Hallo allemaal,
misschien eerst mijn situatie schetsen. Ik ben dus van plan om een sturing te maken voor een RC autootje, hier heb ik de printplaat al uitgehaald. Er zitten 2 motoren in. 1 zorgt voor de aandrijving (voor en achteruit) de ander voor de sturing (links en rechts). Het probleem is dat de motoren 200mA trekken. Dit is te veel om van een arduino te vragen, daarom wil ik werken met een transistor, deze hebben 3 aansluitingen, door opzoekwerk ben ik niet te weten gekomen hoe ik deze exact moet aansluiten. Het zijn relais die in de starter kit van arduino zitten. er zitten 2 soorten in, ik weet nu niet of het relais zijn die ui 2 delen bestaan of dat he 2 soorten relais zijn. kan iemand mij duidelijke info bezorgen?
Alvast bedankt.
Hoi siebelef, welkom.
Het is natuurlijk altijd leuk om zo'n stukje speelgoed te hacken, en ook nog redelijk veilig want je maakt er (nog) niks van hoge waarde mee kapot.
Je kunt er ook veel van leren.
Maar als je iets wil hacken, moet je wel begrijpen hoe het ding werkt.
Dat komt wel goed hoor, maar je bent aan je vraagstelling te zien duidelijk nog lang niet zo ver.
Een Arduino kan zelfs geen relais sturen, in ieder geval de meeste relais niet.
Daarvoor is ook een transistor nodig.
Mogelijk heb je een relais module.
Dan zit het relais op een printje met een paar kroonsteentjes of een andere manier om er draden op aan te sluiten.
Zeer waarschijnlijk is het dan dat daar ook een transistortje op zit.
Het is belangrijk dat je goed omschrijft wat je hebt (en indien van toepassing ook wat je allemaal al geprobeerd hebt om je probleem op te lossen en wat daar dan het resultaat was (en waarom dat niet goed was)).
Er zijn veel verschillende starterkits.
Welke jij hebt is ons onbekend, dus kunnen we ook niet weten welke relais, transistoren en wat al dies meer zij er in je kit zitten.
Daarmee kunnen we je ook niet helpen een passend antwoord te geven, omdat de gegeven informatie daartoe niet toereikend is.
Een goede foto kan helpen om onderdelen te identificeren.
Maar goed omschrijven welke tekst er op het onderdeel staat is ook al een heel goede hulp daarvoor.
zoek eens een motorshieldje, daar kan het motortje direct op. en dan kun je zelfs de snelheid regelen.
het stuurmotortje heeft eigenlijk maar drie standen en als je daar ook een motorsturing (PWM) op zet dan kun je zelfs een beetje beter sturen.
je hebt volkomen gelijk dat de arduino dat niet direct kan.
er zijn tegenwoordig prima IC die deze sturing helemaal overnemen.
(nee ik vertel je niet dat kan met een 298 oops)
op deze site is ook een uitgebreide leeromgeving met tal van dit soort voorbeelden)
Tja, dan had ik ui theorie elektriciteit verkeerd begrepen dat transistor een relais is.
Ik heb hier dus transistors. 2 van het type IRF 520 Y54K AR
en 2 TMP 36 GZ 1519143463.
Hiermee alleen kan ik dus geen motor aansturen begrijp ik?
Ik ga er dan vanuit dat ik ook relais nodig heb. Welke kan ik best nemen?
En hoe sluit ik alles aan? een schemaatje of een foto ofzo?
ik ga dan ook eens kijken of ik zo'n sheelt kan vinden.
Alvast bedankt
Hoi.
Als een transistor een relais zou zijn, dan zou ie ook relais heten.
Het is dus niet hetzelfde.
Soms is een relais de betere keuze, soms een transistor.
De eerste transistor die je noemde is een FET (Field Effect Transistor).
Die kunnen relatief grote stromen sturen.
Een FET lijkt een beetje op een waterkraan die je met een terugverende hendel kunt bedienen: hoe verder je de hendel verdraait, des te harder gaat het water stromen.
Natuurlijk is dat vergelijk niet helemaal 100 % waar, maar je krijgt zo een idee.
De FETs die jij hebt, hebben in de beschrijving niet staan dat ze 5 volt compatible zijn.
Dat betekent dat je niet hard genoeg tegen de hendel kunt drukken om de FET helemaal open te krijgen.
De meeste moderne motordrivers hebben als laatste uitgangstrap ook een FET, zodat ze een leuk vermogen kunnen aansturen.
De TMP 36 GZ (is er in een TO92 behuizing en lijkt daarmee op een transistor), is GEEN transistor.
Het is een temperatuursensor.
Ik kan wel een mororshield L 298 N module lenen van iemand. Hij heeft die nog niet gebruikt en kan me dus niet zeggen hoe hij werkt. Jullie kunnen dit wellicht wel zeggen.
ja dat kunnen we wel, maar dan moet je of het type precies opgeven, of een foto ervan maken en hier neer zetten, er zijn er zoveel verschillende van.
of de documentatie zoeken op internet. dan kun je het zelf.
en verwacht niet van ons dat wij het maken (kunnen we wel maar willen we niet, wij zijn ook begonnen net als jij, en leren is toch het doel!
siebelef:
Ik kan wel een mororshield L 298 N module lenen van iemand. Hij heeft die nog niet gebruikt en kan me dus niet zeggen hoe hij werkt. Jullie kunnen dit wellicht wel zeggen.
Google?
Hoi siebelef.
Weet je voor welke spanning de motoren geschikt zijn, en welke spanning de batterijen leveren ?
De L298N oplossing gebruikt twee keer twee "gewone" transistoren om de motor aan te sturen.
Elke transistor zorgt voor ongeveer 0,6 volt spanningsverlies.
Dat is dus 4 * 0.6 = 2.4 volt.
Als je dan een 5 of 6 volt autootje hebt, dan blijft er niet zo heel veel meer over..
Dat is meteen de reden waarom deze oplossing niet meer zo duur is, en ook waarom ie dan toch nog niet erg populair is.
sorry hoor maar er zitten maar 2 transistoren in de lijn, (die andere twee staan uit, dus 1.2 V verlies.
en dat is niet anders dan wat er in zat, dat is ook een H brugje.