hulp gevraagd

hey iedereen,

ik ben met een projectje bezig voor onze sport club.
sturing van leds en geluid.
nu heb ik de led borden voor het aanduiden welke ronde het is al gemaakt!!!3000 leds en dus ook weerstanden gesoldeerd.
nu was ik van plan dit alles te laten aansturen met een mega2560r3.
via lcd touch 3.2 waar ook een timer van 2 minuten die afteld moet opkomen en als deze dan op 0 komt te staan een geluids singaal produceert.nu heb ik alles al gekocht 3 x.
maar kom toch wel enorm veel problemen tegen met het programeren.dacht dat het gemakkelijker zou zijn,maar ken er totaal niets van!!!respect voor die genen dit dagelijks doen!!!

nu is dus mijn vraag,iemand omgeving antwerpen (schoten) die samen met mij dit project tot een goed einde kan en wil brengen.of mij al zeker in de goede richting wilt helpen.

Mogelijk had je beter voor een led strip kunnen kiezen. dan was je met een paar pinnen weggekomen en had je al die LEDS en weerstanden niet hoeven solderen.
Maar vertel eerst ff welke hardware je precies hebt. En maak ff een concept schema hoe je jouw problematiek precies ziet.
Als het is wat ik denk dat het is dan zal het allemaal wel meevallen.

3000 leds bij 10mA is toch stiekem 30 Ampere dus er zal behoorlijk wat voeding nodig zijn, en ook een flink stel stroomversterkers.
en precies wat nico zegt laat maar zien

en ik denk dat jan en mas3 je wel een richting geven.
Ik kom wekelijks in de buurt.

dus wat ik momenteel in huis heb is x3.

arduino mega 2560 r 3

tft lcd mega shield v2.2 + sd card

tft _320qvt_9341 (tft touch 3.2'')+sd card

8 relay module

64x16 Dot Matrix LED Display

en een hoop schakelaars om men led borden analoog te bedienen.

schema en foto's volgen

hoe zien je ledborden er uit want dat is (omdat je ze al gemaakt hebt ) een uitgangspunt.
hoe dacht je die aan te sturen. want als het een wirwar van 6000 draadjes dan wordt het een flinke puzzel.

die schakelaars maken het wel onnodig ingewikkeld hoor.

ok,heb dus besloten om de led borden die ik gemaakt heb gewoon analoog aan te sturen.

wat ik nu graag zou willen kunnen is een timer op men lcd die afteld en ik kan starten en stoppen en pauzeren en resetten door een paar knoppen op het lcd.
zit al maanden op ieder forum en you tube enzo,maar ik geraak er niet zo goed aan uit.

wat me al wel is gelukt zijn de standaard dingen in de tutorials en men relays heb ik ook al eens kunnen aansturen.

wil zelfs graag lessen bij iemand komen volgen moest dit mogelijk zijn!

zoek eens op kitchen of egg timer.
en op een lcd zitten geen knoppen dus je moet vertellen wat voor spul je allemaal hebt om mee te spelen.

shooter:
zoek eens op kitchen of egg timer.
en op een lcd zitten geen knoppen dus je moet vertellen wat voor spul je allemaal hebt om mee te spelen.

Staat een paar posts terug.

ok,wie kan en wil me opweg helpen om een timer die afteld van 2 min naar nul sec .met touch knoppen ''start stop pauze en reset te installeren op men arduino mega 2560 en lcd touch 3.2''

iemand in de buurt van schoten (antwerpen) vandaag?

jammer dat niemand me kan helpen!

iemand intresse in 3 x arduino mega en 3 x tft touch 3.2'' dan?want ben er dan toch niks mee.

Illyahoes:
jammer dat niemand me kan helpen!

iemand intresse in 3 x arduino mega en 3 x tft touch 3.2'' dan?want ben er dan toch niks mee.

Die geeft gauw op........

nicoverduin:
Die geeft gauw op........

tja,niemand dat me kan helpen spijtig genoeg.ben hier al 3 maanden mee bezig maar geraak er echt niet uit!

je kunt van ons natuurlijk niet verwachten at wij een klaar antwoord zullen geven, want de hele arduino is bedoeld als leer en experimenteeromgeving.

breek je project op in delen:
uitgangen
lcd
touch
programma

al die afzonderlijke delen zijn hier zelfs in het nederlands al behoorlijk aan de beurt geweest.
allereerst maar even je leds.
daar is hier al een verhandeling over geweest met bijv ULN2003 en dat waren ook cijfers, zelfs met schemas en aanstuursoftware.
lcd is standaard werk
touchscreen kan met een paar vierkanten op het scherm met
if touchx >50 and touchx<75 and touchy.............
etc.
programma eigenlijk heb je nog een real time clock nodig om de tijd beter bij te houden.
maar ach 2 minuten is geen probleem.
dat zijn dus 120000 milliseconden.

als je al 3 maanden bezig bent heb je vast al een opzetje gemaakt,
begin eens simpel en vertel waar je problemen mee hebt.

Als je opgeeft, ook goed, ik kom bijna wekelijks bij de carrefour, (ik werk veelal op schepen in antwerpen en zeebrugge) en wil best het spul ophalen hoor.
en als je niet opgeeft ook prima, ik wil je best helpen, maar verwacht niet dat ik een compleet pakket aanbied. Of je moet heel goed betalen, want dat is niet de opzet van arduino.

Jouw eerste van tot nog toe in totaal 8 posts (die allemaal in deze thread staan), is 9 dagen oud en geen 3 maanden.

Ik ben bang dat je iets te hoge verwachtingen van dit forum (of eigenlijk eender welk internet forum) had.
Het is de bedoeling van fora (en deze in het bijzonder), dat vragen en de daarbij behorende antwoorden voor iedereen beschikbaar zijn, zodat iemand anders die voor hetzelfde dilemma komt te staan er ook mee geholpen kan worden.
Dus vragen wie er bij jou thuis even het projectje komt afmaken (dit is gechargeerd), is niet de bedoeling want daar hebben anderen niet veel aan, die gaan het nooit zien.

Er is je hulp geboden, en er is om meer informatie gevraagd, maar die meer informatie is niet of nauwelijks gekomen.
Je kunt er niet van uit gaan dat iedereen wel weet wat je bedoelt en wat je allemaal al gedaan hebt.
Dus als er om een afbeelding gevraagd word, waarom reageer je daar dan niet op ?
Niet eens iets van dat je misschien niet weet hoe je een afbeelding kunt laten zien of zo.

Das jammer.

ok,het is me al gelukt om een gewone klok op men display te krijgen.en kan de kleuren er al van aan passen en waar de klok staat op men lcd.maar nu weet ik totaal niet hoe ik een timer erop moet krijgen+ touch toetsen om deze te bedienen.had beter wat langer naar school geweest!!!hahaha
deze code gebruik ik nu voor de klok.
heb hier en daar wat moeten aanpassen,maar het is gelukt!

*/

#include <TFT_HX8357.h> // Hardware-specific library

TFT_HX8357 tft = TFT_HX8357();       // Invoke custom library

#define TFT_GREY 0x5AEB

uint32_t targetTime = 0;                    // for next 1 second timeout

// Function to extract numbers from compile time string
uint8_t conv2d(const char* p) {
 uint8_t v = 0;
 if ('0' <= *p && *p <= '9')
   v = *p - '0';
 return 10 * v + *++p - '0';
}

uint8_t hh = conv2d(__TIME__), mm = conv2d(__TIME__ + 3), ss = conv2d(__TIME__ + 6); // Get H, M, S from compile time

byte omm = 99, oss = 99;
byte xcolon = 0;
int  xsecs = 0;
unsigned int colour = 0;

void setup(void) {
 //Serial.begin(115200);
 tft.init();
 tft.setRotation(1);
 tft.fillScreen(TFT_BLACK);

tft.setTextSize(1);
 tft.setTextColor(TFT_YELLOW, TFT_BLACK);

targetTime = millis() + 1000;
}

void loop() {
 if (targetTime < millis()) {
   // Set next update for 1 second later
   targetTime = millis() + 1000;

// Adjust the time values by adding 1 second
   ss++;              // Advance second
   if (ss == 60) {    // Check for roll-over
     ss = 0;          // Reset seconds to zero
     omm = mm;        // Save last minute time for display update
     mm++;            // Advance minute
     if (mm > 59) {   // Check for roll-over
       mm = 0;
       hh++;          // Advance hour
       if (hh > 23) { // Check for 24hr roll-over (could roll-over on 13)
         hh = 0;      // 0 for 24 hour clock, set to 1 for 12 hour clock
       }
     }
   }

// Update digital time
   int xpos = 00;
   int ypos = 24; // Top left corner of clock text, about half way down
   int ysecs = ypos + 24;

if (omm != mm) { // Redraw hours and minutes time every minute
     omm = mm;
     // Draw hours and minutes
     if (hh < 10) xpos += tft.drawChar('0', xpos, ypos, 8); // Add hours leading zero for 24 hr clock
     xpos += tft.drawNumber(hh, xpos, ypos, 8);             // Draw hours
     xcolon = xpos; // Save colon coord for later to flash on/off later
     xpos += tft.drawChar(':', xpos, ypos - 8, 8);
     if (mm < 10) xpos += tft.drawChar('0', xpos, ypos, 8); // Add minutes leading zero
     xpos += tft.drawNumber(mm, xpos, ypos, 8);             // Draw minutes
     xsecs = xpos; // Save seconds 'x' position for later display updates
   }
   if (oss != ss) { // Redraw seconds time every second
     oss = ss;
     xpos = xsecs;

if (ss % 2) { // Flash the colons on/off
       tft.setTextColor(0x39C4, TFT_BLACK);        // Set colour to grey to dim colon
       tft.drawChar(':', xcolon, ypos - 8, 8);     // Hour:minute colon
       xpos += tft.drawChar(':', xsecs, ysecs, 6); // Seconds colon
       tft.setTextColor(TFT_BLUE, TFT_BLACK);    // Set colour back to BLEU
     }
     else {
       tft.drawChar(':', xcolon, ypos - 8, 8);     // Hour:minute colon
       xpos += tft.drawChar(':', xsecs, ysecs, 6); // Seconds colon
     }

//Draw seconds
     if (ss < 10) xpos += tft.drawChar('0', xpos, ysecs, 6); // Add leading zero
     tft.drawNumber(ss, xpos, ysecs, 6);                     // Draw seconds
   }
 }
}
[code]

Mooie smilies in je code.

Als je je code tussen [code] [/code] tags zet, dan word ie ineens veel beter leesbaar en kan iemand die de moeite wil nemen je te helpen 'm ook eenvoudig kopiëren en in de IDE zetten.
Dat leest dan ook weer een stuk beter en er kan gelijk gekeken worden wat de IDE er van vindt.

De klok die je daar laat zien, is een behoorlijk ingewikkeld ding, voor wat ie moet doen.
Dat heeft ook te maken met het feit dat de klok op het scherm getekend moet worden (er worden geen karakters geprint, deze worden getekend).
Het doet inderdaad vast wel wat je bedoeld had, maar of jij begrijpt wat het doet is maar de vraag.
Dat risico loop je als je ergens een stukje code vandaan haalt en daarmee aan de slag gaat, en zeker als het je eerste of een vroeg projectje van je is.
Om die reden weet je nu ook niet hoe je die klok kunt gebruiken om een timer te bouwen.

Ik kan je vertellen dat er al een timer ingebouwd zit.
Die houdt namelijk bij of er al een seconde verlopen is (en dan de klok op het scherm een update moet krijgen).
Wat jij wil doen daarmee is niets anders.
Dus bekijk dat stuk maar eens.

Als je de code wil begrijpen, schrijf dan eens voor jezelf op wat jij denkt dat er in die code gebeurt (in het Nederlands).
Laat je niet van de wijs brengen door de //commentaren in de code, want die zijn vooral handig voor degene die de code gebouwd heeft.
Als je dat regel voor regel doet en dan later het geheel terug leest, zie je al vrij snel of wat jij dacht dat er gebeurt, ook wel logisch is.

Ik kan je niets vertellen over touchscreen zaken, maar daar kan vast iemand anders je nog wel mee helpen.
Je kunt voor het testen van je timer en het instellen daarvan ook prima gebruik maken van hardware knoppen en die dan als je je timer voor mekaar hebt gaan vervangen voor touch knoppen.
Sowieso moet je niet proberen alles in 1 keer op te lossen, pak de zaken 1 voor 1 aan.

amai,echt respect voor jullie die hier alles van snappen!!!
ik geraak er echt niet wijs uit zenne.
weet niet of het passelijk is als ik hier over begin,maar kan ik ergens een code vinden voor men project voor onze sport club?al is het betalend.