Hej alle sammen.
Jeg har fået en 4.3 lang RGB kæde/strip i gave.
Men jeg vil rigtig gerne have en arduino til og styre den, så jeg har googlet lidt på emnet og fundet ud af man skal bruge PWM output på arduinoen.. Men man skal også bruge mosfet osv osv.
Nogen der kan fortælle mig helt præcist hvad jeg skal bruge?
Jeg er ny i denne DIY elektronik verden, men jeg kan da finde ud af noget af det, men lige dette er ud over min kapacitet.
Og er der nogle der kan fortælle mig om jeg kan bruge en gammel strømforsygning fra en computer til og drive kæden med? Jeg har prøvet at sætte den til og den lyser godt nok og bliver ikke varm eller noget af den, men bare lidt bange for at den bliver brændt af?
Går ud fra at den er 4.3m lang?
Hvor mange volt skal den have? Hvor mange watt/ampere trækker den?
Uden noget info om den, ud over længden, er det umuligt at hjælpe.
Tja, det er ikke meget at gå på - "4,3m lang". Antallat af LEDs kunne være mere interessant, ligeledes hvor mange tilslutnings ben du har og .. måske et lille billede, bare for at give os et indtryk?
Ellers syens jeg du allerede er kommet meget langt, hvis du får lys i den med "strømforsyning af en pc" (hvilken - 5V, 12V ..?).
LEDs skal "typisk" have en eller et par håndfuld mA. Har du en multimeter og kan måle strømmen når du laver din test tilslutning?
Hvis der er nok i series for at absorbere spændningen skal der kun lidt strømregulering til. Hvios nogle er parallel fobundet vil kablet tage en større strøm (som er fordelt melem grupper af LEDs). Antallet af LED og antallet of forbindninger giver et hint om hvor nyanceret de kan styres.
Ellers er Arduinos job bare at tænd/slukke for de forskellige tilslutninger og hvis det er PWM output pulseres det så det virker som om de dimmer. Hvis din måling viser mere end 40mA skal du bruge en MOSFET e.l. for at tændslue strømmen. Det uanset om du bruger analogWrite eller digitalWrite.
mvh