Potmeter op digitale ingang

Ooit eens een potmeter nodig gehad op een arduino/esp32 en dan erachter komen dat je geen analoge ingang hebt ?
Ikzelf wel. Project was met een ESP01 en die heeft geen analoge ingang.

Uiteindelijk toch een methode gevonden om de potmeter op een digitale ingang te plaatsen.
Als het gelukt is dan staat hier een afbeelding bij incl. code.
Deze is zo simpel dat ik er ook geen tekst en uitleg bij gezet heb.
Komt erop neer dat er een condensator via een weerstand opgeladen wordt via een gpio. Daarna wordt er omgeschakeld naar input een gemeten hoe lang het duurt voordat de spanning onder de grens van logisch één zakt. Over de condensator staat een potentiometer die het ontladen regelt. De gemeten waarden heb ik in de tekening gezet. Niet lineair maar wel heel stabiel.
De serieweerstand is heel belangrijk. Zonder deze ontstaat er een kortsluiting op de gpo wanneer de potmeter naar minimale weerstand gedraaid wordt. Uiteraard is een ldr, ntc of ptc ook mogelijk.

Veel plezier.
Ron.

Hoi livehd, welkom.

Dit is vrijwel identiek aan hoe het intern in je Arduino controller werkt.
Ik meen dat die schakeling de condensator ontlaadt en vervolgens via de ingang weer oplaadt, maar verder is dat dus hetzelfde.
Ik denk wel dat de interne variant iets nauwkeuriger en wellicht sneller is, maar veel zal dat niet uitmaken.
Daar heeft men intern ook 1 zo'n schakeling, die via een ook interne switch naar meerdere ingangen aan de buitenkant van de chip gaat.
Een bepaalde SMD uitvoering van de ATMega 328 die met 32 stuks meer pinnen heeft, heeft daarom niet 6 maar 8 analoge ingangen.

Goed dat je dit deelt, het zet de lezers weer aan om er over te denken hoe dit soort zaken werkt en moedigt aan om zelf oplossingen te bedenken als je iets tekort zou komen.

This topic was automatically closed 180 days after the last reply. New replies are no longer allowed.