Info gevraagd

Goedendag leden!

Na een tijdje afwezig te zijn geweest in de Arduino wereld in verband met school, stage en andere bezigheden heb ik de boel afgestoft.

Op internet heb ik een leuk project gevonden om een alarm te maken met drie magneetsensoren.
Als het magnetische contact verbreekt gaat er na 20 seconden een zoemer af totdat je de code hebt ingetoetst op een 4x4 keypad.

Nou heb ik alles werkend behalve het 16x2 display.
Alles is correct aangesloten en alles wat ik op het display zie zijn blokjes, vraagtekens en gradentekens die elkaar afwisselen.

In de instructies staat dat je een high-contrast LCD nodig hebt.

Dan nu de vraag: wat is precies het verschil tussen een normaal 16x2 en een hoog contrast LCD?
Ik heb al wel even gegoogled (misschien niet goed genoeg), maar heb nog niet het juiste antwoord kunnen vinden, vandaar mijn vraag aan jullie.

Ik hoop gouw iets van jullie te horen.

Groet,
Douwe

zoek eerst maar eens de goede library op van het display, er zijn vele versies van.
en uiteraard dubbelcheck de aansluitingen.
maak een foto van het display wellicht is er hier iemand die weet welke driver erbij hoort.

Mee eens.

16 x 2 en 1602 zegt wat over het soort display, maar niet over welk type je exact hebt.
Daar kunnen behoorlijke verschillen in zitten.
Dus laat het type display weten, eventueel een linkje naar je leverancier.

Verder krijg je dit soort problemen als er iets met de aansluitingen niet klopt.
Dat kan bijvoorbeeld zijn dat er draden met elkaar verwisseld zijn, en/of in de verkeerde volgorde aangesloten, of gewoon op de verkeerde pinnen.
Het kan ook zijn dat er een draad geen verbinding maakt.
Als je display alleen gaatjes heeft en geen aansluitpinnen, dan moet je er draadjes of pinnen aan solderen.
Draadjes of zogenaamde jumper wires in de gaatjes steken is niet voldoende, er moet dan echt gesoldeerd worden.
Deze voorbeelden grijp ik niet zomaar uit de lucht, we zien al deze mogelijke oorzaken met enige regelmaat voorbij komen.

Het probleem is opgelost, ik heb alle draden vervangen en de aansluitingen nog eens nagekeken.
Ik denk dat het dus een kwestie was van slechte draden of verkeerd aangesloten.

Het ging trouwens om een LCD display die bij de Arduino starterset (klik) zit waarbij de pinnen zijn gesoldeerd.

Ik wil jullie bedanken voor de tips en info.