Hallo,
Kan ik een ledstrip met maar 2 aansluitdraden programmeren via een arduino uno?
Nee, dat lijkt me onwaarschijnlijk. Ik neem aan dat de 2 draden de plus en de min zijn en er dan via een weerstandje per led de leds van stroom voorzien. Daar valt niets aan te programmeren.
Zo'n strip gebruikt ook te veel stroom om direct op een Arduino te kunnen worden aangesloten. Als het een 12 Volt strip is gaat hij niet eens branden. Er zijn er ook die op 4x AA batterijen werken, maar die zou je alleen via een relais of ander stukje electronica door de Arduino in zijn geheel kunnen laten aan- en uitschakelen.
Je kunt ze dimmen met een Arduino en een mosfet; maar alleen de volledige strip, niet individueel.
Hoi Sterretje,
Je reactie komt al in de richting van wat ik bedoel.
De 12V~ledstrip via een arduino uno en een kleine sketch (vertraagd) aan-en uit laten gaan (fasen?) en zonder dat de arduino verbonden is met de laptop. Maar hoe en waar sluit ik de plus- en mindraad aan op de arduino en (eventueel) ook op de externe voeding (alleen GND? of ook 5V?).
Heb al 2 uno’s om zeep geholpen dus wordt ik toch wat voorzichtiger!
Hoi,
Bedankt voor je reactie. Misschien geeft mijn antwoord op de reactie van Sterretje wat duidelijker aan wat mijn bedoeling is. Mijn gedachte is dat als je EEN led via een sketch en een arduino uno kunt “besturen” dat dan toch ook zou moeten kunnen met een ledstrip met slechts 2 draden, idd plus en min.
Je kunt in principe het schema volgen op Gammon Forum : Electronics : Microprocessors : Driving motors, lights, etc. from an Arduino output pin. Je hebt D1 niet nodig voor LEDs.
Een van je draden is the positieve kant van de LED strip (mogelijk rood), de andere is de negatieve kant (mogelijk zwart). De positieve kant gaat direkt naar de plus van je 12V voeding, de negatieve kant naar de drain van de mostfet.
De source van de mosfet verbind je met de negatieve kant van de voeding (GND) en met de GND van de Arduino.
De Arduino zelf kun je of via USB voeden of via de barrel of Vin (12V van de voeding).
Het vermogen van de voeding wordt bepaald door het aantal LEDs dat je in je strip hebt en zou gespecificeerd moeten zijn (of in de datasheet of door het bedrijf waar je het gekocht hebt.; hetzelfde geldt voor de keuze van de juiste mosfet.
Opmerking
De tilde (~) duidt in de elctronica wisselspanning aan; ik vemoed dat dat niet het geval is.