LCD display + tijd en temp weergave

All day, Even a performance: am 61 years and full of interrese in electronics since my hobby RC model construction is so from zero airplanes build to scale.
Am now started getting a date time and temp. build for IM
It’s about an arduino uno, a LCD display on reverse, 2004A 20 x 4, and a DS 3231 sensor Everything bought at bits and parts.
in my SER. monitor I get to see everything so far OK.
But otherwise I don’t hit.
Who is so free to help me to complete the code.
Will code personal mail forwarding if this is ok.
I look forward

Juiste_code_tijd_en_temp.ino (4.35 KB)

Nog_zonder_display_sketch_jul03e.ino (5.05 KB)

Dutch - English Translation

Each day ,

Just imagine : 'm 61 years old and full interrese in my electronics hobby RC modeling there So from scratch build airplanes to scale. Have now started to date time and temp. build for my little woman . it is about an Arduino Uno , an LCD display at the back is 20 x 4 2004A , and a DS 3231 sensor All purchased from bits and parts . in my ser. monitor I get to see everything OK so far . But otherwise , I can not . Who is as free to help me complete the code . Will code transmission via personal mail if this is ok. I'm looking forward to it

** Translation via Google translator.

Wel handig om Nederlands naar het Engels te vertalen op een nederlands forum :grin: :grin:

Het is een beetje onduidelijk wat je nu eigenlijk wilt? Ik zie in die sketches weinig over de LCD. Dus is het mij niet duidelijk wat je nu wel en niet gedaan hebt. dus als je support wilt: a) graag wat je nu wel en niet hebt gedaan b) graag de link naar wat je precies hebt gekocht mbt. de LCD c) en om de LCD goed te testen zou ik deze eerst gewoon met een demo prog testen. Nu heb je een heleboel rommel erbij staan die je het alleen maar lastig gaan maken om het allemaal aan de praat te krijgen

Bedankt voor de reactie,

link naar lcd :http://www.bitsandparts.eu/LCD_Display_HD44780_-20x4_zwart_op_geel-groen(Displays_and_EL_wire)-p100070.html

samen met een : http://www.bitsandparts.eu/I2C_interface_voor_16x2_-20x4_LCD_display(Displays_and_EL_wire)-p100062.html

en een DS3231 voor tijd en temp.
alles werkt in de ser. monitor zoals het hoort maar krijg het niet te zien op het display 2004A 20x4

wanneer ik een andere code oplaad vb:" hello world " of iets dergelijks geen probleem alles ok.

de code voor het bovenstaande probleem . ( in bijlage )

Ik hoop dat dit beter is samengesteld.

Nog_zonder_display_sketch_jul03e.ino (5.05 KB)

LiquidCrystal_I2C lcd(0x3F, 2, 1, 0, 4, 5, 6, 7, 3, POSITIVE); // Set the LCD I2C address

Het lijkt mij dat 0x3F niet het juiste I2C adres is, volgens de documentatie/link moet het adres tussen 0x20 en 0x27 zitten. Heb je het adres al met de I2C scanner getest ?

Zoals Cartoonist al aangeeft liggen die adapters inderdaad meestal tussen de 0x20 en 0x27. Er zijn I2C scanner sketches te vinden die precies aangegeven wat er aan de I2C hangt. Daarnaast is mijn ervaring dat een 4x20 met backlight nogal wat problemen kan geven met de 5V voeding. Reden om een aparte 5V naar de I2C interface te sturen.

Maar als ik jouw text goed begrijp werkt hello world wel. Dus de LCD werkt prima. Maar nergens in jouw laatste sketch zie ik dat je iets naar de LCD wilt schrijven. Dus zal je er ook niets op zien.

https://www.arduino.cc/en/Reference/LiquidCrystal?from=Tutorial.LCDLibrary

Hallo,

nog een kleine reactie Heb inderdaad de lcd gescand zelfs meerdere malen en geeft telkens 0x3F aan wanneer ik de standaard libraries gebruik werkt alles er moet dus inderdaad wat geschreven worden om het display te activeren en daar knelt het schoentje nu juist .

doei

In die voorbeeld programma's staat toch hoe de lcd aangestuurd moet worden? Nu kom ik dat nergens tegen in jouw sketch. Daarnaast heb ik je de link gegeven naar de library. Dus snap ik ff niet wat het probleem is?

Wat zijn de standaard libraries, en wat staat daar dan in ? En heb je de DS3231 dan niet ook in het systeem zitten (dat die er op zou regaren) ? Die test doe je het best met alleen het device dat je ook zoekt. De scanner stopt met scannen als ie een antwoord heeft gevonden. Als je alle devices kent dan is het leuk om de scanner een beetje aan te passen en zo alle devices te vinden en te laten rapporteren (zeker weten want dat spelletje heb ik al eens gespeeld). Of als je meerdere onbekende devices hebt, heb je er ook niet veel aan om m te laten stoppen. Of dat je de scanner niet laat stoppen, maar voor altijd laat scannen. Niet erg nuttig, wel leerzaam en leuk.

Fourstar:
Hallo,

nog een kleine reactie
Heb inderdaad de lcd gescand zelfs meerdere malen en geeft telkens 0x3F aan
wanneer ik de standaard libraries gebruik werkt alles
er moet dus inderdaad wat geschreven worden om het display te activeren
en daar knelt het schoentje nu juist .

doei

Hallo, blijkbaar heb jij een I2C interface met een PCF8574A i.p.v. een PCF8574N. Het type met het achtervoegsel ‘A’ heeft inderdaad een I2C adress tussen 0x38 t/m 0x3F (7bit). Het meest voorkomende type is de PCF8574N en die heeft nu juist altijd een I2C adress tussen 0x20 en 0x27. (7bit) Ik ben zelf nog geen interface board tegengekomen met het ‘A’ type IC erop en ik heb er toch heel wat in mijn collectie en die zijn allemaal het ‘N’ type. Maar functioneel zijn ze gelijk alleen het basis_adres is verschillend. ( zie deze pdf voor de achtergrond informatei over deze IC’s )

Dus gewoon die 0x3F laten staan.

Opdrachten naar je LCD sturen doe je in principe met het normale print() commando maar het is een beetje een abstract verhaal, waar je als beginner beter niet je hoofd over breekt.
Zoals je een print opdracht naar de monitor stuurt met Serial**.print(), let op de Serial met een punt wat voor de print() staat.
Als jij je display b.v. LCD of Lcd1 noemt (maakt niet uit hoe je de display noemt) dan stuur je een print commando in de vorm LCD
.print() of Lcd1.**print() .

Het beste lees je de link die Nico gaf eens door om het te snappen.

door de A kun je dubbel zoveel I/O gebruiken op 1 I2C lijnset. Heb dit toegepast in een PLC.