sec=59;
 if (Min>9){                                   // Dit is nieuw
     lcd.setCursor(15,3);
     lcd.print(Min);
     lcd.print(":");
     lcd.print(Sec);
 }
 if(Min<10) {
     lcd.setCursor(15,3);
     lcd.print(0); 
     lcd.setCursor(16,3);
     lcd.print(Min);
     lcd.print(":");
     lcd.print(Sec);
 }
 if(Sec<10) {
     lcd.setCursor(18,3);
     lcd.print(0); 
     lcd.setCursor(19,3);
     lcd.print(Sec);
 }

}
   }                                                 // Einde Loop.

Dan komt er dus een min streepje voor, en dat ding gooit ook roet in het eten.
Want min tien minuten is dan dus lager als tien minuten, dus komt er een nul, dan een min en dan weer tien: 0-10
Das een raar gezicht.
Ik zou er iets leuks voor bedenken om de klok op 00:00 te laten knipperen als je onder nul uitkomt.

Je moet even kijken of de setCursor regels kloppen, want die had ik voor mezelf dus aangepast, hoop dat ik ze goed terug gezet heb.