Hey nicoverduin
bedankt voor den tip, ben blij dat het gelukt is en zal het nu nooit meer vergeten
maar intussen werkt mijn lift nog niet hé
Groetjes Albert Wattijn
Hey nicoverduin
bedankt voor den tip, ben blij dat het gelukt is en zal het nu nooit meer vergeten
maar intussen werkt mijn lift nog niet hé
Groetjes Albert Wattijn
Hoi Albert.
Heb jij internet in de lift ?
Ik zie van alles voorbij komen over internet en de Arduino Yun.
Je hebt verteld dat je een Uno gebruikt, dus ik vraag me dan af wat je met de Yun moet.
Heb je de IDE wel verteld dat je een Uno gebruikt ?
Ik heb geen idee wat pins 10 en 11 op een Yun doet in vergelijk met een Uno.
Maar dat zou je dus eens kunnen uitzoeken.
Je kunt ook gewoon gaan kijken welke pinnen er dan wel hoog worden als je pin 10 en 11 aanstuurt met deze code.
Daarvoor gebruik je gewoon de code die je nu al hebt, en voegt er 1 test regeltje aan toe.
Dit is pseudo code om aan te geven hoe het er ongeveer uitziet.
while (1) {zet pins 10 en 11 hoog}
Dit haal je er weer uit als je weet hoe het met die pinnen zit.
Kun je mijn eerdere opmerking herinneren over de site (en sites die daar op lijken) waar je het spul vandaan hebt gehaald ?
Deze code is ongelofelijk complex om een liftbediening te doen.
Dat komt onder andere door spul die jij waarschijnlijk helemaal niet gaat gebruiken, maar die hier wel inzitten.
Zoals internet, een mailbox (wtf ??), en iets dat over de seriële poort word verstuurd en met een picoboard heeft te maken (wat dat ook moge zijn).
De uitleg die er bij staat (in het Engels...) is summier en gaat er van uit dat je al weet wat de bedoeling is.
Dit is echt geen project voor iemand die eens wil kijken of Arduino iets leuks is waar je een lift mee kan sturen, en verder geen ervaring heeft met dit soort zaken.
Echt, het is eenvoudiger een werkende sketch van nul af aan te bouwen dan dit niet passende onding aan de gang te gaan krijgen voor jouw wensen.
Maar dan moet je wel een klein beetje kunnen programmeren (niet eens heel goed dus).
Beste Mas3
Ik heb veel van die afbeeldingen gevonden in Google onder L293D Arduino en dan afbeeldingen
dan ziet je er wel 50 van als je dan op een tekening dubbel klikt heb je de volledige beschrijving er van en soms ook met de Code (L293D is die IC voor motorbesturing)en zo ben ik die Liftbesturing met 3 etages gekomen
bedankt voor het bovenstaand berichtje
Groetjes
Albert Wattijn
maak eerst maar eens ZELF een schema van die lift in fritzing of zo.
en dat die lift nog niet werkt, dat komt omdat de code die je meestuurt totaal voor een ander ding is, maar zeker niet voor een L293D.
die code bestaat wel hoor, maar dat is het leuke, die geef ik niet, want je moet zelf ook wat schrijven, dat is beter voor je toekomst.
ik heb de wereld niet gemaakt, maar probeer hem wel te verbeteren
Hoi Albert.
Ik heb helemaal niets tegen jou hoor, maar ik haat sites zoals die waar je je inspiratie vandaan wil halen, omdat 9 van de 10 projectjes daar dus nul ondersteuning bieden voor wat voor vraag dan ook.
Je mag iets nabouwen, en als het niet werkt (omdat er gewoon serieuze fouten in zitten), dan mag je het zelf uitzoeken.
En dat word dan nog lastig, want degene die het op zo'n site zet heeft dan meestal zelf ook geen idee hoe het werkt of hoort te werken.
Maar dat heb ik in deze thread nu wel vaak genoeg aangegeven.
Dus nu eens zien hoe je, met die L293 (die ik goed genoeg ken, want daar word nog erg veel mee gespeeld in combinatie met Arduino), iets kunt bouwen dat dat wat jij wil.
Kun je ons ook laten weten wat je allemaal al wel kunt, waar je ervaring mee hebt ?
Dan kunnen wij daar rekening mee houden als we je een antwoord geven.
De L293 kan 600 mA leveren.
Dat is niet veel, als je een motortje wil sturen.
Er kan wel 1 Ampère uitgeperst worden, maar dan moet je heel goed gaan kijken hoe je het ding kan koelen (staat in de datasheet, maar die is natuurlijk weer in het Engels).
Dus dat is alvast iets waar je rekening mee moet houden.
Maar je had gekeken (met de scope) en gezien dat er geen signalen uit pin 10 en 11 zouden komen, dus zover zijn we nog niet.
Zoals al aangegeven, denk ik dat het slimmer is om je bestaande code te laten varen en te gaan werken aan een eigen code.
Dat zal veel leerzamer zijn, en echt veel leuker omdat je het ziet groeien naar je liftbediening.
Als je werkende code hebt, kun je die daarna als basis gebruiken om allerlei leuke extra zaken toe te voegen, en nog meer te leren.
Zoals een displaytje met wat animatie, waarop je kunt zien waar de lift is en waar die heen gaat.
Je kunt allerlei dingen toevoegen aan je lift.
Het lijkt me handig als de lift op de bestemming is, dat er dan een deur open en dicht gaat, maar hij mag natuurlijk niet dicht als er nog iets tussen de deur aanwezig is.
Je kunt dus heel veel maken en er erg veel van leren.
Maar zorg er voor dat je jezelf niet teveel werk ineens op de hals haalt.
Dat doe je door je project op te delen in kleine stappen die je dan een voor een gaat uitwerken.
Beste Mas3
Ja volgens ik lees heb U knepen van het programmeren in Arduino volledig onder controle hé en dat moet verdomd plezierig zijn daar ben ik een beetje jaloers op
Nu heb ik die starterskit van Arduino Uno een 20 tal dagen en ik ben begonnen al die programmatjes te maken die er bij zitten en ze werken allemaal ,natuurlijk staat ook in de bijgeleverde boek uitleg van de code (in het Engels)ik kopieer dat en vertaald het in Google dat gaat maar wel niet 100%
enfin ik ben al blij dat wat ik gemaakt heeft werkt
Ik heb altijd geleerd "Begin niet te lopen eer ge kunt gaan" en dat is hier het geval Ik ken geen fluit van dat programmeren en daarom wil ik eerst iets maken ,veranderen in de code, opslaan en dan zien wat er gebeurd
Van elektronica ken ik wel iets want ik heb 35 jaar auto elektronica gedaan en herstelde daar alles wat je ziet op uw dashboard kilometriek, toerentellers, uurwerken, temp-en tankmeters ook digitale kilometertellen aanpassen verbruiksmeters enz,enz... maar dat is nog altijd niet programmeren in Arduino hé
Voila nu weer je iets meer over mij maar ik zal nog zeer veel moeten leren om op uw hoogte te staan
Groetjes
Albert Wattijn
Je zegt dat je alle tutorials uit dat boek heb gedaan. Maar begrijp je ze ook? Een sketch overtypen of kopiëren, compileren en uploaden levert weinig op dan gefascineerd kijken dat het allemaal kan. Als je begrijpt hoe het werkt, dan zou je zelf een programma kunnen schrijven.
Dag Nicoverduin
O.K. dat ik programmatie van hetgeen ik gemaakt heb ook moet kunnen begrijpen maar... het lig niet voor de hand als je geen Engels kan en eerst vertalen en dan de gebrekkige vertaling lezen maar dat beloof ik dat ik er werk zal van maken
Rome is niet in één dag gemaakt hé
Groetjes
Albert
Hoi Albert.
Ik zie mezelf nog steeds als een beginner en zeer zeker nog niet als iemand die het programmeren al volledig onder de knie heeft.
Want er zijn nog heel veel dingen waar ik echt geen kaas van gegeten heb.
Heb je de thread "welkom in het Nederlandstalige forum" al gelezen (alle 125 posts) ?
Dat is even lezen, maar je ziet daar wat de verschillende mensen hier op het forum allemaal al meegemaakt hebben en voor mij hoe ik begonnen ben met Arduino, een jaartje of 3 geleden.
Je ziet er ook wat tips over wat je kunt doen met de voorbeelden die je meegeleverd krijgt, en er zo oefeningen van kunt maken.
Ik raad je dus aan om dat eens te geen doen.
Deze tekst hierboven in dit antwoord is de lange versie van wat Nico hierboven al zei.
Dat je al ervaring met elektronica had vermoedde ik al, anders kun je ook niet met een scope omgaan en daar nuttige dingen mee doen.
Beste Arduino vrienden
Ik zou graag Fritzing op mijn PC downloaden zodat ik zelf schema's voor Arduino Uno kan tekenen
maar na het downloaden krijg ik telkens het bericht
Foutief bestand geselecteerd
Arduino kan enkel z'n eigen schetsen en andere bestanden eindigend op .ino or .pdg openen
Dan op OK en krijg dan het volgende venster
Openen van schets "C:\User\Wiske\App Data\local\microsoft\windows\Temporaye Internet files
Content.IE5\JAILF21H\fritzing 0.9.1b.64.pc_1.zip" is mislukt
en dan OK
WAT LOOPT ER HIER MIS ??? (moet wel zeggen dat het lukt op mijn laptop)maar zou het liever op mijn PC hebben
O Ja aan allen een vrolijk Pasen
Albert Wattijn
Fritzing is een heel ander programma dat niets met Arduino te maken heeft.
Je kunt dat programma niet met de Arduino IDE openen, maar wel via de Windows verkenner.
Een *.zip bestand moet eerst uitgepakt worden voor je het op de juiste wijze kunt gebruiken.
Na installatie krijg je dus een extra programma, welke helemaal niets met Arduino te maken heeft.
Hiermee kun je sketches maken en als je die opslaat dan hebben ze een bestandsnaam die eindigt met .fzz.
Er is dus geen enkele integratie met de Arduino IDE.
Hey Mas3
Ja OK dat bergijp ik allemaal wat U zegt maar waarom kan ik Fritzing downloaden op mijn latop en niet op mijn PC dat is eindelijk de vraag
Grz
Ik zou Fritzing eerst downloaden in de download folder. Er is geen enkele reden dat fritzing niet kan draaien op Windows, maar zover kom je niet eens. Je loopt al stuk op het unzippen.
wattijn:
...
Foutief bestand geselecteerd
Arduino kan enkel z'n eigen schetsen en andere bestanden eindigend op .ino or .pdg openen
Dan op OK en krijg dan het volgende vensterOpenen van schets "C:\User\Wiske\App Data\local\microsoft\windows\Temporaye Internet files
Content.IE5\JAILF21H\fritzing 0.9.1b.64.pc_1.zip" is mislukt
OK
...
Dat ziet er uit als een foutmelding van de Arduino IDE, als reactie op het proberen dat bestand met de IDE te openen in plaats van met de Windows verkenner.
Daarom gaf ik dat antwoord.
Ik weet niet waarom je het niet zou kunnen downloaden, daar is geen enkel spoor van te zien in de gegevens die wij gepresenteerd hebben gekregen.
Die duiden er zelfs op dat dat downloaden wel gelukt is.
Wellicht weet je niet waar de bestanden terechtgekomen zijn.
In "temporary internet files" hoort ie niet te staan.
Nou ja ook weer wel maar dat is Engels voor "tijdelijke internet bestanden".
Daar komt bijvoorbeeld een incomplete download terecht.
Als ie compleet is, word ie gekopieerd, meestal naar "C:\Users(gebruikersnaam)\Downloads".
Die vind je in Windows verkenner direct terug met de naam Downloads.
En dat is dus ook waar Nico je naar verwijst.
ga naar fritzing.org haal het bestand op, want het heeft helemaal niets met de arduino ide van doen (nou ja nog niet )
klik op het pijltje naar beneden boven in de balk,
unzip het ding (ik heb het bij arduino staan)
dan klik op de fritzing.exe en een tekenprogramma start. kijk maar eens of het bevalt.
je kunt zelfs sketches in fritzing opslaan, ofwel een heel project kun je bewerken.
en ja sorry had even niet opgelet dat je in arduino ook zip bestanden kunt halen.
Hallo
Mag ik jullie echt bedanken om jullie deskundige uitleg want het is gelukt en zal nu echt beginnen te oefenen
Groetjes
Albert