Welke waarden zijn dat nu wat ik zie in de monitor
571, 570,569,570,566 enz
Dit is mijn opstelling:
Ik heb een LDR van 20-50K en in serie een 10K weerstand , begin is aangesloten aan 5V , het einde is aangesloten aan GND , het midden is verbonden aan een Arduino Uno pin A0
De spanning over het geheel = 3,3V
De weerstand van de LDR = 39,6K
De stroom door de schakeling is 60uA ( als ik niet verkeerd ben )
Maar met al die gegevens kom ik niet aan die 571, 570,569,570,566 enz ,
int LDR_Pin = A0; //analog pin 0
void setup(){
Serial.begin(9600);
}
void loop(){
int LDRReading = analogRead(LDR_Pin);
Serial.println(LDRReading);
delay(550); //just here to slow down the output for easier reading
}
Als je aRef niet gebruikt (vrijwel zeker niet) dan is de referentie spanning voor de ADC rond de 5V. Een stapje uit de ADC = dus 5 / 1024 = 0.0048V. Dus als jij een waarde krijgt van 570 betekent 570 * 0.0048 = 2.78V wat past binnen jouw bereik.
Dat zijn een aantal weerstanden die dus een (of meerdere) midden aftakking(en) hebben.
De schakeling met de LDR en de weerstand vormen zo'n spanningsdeler die een verhouding heeft van gemiddeld 7:2 (oftewel 3.5:1).
De genoemde waardes zijn dus het resultaat van de spanningsdeler en de lichtinval.
Als je de waarde van de LDR meet en op 39,6 uitkomt, dan is de verhouding (bij dezelfde lichtinval) dus ongeveer 4:1.
De waarde in de buurt van 570 (waar maximaal 1024 mogelijk is), laat zien dat je de weerstand aan 5 volt hebt, en de LDR aan GND.
Als je je vinger op de LDR houd, zul je een andere waarde zien.
En als je een lampje rechtstreeks op de LDR schijnt, zie je die waarde de andere kant op gaan.
en wat is de spanning over de LDR dan?
kijk eerst eens of het wel werkt zonder de arduino eraan.
wat voor een type arduino gebruik je, ofwelwaarom meet je 3.3 Volt, want een UNO referentiespanning is bijv 5 Volt.
(nuo ja de voedingsspanning dan.