i2c probleem (ineens)

Ik heb een probleem om dit aan het werken te krijgen, een tijd geleden lukte dit wel.

Heb op de nieuwe pc, arduino geinstalleerd, de LiquidCrystal_I2C library (oa), hij slaagt erin het spelletje te uploaden, alleen is mijn display zwart met af en toe een flikker van de achtergrond.

Ik ben te weten gekomen (toen al en nu gechecked) met de scanner dat mijn i2c module op 0x27 zit.

Als ik de contrast dichtdraai zie ik 2 regels met blokjes.

Is mijn display of i2c module defect?

Mvg

Als de scanner je IC2 lcd vindt lijkt het mij dat de I2C niet stuk is (noch op Arduino noch op je LCD)

Je vertelt dat je wel iets ziet gebeuren. Daarom vraag ik me af of je wel dezelfde sketch en dezelfde hardware gebruikt. Als een (of beiden) hiervan niet gelijk is, moet je sketcch aangepast worden aan de hardware.

Wanneer je eerder een andere sketch gebruikte, dan is het raadzaam om die andere sketch weer op te sporen. Als dat niet mogelijk mocht zijn, moet je er achter komen hoe de I2C backpack met de display verbonden is. Daarvoor kun je bperrybap's i2c LCD guesser gebruiken. De link gaat naar een thread (de posting in die thread waar weer een link ernaar is gemeld) die je wat meer leert over dit onderwerp. Wellicht dat je dat ding eens moet gebruiken om zeker te zijn dat je echt een hardware probleem hebt.

Zonder je sketch, of in ieder geval de declaraties en de setup, is het moeilijk te zien wat de oorzaak is van jouw probleem. Misschien heb je gewoon vergeten om Wire.begin() in je setup te zetten.? Dus plaats eerst je sketch maar.

Dit is de sketch, is een voorbeeld van de lib LiquidCrystal_I2C

De achtergrond blinkt een keer en dan stopt het, van tekst zie ik niets, heb op een uno en op een mega getest, hetzelfde resultaat…

#include <Wire.h>
#include <LiquidCrystal_I2C.h>

LiquidCrystal_I2C lcd(0x27,16,2); // set the LCD address to 0x20 for a 16 chars and 2 line display

void setup()
{
lcd.init(); // initialize the lcd

// Print a message to the LCD.
lcd.backlight();
lcd.print(“Hello, world!”);
}

void loop()
{
}

Verplaats onderstaande van setup nu eens naar loop.

// Print a message to the LCD.
  lcd.backlight();
  lcd.print("Hello, world!");

En plaats er een delay(500) bij.
Gaat de verlichting nu 2 keer per seconde knipperen ?

Je hebt trouwens niet opgegeven hoe de I2c chip en de display met elkaar verbonden zijn (in welke volgorde).
Daardoor gaat de library er van uit dat het volgens een bepaalde volgorde is gedaan, maar er is werkelijk geen standaard voor.
Daarom kan het zijn dat je dus verkeerd uit komt.
Dat kun je dus oplossen met die guesser sketch, die helpt jede juiste volgorde te vinden.
Als er dus verder niets defect is, want dat kan altijd nog.

@Mas: +1
Ik hheb dit al eerder gehad. Uiteindelijk moet je gewoon de juiste pinnen volgorde kiezen en klaar.

probeer te achterhalen wat het adres is 27 of 3F https://github.com/todbot/arduino-i2c-scanner

In de eerste post staat vermeld dat het zeker is dat het adres op 0x27 zit.

Welke library gebruik je ?

#include <LiquidCrystal_I2C.h> begrijp ik ook nog wel, maar waarvandaan, heb je een link van deze library. Er bestaan meerdere libraries met deze naam, maar je moet ze verschillend initialiseren.

Als je een (demo)sketch met de verkeerde LiquidCrystal_I2C library gebruikt gaat het het natuurlijk niet werken.

Dit is het resultaat van de scanner, Ik heb een hoop libraries getest, geneen werkt ...

|500x256

Welk display gebruik je? link Welke library? link Die sketch mankeert niets aan. Xou nog kunnen dat je display kapot is